„Jako zadavatel musím být schopen velice dobře zdůvodnit, proč chci právě to, co chci,“ pojmenovává hlavní problém současného vedení obrany Jana Černochová.
* > Jak hodnotíte práci vyzbrojovací sekce ministerstva pod vedením náměstka Filipa Říhy?
Líbila se mi jeho chuť do práce a znalost problematiky. To, co říkal na výborech, dávalo smysl. Jsem ráda, že spolu s ministrem dokázali dotáhnout 3D radiolokátory, dokoupení letounů CASA a nákup vrtulníků, ale rostou mé rozpaky z vývoje u jiných zakázek, které padají nebo jsou u nich pochybnosti.
* > Co tím myslíte?
Resort si většinu problémů dělá sám — jsou zakódované už v plánovací předakviziční fázi, následně ve specifikacích a interních předpisech. Stačí se pobavit se zástupci firem a zabývat se tím, co říkají. Je to vcelku jednoduché — od nepředvídatelnosti prostředí, změn v zadání a optimistických harmonogramech až po vymýšlení unikátností.
* > Jste pro, aby obrana nakupovala bez otevřených výběrových řízení?
Větší část investic a běžných výdajů by měla být zadávána otevřeně. Protože mnoho z toho, co resort potřebuje, je běžně dostupné na trhu od více výrobců. Pak jsou ale speciální zařízení a systémy, které mají strategický význam, ať už je to kvůli vytváření závislosti na nějakém dodavateli v zahraničí, či kvůli zajištění bezpečnosti dodávek a znalostí, jako je tomu v případě ručních zbraní. A u těch nemám problém s jinou formou zadání než otevřenou. Klíčové je ovšem zdůvodnění.
* > Jaké?
To, že už něco mám ve výzbroji, není automaticky argument pro nákup bez soutěže. A i u nákupů takzvaně napřímo musí být dobrý průzkum trhu, musí být vytvořena transparentní hodnoticí matice a musí být propracované zdůvodnění, proč chci právě to, co chci, a ne něco jiného.
* > Několik čerstvých případů ukázalo, že otevřená výběrová řízení jsou pro obranu problém. Co si o tom myslíte?
Nechápu to. Ukazuje to na systémový a dlouhodobý problém. Nejde mi na rozum, proč se ojeté letadlo kupuje soutěží. Nakupovat ojetá auta podle zákona o zadávání veřejných zakázek smysl nedává. S letadly je to stejné — v nabídce je teď a za měsíc už být nemusí.
* > Nejde jen o „bizjet“, zádrhel nastal i u přileb.
Problémy u přileb, což je spotřební materiál, který se dá nakupovat bez problému cyklicky otevřenými výběrovými řízeními, pokud si nebudu vymýšlet „extrabuřty“, nechápu vůbec. Stejně mi zůstával rozum stát u balistických vest. Nechápu vytváření umělých závislostí na dodavatelích jako v případě přístrojů nočního vidění, kdy je na trhu řada obdobných řešení a vzhledem k rozvoji technologií stále se zlepšujících. U těch se dají dělat otevřená výběrová řízení raz dva.
* > Zasekl se i nákup osobních terénních vozidel.
Soudě podle proměny zadávací dokumentace po desítkách dotazů potenciálních dodavatelů, ukazuje tato zakázka na to, že byla nerealisticky udělaná specifikace. V jednoduchosti je krása a to platí zvláště u spotřebního materiálu. Jako by se někdy vypisovala výběrová řízení tam, kde to nedává smysl, a nevypisovala tam, kde by mohla být. #