Navzdory potížím Airbusu má...
… má evropský letecký gigant úspěchy při uzavírání smluv s americkým ministerstvem obrany
Poslední dobou přicházejí ze společnosti European Aeronautic Defence & Space (EADS), výrobce Airbusu, Eurocopteru i Eurofighteru, samé špatné zprávy. Obrovské zpoždění výroby proudového superairbusu A380 pošlapává nejen firemní renomé, ale producenta zatěžuje i překročením nákladů o 3,3 miliardy dolarů. Tato situace již také vedla k odchodu několika vysokých úředníků - včetně dvou generálních ředitelů.
Ale je tu jeden překvapivě zářný bod pro EADS: Spojené státy americké. Tedy země, kde evropský letecký obr nikdy neměl hezky ustláno. Navzdory skeptikům však americká zbrojní odnož EADS North America vzkvétá. Prodeje této divize stále vzrůstají, ze 400 milionů z roku 2004 je nyní více než jedna miliarda dolarů. Pod vedením někdejšího top manažera v Northrop Grumman Ralpha D. Crosbyho mladšího (59) zápolí evropsko-americká společnost (spolu s partnerským Northropem) o jednu z největších zakázek Pentagonu za posledních pár desetiletí. Jde o stomiliardový kontrakt na výměnu tankovacích letadel. „Všichni si mysleli, že proniknout na severoamerický trh je pro každého kromě Britů zhola nemožné – natož pro společnost se silným francouzským přízvukem,“ říká Joseph F. Campbell junior, analytik pro letectví z Lehman Brothers.
Crosbyho strategie byla prostá, jak sám říká: „Plížení, chůze, běh.“ Soustředěně a postupně přistupoval jen na takové smlouvy s Ministerstvem obrany USA, v nichž EADS mohla nabídnout a předložit něco mimořádného. Dobrým příkladem jsou lehké víceúčelové helikoptéry vyráběné konsorciem Eurocopter. Firma nabídla nebojové „heldy“, jež stojí méně a mohou být dodány daleko rychleji, než nabízejí ostatní konkurenti z USA včetně dodavatelů americké armády. A co více, EADS zavedla jasně nejlepší vrtulníkovou technologii. Proto US Army v minulém roce nakoupila 322 vrtulníků, což je vůbec největší objednávka Eurocopteru v historii. „V avizovaných očekáváních a učiněných nárocích jsme byli původně vcelku skromní,“ tvrdí Crosby.
Zkušenost s tamním zbrojním průmyslem mu dala pronikavou politickou předvídavost. Jedním z prvních Crosbyho tahů bylo zbudování dokončovacích továren podporovaných Texasem, Mississippi a Alabamou, v nichž vzniklo 645 pracovních míst s atraktivními platy. A až mississippský vrtulníkový podnik najede na plný provoz, bude přijato dalších 210 lidí. Díky tomu získala firma podporu velevlivných senátorů, jakými jsou Richard C. Shelby a Jeffrey Sessions (oba republikáni z Alabamy), kteří seděli v rozhodujících komisích. Dalším klíčovým „přítelem“ je ve Washingtonu Trent Lott (republikán z Mississippi) - člen Senátní obchodní komise.
Crosby rovněž usiloval o partnerství s předními americkými dodavateli. Severoamerická divize EADS se například spojila se společností Raytheon nebo s výrobcem motorů Pratt & Whitney v soutěži o získání kontraktu na přepravní letoun pro americkou armádu. Ve hře je zakázka na 33 menších přepravních letounů v hodnotě 1,3 miliardy dolarů, která ale nakonec může stoupnout až na šest miliard za 145 letadel.
Pro Crosbyho a jeho ansámbl na Ministerstvu obrany USA mají být testem tankovací letadla. Úvodní požadavek zní na 180 aeroplánů v hodnotě okolo třiceti miliard dolarů - Pentagon chce vítěze vyhlásit v říjnu. Ovšem boj o lukrativní „tankery“ postaví evropskou firmu do záře politických reflektorů. Dle pochybovačných hlasů takovou smlouvu nikdy nezíská podnik, v němž má vliv francouzská vláda. Kromě doplňovacích letadel projde skutečná síla EADS North America zkouškou až během snižování výdajů na obranu, jež se očekává v horizontu dvou let. „Co se stane, když rozpočet začne klesat? Ti malí a zahraniční hráči budou vytlačeni,“ říká Loren B. Thompson, odborník na obranu z washingtonského Lexington Institute. „Cizince vítá systém jen tehdy, když jsou rozpočty velkorysé.“
Crosby kritiky mírní. „Je to největší zbrojní nákup pro příštích dvacet let,“ tvrdí, „přišli jsme sem vyhrát.“
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc. BusinessWeek