Inspektoři Federálního úřadu pro letectví...
… varují před hrozbou plynoucí z outsourcingové údržby letadel
Současná globální ekonomika přináší spotřebitelům mnohá trápení: olovem kontaminované vláčky na hraní, zkažené zubní pasty i krmení pro domácí mazlíčky a padělané léky. Nyní si na seznam přidejte dopravní proudová letadla, která se běžně opravují v dílnách po celém světě, přičemž Federální úřad pro letectví (FAA) nemá ani fondy, ani pracovníky na řádný dohled nad nimi.
Zdá se, že nikdo nemá větší obavy než 3000 inspektorů FAA. Ti již spustili poplach kvůli nedostatečné kontrole zahraničních opravárenských dílen, které v důsledku nekvalitní práce a padělaných součástek představují velké nebezpečí. Inspektoři a zástupci jejich odborů nejen v rozhovorech, ale i během nedávného kongresového svědectví prohlásili, že mohou řádně dohlédnout jen na několik ze 698 zámořských dílenských partnerů s licencí od FAA. V těchto zařízeních jsou občas najímáni na práci nekvalifikovaní a nezaučení zaměstnanci. Inspektoři navíc nemají žádnou možnost dohlížet na neznámý počet podivných opravárenských dílen, které nemají certifikát FAA.
Obava o bezpečnost, spojená s outsourcingem údržby, se objevila již v roce 2001. Strach se zvýšil v roce 2003, kdy mělo nehodu letadlo společnosti Air Midwest a 21 lidí zahynulo právě kvůli špatné práci místního opravárenského subdodavatele. Nyní jsou tyto obavy opět na vzestupu, jelikož hlavní dopravci čelí rostoucím cenám paliva a nemilosrdné konkurenci, a proto přesouvají stále více své činnosti do zahraničí. V březnu Delta Air Lines outsourcovala údržbu trupů dvanácti letounů Boeing 767 do společnosti v Hongkongu. Byla to součást její širší strategie stěhování opraven do zámoří, čímž se podle vyjádření společnosti ušetří ročně 250 milionů dolarů. Před dvěma lety společnost United Airlines outsourcovala svých 777 opravárenských dílen do jiné čínské firmy. Delta a United uvádějí, že outsourcing je bezpečný a že zařízení, která využívají, dodržují standardy FAA. „Bezpečnost je vždy naší největší prioritou,“ říká mluvčí United Airlines Megan McCarthyová. „nemáme obavy z kvality práce.“
Všichni velcí letečtí dopravci v USA outsourcovali opravárenské práce za hranice země a jejich objem stále roste. Ministerstvo dopravy odhaduje, že americké letecké společnosti utratily v loňském roce 64 procent rozpočtů za opravy v outsourcovaných zařízeních, což je asi 3,7 miliardy dolarů. V roce 1996 to bylo pouhých 37 procent. Rostoucí znepokojení amerických zákazníků nad nekvalitním zbožím a službami z Číny by mohlo vyvolat novou vlnu obav.
Někteří kongresmani a obhájci bezpečnosti varují, že outsourcing opravárenských prací je časovanou bombou. Senátorka Claire McCaskillová (demokratka z Montany) předsedala v červnu senátnímu podvýboru, který se zabýval slyšením na téma zahraniční opravárenské dílny. V rozhovoru pro BusinessWeek prohlásila: „Američané by byli šokováni, kdyby věděli, že zahraniční opravárenské dílny nejsou bezpečné, protože v nich pracují lidé, jejichž kriminální minulost se nekontroluje, a nekvalifikovaní mechanici.“
Podle některých inspektorů FAA existuje mnoho důvodů k obavám. Například na Tchaj-wanu inspektory značně znepokojilo zjištění během posledních dvou let na Čankajškově mezinárodním letišti, kde firma Boeing upravuje čtyři letouny 747 na supervelká nákladní letadla. Inspektoři říkají, že našli vyřazené části B 747, a obávají se, že by se mohly opět objevit v dopravním letadle. Podle dvou inspektorů poté, co byly staré součástky odstraněny z letadel, vše - od hliníkových panelů po generátory - bylo odloženo do nezabezpečených kontejnerů. Tyto jejich obavy s nimi sdílí inspektorka FAA Linda Goodrichová, která již 23 let slouží v agentuře a je členkou odborů inspektorů FAA.
