Menu Zavřít

Nechceme být montovnou Evropy, vzkazují autoři Manifestu kreativních průmyslů

26. 4. 2019
Autor: VŠKK

Vysoká škola kreativní komunikace uspořádala na své půdě 1. Mezinárodní vědeckou konferenci, v jejíž rámci byl představen Manifest kreativních průmyslů, iniciovaný studenty a pedagogy této školy.

Manifest podle iniciátorů vznikl z pocitu, že kreativní obory v České republice dlouhodobě nemají váhu, kterou si zaslouží, přestože jsou do budoucna důležitým zdrojem konkurenční výhody naší země. „Nechceme být montovnou Evropy, ale jejím kreativních srdcem,“ uvedl uvedl Ing. Josef Vojta, spoluautor Manifestu.

MM25_AI

Studenti VŠKK v současné chvíli pracují na přípravě reklamní kampaně. Ta má za cíl vysvětlit, co je kreativní průmysl a proč ho Česká republika potřebuje. Obory jako herní průmysl, design, software, architektura, film, reklama, média a móda jsou perspektivou práce pro budoucí generace i ekonomiku jako celek. K Manifestu se připojili jak osobnosti konkrétních kreativních odvětví (Arnošt Goldflam, Halina Pawlovská, Jakub Kohák, Antonín Kratochvíl a další), tak i asociace zastřešující firmy v tomto segmentu (Asociace českých herních vývojářů, Asociace komunikačních agentur, Unie vydavatelů a další).

Manifest na svém webu vyzývá ke spolupráci každého, kdo se cítí být součástí těchto odvětví v Česku.


Manifest kreativních průmyslů

Šikovné české ručičky, existenční nutnost stvořená z tlaku plánovaného hospodářství, se pomalu stávají minulostí. Světem hýbou a v budoucnu hýbat budou nové nápady, kreativita a inovace. A pokud nechceme zaspat a zůstat montovnou, kterou permanentně ohrožuje odchod investorů a nakonec zajde na úbytě, musíme v sobě najít potenciál vychovávat a kultivovat schopnost být kreativní. Kreativita a inovace jsou nevyčerpatelný zdroj bohatství.

Myšlenky jsou nová ropa a kreativita a nástroje kreativního myšlení, tedy způsob, jak přicházet na nová řešení, jsou nové rafinérie. Kultivace, vzdělávání a podpora kreativity přinášejí nejen radost z tvorby a hojnost kulturních statků, ale v neposlední řadě i zisk.

Business odvětví založená na kreativitě jsou nejrychleji rostoucí obory podnikání. Země jako Velká Británie, Německo, Rakousko, Švédsko zavedly do svých GDP statistik kapitolu kreativních průmyslů a kontinuálně sledují vývoj jejich přínosu pro celé hospodářství. Pro mnoho zemí je kreativní průmysl významným vývozním sektorem. Příkladem může být kalifornský Hollywood, britská quality TV nebo kanadský herní průmysl.

Kromě přímého vlivu na HDP má kreativní průmysl mnoho vedlejších vlivů - ovlivňuje vzdělávání, inspiruje ostatní business směrem k vyšší invečnosti, mnohdy je destinačním ambasadorem. Příkladem může být fenomén Angry Birds jako skvělý finský ambasador. Mimochodem nejúspěšnější česká značka všech dob by bez kreativity a invence chudého zlínského ševce nikdy nevznikla.

A jak je tomu u nás?

Když se v Česku řekne kreativní průmysly, odpovědí ve většině případů bude: Kreativní co? Průmysly? Co to sakra je? Přitom tento „co-to-sakra-je“ sektor ročně produkuje přibližně 5 % hrubého domácího produktu a meziročně roste rychleji než tradiční odvětví typu chemického nebo automobilového průmyslu.

Nikdo nás nezná jménem. A to chceme změnit v první řadě.

Chceme dát sektor kreativních průmyslů na mapu. Chceme, aby nás česká veřejnost znala jménem. Chceme, aby si česká veřejnost dovedla představit, co to je, a dokázala si vybavit, jaké konkrétní obory obsahuje. Aby si dokázala představit, že obory s vysokou přidanou hodnotou jako architektura, design, software a herní průmysl, reklama, filmová a televizní tvorba, tedy obory, jejichž základem je lidská kreativita, znamenají potenciální perspektivu práce pro jejich děti i pro ekonomiku jako celek. Většinu rutinní práce brzy nahradí stroje, lidskou kreativitu a představivost zatím stroj nahradit neumí.

Kreativní lidé Česka, dejme o sobě vědět a ukažme světu, že jsme síla, která bude formovat naši společnou budoucnost! Připojte se k Manifestu kreativních průmyslů.

- Iniciativa studentů a profesorů VŠKK


  • Našli jste v článku chybu?