Pokud Evropská komise uvidí vůli, můžeme jednat o přesunu peněz jinam nebo posunu termínů, říká český europoslanec o čerpání unijních fondů
Poprvé slyším z úst vedení ministerstva dopravy, že nejsme připraveni a sami to možná vlastními silami nezvládneme, oceňuje posun v přístupu politiků k Bruselu poslanec Evropského parlamentu Pavel Telička. Na tom, aby nám evropské dotace neutíkaly, se dá podle něho pracovat. Čas, kdy EU podporovala stavbu silnic, jsme už ale do značné míry promarnili. Budoucnost podle Teličky, který byl evropským koordinátorem severomořsko-baltického železničního koridoru, patří spíš ekologičtějším projektům.
* Jste schopen ovlivnit, které velké dopravní stavby bude Evropská unie ochotná platit?
Základní zdroje jsou dva: nový fond vytvořený pro klíčové, jádrové stavby. To jsou například koridory. Potom je tu kohezní fond, ze kterého můžeme čerpat další prostředky pro dopravní projekty. Potřeba dopravních investic v Evropě je kolem 250 miliard eur. K dispozici je desetina. Předseda komise Jean-Claude Juncker začíná mluvit o tom, že by Evropská unie měla mít nový investiční fond ve výši 300 miliard. Ty by logicky měly jít do oblastí, které jsou generátorem růstu: do digitální ekonomiky, energetiky a dopravy. My se na to díváme v Evropském parlamentu a říkáme: To je hezké, ale zatím to vypadá jako přeskupení prostředků. Zároveň říkáme: Peníze jsou v ekonomice, je tu spoustu soukromého kapitálu připraveného jít do projektů, které jsou smysluplné a mají rozumnou návratnost tam, kde je příznivé investiční klima. Jaké je klima u nás? Přečtěte si noviny: předražené dálnice, spadlý most, špatná legislativa a problém s výkupy pozemků… Jsou tu překážky, některé můžeme odstraňovat my, jiné Evropská unie.
* Co jsou tedy podle vás ony překážky, které mohou nasměrovat unijní i soukromé peníze jinam než k nám?
Z mého pohledu je to stav legislativy, vymahatelnost práva a administrativní zátěž. Druhá věc je reputace: Česko je v Unii na chvostu v tom, jak efektivně umí využít evropské prosředky. S tím souvisí reputace veřejnoprávních orgánů a samozřejmě otázka korupce. Když se podíváte, kolik stál kilometr dálnice nebo železnice, svědčí to o tom, že tady někdo pouštěl státu žilou.
* Lepší se naše pověst?
Myslím, že ano. A když se zeptáte, jestli dostatečně, tak ne – a to obecně bez ohledu na konkrétní sektor. Kontrolní orgány Unie si už ale vzaly za své, že je tu snaha nové vlády po očistě a řešení problémů…
* Spíš než jako korupčníky nás eurokomise začne brzy vnímat jako naprosto neschopné…
Já sice nejsem členem ANO, jsem s ním ale ztotožněn. Faktem ale je, že poprvé slyším z úst vedení ministerstva dopravy, že nejsme připraveni a sami to možná vlastními silami nezvládneme. Komise teď říká: Pojďme si sednout a podívat se, jestli vám nemůžeme pomoci posílit interní kapacitu, abyste projekty dohnali.
* Neměli by tam pro nás nějakého šikovného ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD)? Toho pan ministr shání už od února…
Tak to nevím. Dopravní projekty ale nejsou jen silnice, i na koridory půjdou peníze…
* Jenže Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) víceméně funguje, na rozdíl od naprosto rozloženého ŘSD…
Já nemám z Bruselu takový vhled do interních záležitostí. Poprvé ale slyším z ministerstva zájem, abych přivedl lidi, kteří mají na starost financování dopravy. Ve mně to vzbuzuje mírný optimismus. Když nebudeme čerpat teď, o ty peníze přijdeme. Kdyby ale rakev už byla v hrobě, nesedím tu (rozhovor se odehrál na ministerstvu dopravy – pozn. red.). Nebožtík ještě může obživnout.
* Co byste na místě ministra dělal vy?
Já bych vzal tabulku s připravovanými projekty a opravdu reálně zhodnotil, co je ještě realizovatelné. V něčem nám komise nepomůže… Ale třeba to, že ŘSD je nefunkční – to už se řešit dá.
* Jak?
Prostředky na poradenské firmy plus na nějaké lidi přímo na ředitelství. Dá se do jisté míry jednat o přesunu peněz na jiné projekty nebo posunu termínu. V zájmu komise není, abychom nečerpali. Je naším spojencem. Jakmile ale komise uvidí, že není vůle, peníze škrtne.
* Které stavby bude chtít Unie podporovat?
Berme v úvahu, že prioritou pro Unii už není silniční doprava. Čerpáme deset let a za tu dobu jsme mohli opravit D1 a udělat obchvaty, další dálnice. Teď se unijní politika posunula k více ekologické dopravě. Prioritou jsou transevropské železniční koridory. Je hrozně těžké říkat, že my chceme silnice, když všichni vědí, že jsme ten čas prohospodařili. Hodně bych se podíval na městskou dopravu. Inovativní projekty s růstovým potenciálem mají budoucnost. l