Opravárenská dílna nákladní letecké společnosti Evergreen Group z Tchaj-peje má podle pravidel FAA udržovat pracovní oblast uzavřenou a všechny součástky ničit. Inspektoři se obávají, že nějaký uklízeč by je mohl ukrást a prodat na čilém trhu padělaných leteckých součástek. Federální úřad pro letectví odhaduje, že se v letadlech každoročně použije asi 520 tisíc padělků. „Tyto součástky mohou být instalovány v dopravních letadlech,“ říká Goodrichová, která sídlí ve Washingtonu, „nemluvě o tom, kde by se tyto součástky mohly objevit a co by se mohlo stát.“
Představitelé společnosti Boeing říkají, že dodržují pravidla FAA a zmiňované součástky ničí. Vrcholný člen managementu firmy Evergreen tvrdí, že práce odpovídá pravidlům FAA a součástky byly v souladu s nimi ničeny. A navíc FAA jako instituce ostře nesouhlasí se svými odbory, pro které zahraniční opravárenské dílny představují nebezpečí, a na důkaz toho uvádí záznamy o bezpečnosti amerických letadel v posledních letech. James J. Ballough, ředitel FAA pro letové standardy, říká, že agentura každoročně navštíví všechny zahraniční opravárenské dílny. „Věřím, že dostáváme pravdivý obraz o dodržování postupů v těchto opravárenských dílnách. Máme skvělé bezpečnostní záznamy,“ prohlašuje.
Někteří z inspektorů FAA přesto s oficiální linií nesouhlasí. Prohlašují, že jejich největším problémem je získat peníze a povolení vycestovat do zámořských dílen. Inspektorka, která sídlí na Blízkém východě, říká, že má pověření provádět inspekci mnoha desítek dílen v Asii a v Evropě, ale je schopna navštívit pouze jedno, nejvýše dvě taková zařízení za rok, a to jen na krátkou dobu. „Nejsme schopni dohlížet na práci a zjistit, zda se vykonává náležitě, používá-li se patřičné nářadí a jsou-li techničtí pracovníci vyškolení,“ říká inspektorka, která trvá na své anonymitě, neboť se obává ztráty zaměstnání, „kdyby taková zařízení byla v USA, byli bychom v dílnách každý den.“
Pokud se inspektoři dostanou do zámoří na zevrubnou kontrolu, řekněme, proudového letounu, konstatují, že našli spoustu problémů včetně špatných instalací motoru a nesprávně zdokumentovaných součástek. Přičemž správná dokumentace má zabránit padělkům, jak uvádí Goodrichová a několik dalších inspektorů FAA. Dalším běžným přestupkem, na který inspekce narazila, je nedostatečné čištění kritických rotačních částí a špatná kontrola možných prasklin. Tyto neodhalené praskliny mohou vést k letecké katastrofě, jestliže nějaká součástka přestane fungovat, říkají inspektoři.
Tyto stížnosti potvrzují kongresové svědectví z minulého měsíce. „Naši mechanici zjistili, že letadlo, které se vrátilo ze zámořských letů, odstartovalo i s evidentními technickými problémy,“ prohlásil Robert Roach, viceprezident Mezinárodní organizace mechaniků reprezentující mnohé z těch působících v USA. Odbory jsou proti outsourcingu a považují jej za ohrožení pracovních míst svých členů.
Inspektorů FAA je spíše málo a jejich počet se nezvyšuje. Polovina z nich půjde do roku 2010 do důchodu. Ani více inspektorů by však nevyřešilo nejobávanější aspekt - outsourcing oprav. Stovky nelicencovaných dílen jsou totiž subdodavateli a pracují přímo před očima FAA. Licencované outsourcované opravárenské dílny se často obracejí na tyto subdodavatele, aby ušetřily peníze, uvádí v posledním kongresovém svědectví Calvin L. Scovel III., hlavní inspektor ministerstva dopravy.
Dosvědčil také, že necertifikované zahraniční opravárenské dílny provádějí větší opravy, než jsou výměna oleje a kontrola tlaku v pneumatikách, což původně mělo být jejich úkolem. Místo toho opravují zcela podstatné součásti, jako je přistávací zařízení, a dělají kompletní revize motorů. Hlavní inspektor řekl, že FAA nezná skutečný počet necertifikovaných opravárenských zařízení, v nichž se běžně opravuje, a pokusí se to zjistit.
A jak američtí dopravci kontrolují vykonané práce? Hlavní inspektor prohlásil, že s většinou opravárenských dílen, s nimiž jsou v kontaktu, pouze hovoří po telefonu.
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek