Menu Zavřít

Nečekejme pomoc od jiných

13. 5. 2010
Autor: Euro.cz

Manažerský panel

I v době slábnoucí hospodářské krize je pro podnikatele důležité nacházet nové trhy. Česká republika nabízí v tomto směru slušné portfolio příležitostí a je jednou z nejstabilnějších ekonomik v evropském prostoru. Proto není nic neobvyklého, že k nám přicházejí podnikatelé a investoři z celého světa.
Problémem dnešních dnů je, že Evropané ve velkém zachraňují euro. Nemuselo se to stát, kdyby si odpovědní lidé včas uvědomili, že zatajovat ekonomické skutečnosti se nevyplácí. Je velkou škodou, že kompetentní osoby neměly odvahu přijít v mezidobí s návrhem řešení. Jejich liknavost zaplatí ve výsledku ti úspěšní. Ve světle těchto událostí proto není ostudou, že Česká republika dosud nevstoupila do eurozóny.
Snahou Hospodářské komory ČR i českého státu je poskytovat důležité informace pro rozhodování investorů umístit své finance v České republice. Komora využívá systému „vstup investora jedněmi dveřmi“, ve kterém ve spolupráci s agenturami CzechTrade a CzechInvest nabízí investiční příležitosti v Česku.
Druhou stranou mince je podpora exportu, která je důležitou součástí práce komory, státu, EGAP a ČEB. Podle současného průzkumu a exportních ukazatelů se českému strojírenství daří. Udělalo se mnoho práce při vytypování nových prioritních teritorií českého vývozu. Jde také o možnost nabídnout českým vývozcům služby na vysoké úrovni doma i v zahraničí. Příkladem může být pomoc při zajištění společné účasti na specializovaných zahraničních výstavách a veletrzích v období 2010 až 2012.
Řada našich firem se přesvědčila, že v globální ekonomice je nutné využívat jakéhokoli prostředku, který přinese zlevnění výrobku. Někdy je tedy nutností přenést výrobu do „levnější“ země.
Budoucnost můžeme hledat v rozvoji služeb, ale také v prodeji znalostí. Hospodářská komora vyhlásila projekt „Krizi navzdory“, kde základním mottem je vyhledání novodobých podnikatelských hrdinů, kteří i v době, kdy se ekonomice nedaří, najdou řešení, jak svou firmu o něco obohatit.
Mnohé státy podporují úspěšné firmy, které vstoupí na nové trhy, aby pomohly dalším firmám udělat totéž. Je možná na škodu, že tento roky ověřený systém neuplatňujeme také.

WT100

Příště
Jiří Pašek
ředitel společnosti IZIP

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).