Menu Zavřít

Nechápu to

3. 2. 2020
Autor: Euro.cz

Resort Lubomíra Metnara si většinu problémů vytváří sám, říká v rozhovoru pro týdeník Euro šéfka sněmovního výboru pro obranu Jana Černochová (ODS)

„Jako zadavatel musím být schopen velice dobře zdůvodnit, proč chci právě to, co chci,“ pojmenovává hlavní problém současného vedení obrany Jana Černochová.

* > Jak hodnotíte práci vyzbrojovací sekce ministerstva pod vedením náměstka Filipa Říhy?

Líbila se mi jeho chuť do práce a znalost problematiky. To, co říkal na výborech, dávalo smysl. Jsem ráda, že spolu s ministrem dokázali dotáhnout 3D radiolokátory, dokoupení letounů CASA a nákup vrtulníků, ale rostou mé rozpaky z vývoje u jiných zakázek, které padají nebo jsou u nich pochybnosti.

* > Co tím myslíte?

Resort si většinu problémů dělá sám — jsou zakódované už v plánovací předakviziční fázi, následně ve specifikacích a interních předpisech. Stačí se pobavit se zástupci firem a zabývat se tím, co říkají. Je to vcelku jednoduché — od nepředvídatelnosti prostředí, změn v zadání a optimistických harmonogramech až po vymýšlení unikátností.

* > Jste pro, aby obrana nakupovala bez otevřených výběrových řízení?

Větší část investic a běžných výdajů by měla být zadávána otevřeně. Protože mnoho z toho, co resort potřebuje, je běžně dostupné na trhu od více výrobců. Pak jsou ale speciální zařízení a systémy, které mají strategický význam, ať už je to kvůli vytváření závislosti na nějakém dodavateli v zahraničí, či kvůli zajištění bezpečnosti dodávek a znalostí, jako je tomu v případě ručních zbraní. A u těch nemám problém s jinou formou zadání než otevřenou. Klíčové je ovšem zdůvodnění.

* > Jaké?

To, že už něco mám ve výzbroji, není automaticky argument pro nákup bez soutěže. A i u nákupů takzvaně napřímo musí být dobrý průzkum trhu, musí být vytvořena transparentní hodnoticí matice a musí být propracované zdůvodnění, proč chci právě to, co chci, a ne něco jiného.

* > Několik čerstvých případů ukázalo, že otevřená výběrová řízení jsou pro obranu problém. Co si o tom myslíte?

Nechápu to. Ukazuje to na systémový a dlouhodobý problém. Nejde mi na rozum, proč se ojeté letadlo kupuje soutěží. Nakupovat ojetá auta podle zákona o zadávání veřejných zakázek smysl nedává. S letadly je to stejné — v nabídce je teď a za měsíc už být nemusí.

* > Nejde jen o „bizjet“, zádrhel nastal i u přileb.

Problémy u přileb, což je spotřební materiál, který se dá nakupovat bez problému cyklicky otevřenými výběrovými řízeními, pokud si nebudu vymýšlet „extrabuřty“, nechápu vůbec. Stejně mi zůstával rozum stát u balistických vest. Nechápu vytváření umělých závislostí na dodavatelích jako v případě přístrojů nočního vidění, kdy je na trhu řada obdobných řešení a vzhledem k rozvoji technologií stále se zlepšujících. U těch se dají dělat otevřená výběrová řízení raz dva.

* > Zasekl se i nákup osobních terénních vozidel.

WT100

Soudě podle proměny zadávací dokumentace po desítkách dotazů potenciálních dodavatelů, ukazuje tato zakázka na to, že byla nerealisticky udělaná specifikace. V jednoduchosti je krása a to platí zvláště u spotřebního materiálu. Jako by se někdy vypisovala výběrová řízení tam, kde to nedává smysl, a nevypisovala tam, kde by mohla být. #

  • Našli jste v článku chybu?