Menu Zavřít

Nechceme být tlustá pojišťovna

30. 5. 2005
Autor: Euro.cz

LADISLAV BARTONÍČEK, ŠÉF ČESKÉ POJIŠŤOVNY: „Pojištění je u nás stále výrazně levnější než v západních zemích,“ tvrdí Ladislav Bartoníček, předseda představenstva České pojišťovny a prezident České asociace pojišťoven. * Letos uplynou tři roky od povodní, které mimo jiné pořádně zamávaly pojistným trhem.

LADISLAV BARTONÍČEK, ŠÉF ČESKÉ POJIŠŤOVNY:

„Pojištění je u nás stále výrazně levnější než v západních zemích,“ tvrdí Ladislav Bartoníček, předseda představenstva České pojišťovny a prezident České asociace pojišťoven.

* Letos uplynou tři roky od povodní, které mimo jiné pořádně zamávaly pojistným trhem. Jak se dnes pojišťovnám a jejich klientům daří?

Myslím, že docela dobře. Žádnou velkou živelní katastrofu jsme díkybohu neměli. Růst trhu by jistě mohl být dynamičtější, ale jde to. Co se týče klientů, nemám pocit, že by si nějak dramaticky stěžovali.

* Opravdu? Možná bychom přece jenom něco našli. Nemohlo by být například pojistné levnější? Zisky pojišťoven jsou takřka enormní, což platí i pro „pozáplavový“ rok 2003.

Nejdříve k těm ziskům po povodních. Trh se nepropadl do ztrát, protože byl dobře zajištěn. Většinu z těch 31 miliard korun pojistných plnění tak zaplatily zahraniční zajišťovny. Na nás ovšem dopadl nárůst zajistných sazeb, k němuž došlo už v roce 2003. A teď k těm cenám. Především musíme odlišit pojištění životní od rizikového. V prvním případě je velmi podstatná spořicí složka. To ovšem není cena pojistky, to je částka, jejíž útratu klient odkládá do budoucna. A podle toho, kolik peněz teče do jiných spořicích produktů, mohly by být v případě životního pojištění tyto sumy spíše vyšší. Co se týká pojistek rizikových a neživotních - pojistné je u nás stále podstatně levnější než v západních zemích. Je to koneckonců v pořádku - cena práce i cena zdraví, která se odvíjí od potenciálních příjmů pojištěného, je u nás rovněž nižší.

* Můžete uvést nějaké konkrétní srovnání s cizinou?

Za Škodu Felicia 1.3 v České republice zaplatíte ročně na povinném ručení tři až čtyři tisíce korun. Němečtí či rakouští řidiči zaplatí za stejný vůz více než dvacet tisíc korun ročně, a to při srovnatelné hustotě dopravy a frekvenci dopravních nehod. Povinné ručení je pro řidiče nákladnější také v Maďarsku a Polsku, kde je srovnatelná životní úroveň jako u nás.

* V Česku už funguje nová, „unijní“, legislativa. Na externí prodejce jsou dnes kladeny vyšší nároky, objevily se dokonce obavy ze zhroucení prodejních sítí.

Zákon o pojistných zprostředkovatelích v našich poměrech představuje úplné novum. Na rozdíl od minulosti se dnes od externích prodejců vyžaduje certifikace na základě jisté sumy znalostí, vedle toho také musí být sami pojištěni a splňovat mnoho dalších podmínek. Přitom jde o několik desítek tisíc osob. Nicméně strach z toho nemám. Určitě i proto, že celý sektor se na tyto změny intenzivně připravoval. Myslím, že jsme na dobré cestě, abychom to zvládli bez ztráty kytičky. Naše síť se rozhodně nehroutí a není mi známo, že by k něčemu takovému docházelo jinde.

* Říká se, že životní pojistky se prodávají, nikoli nakupují. Je to dost složitý produkt, takže při výběru je klient do značné míry závislý na prodejci. Proto také nové předpisy v tomto ohledu ukládají distributorům nemálo informačních povinností. Začneme tedy životní pojištění konečně kupovat?

Především si myslím, že skutečně dobří prodejci fungovali tak, jak vyžaduje současný zákon, už dávno. Ten zákon je tedy namířen hlavně proti excesům, třeba případům, kdy klient nedostane všechny informace. Úspěch na trhu má ovšem jen ten, kdo klientům říká pravdu, kdo je schopen jim vysvětlit všechny možnosti včetně kladů a záporů jednotlivých variant. Spokojený klient se k vám znovu vrátí nebo vás doporučí známým. Musíme si také uvědomit jednu podstatnou věc. Mám-li hlad, koupím si rohlík, když je mi zima, nasadím se čepici. Potřebu pojištění takto nikdo nevnímá - není tak dobře uchopitelné a jeho přínos není tak hmatatelný, dokonce i na rozdíl od jiných finančních produktů. Bohužel mnoho lidí lituje, že nejsou pojištěni, teprve v okamžiku, kdy se jim stane nějaká nemilá událost.

* Hodně se mluví o prevenci škod na zdraví a majetku. Kdysi dávno pojišťovny leccos financovaly -radary pro policii nebo stříkačky pro hasiče. Proč dnes pojišťovny odmítají finanční účast na takových formách prevence?

Nedomnívám se, že odmítáme participovat na prevenci. Samotná Česká pojišťovna se podílí na řadě preventivních programů, zmíním jenom akce Gentleman silnic, Zamykejte dveře nebo Bezpečná obec. Mimo jiné tyto aktivity podporujeme nikoli zanedbatelnými finančními částkami. Ale především: v rámci havarijního pojištění a povinného ručení máme program bonusů pro řidiče, kteří jezdí bez nehod. Jejich jediným účelem je stimulace k opatrné a bezpečné jízdě. Tady se bavíme o miliardových nákladech právě na prevenci.

* To jsou ale peníze, které tak či onak zase zůstanou v sektoru. Částky, které směřují mimo něj, činí třeba u České pojišťovny sumu v řádech milionů korun - jde tedy o promile vašich zisků. Není to málo?

Nejsem si jist, jestli by zvýšení této sumy opravdu přineslo nějaké konkrétní výsledky. My preferujeme takové akce, na nichž se můžeme podílet a také sami vyhodnotit jejich efektivitu.

* Podíl České pojišťovny na trhu -měřeno předepsaným pojistným -dnes činí 37 procent a v porovnání s minulostí je podstatně nižší. Máte potíže s konkurencí?

Ano, takto měřeno se náš podíl zmenšil. Ovšem také proto, že nechceme působit ve všech oblastech. Jako státní pojišťovna jsme dělali úplně všechno, specializovaným pojišťovnám bychom ovšem dnes nedokázali konkurovat. Spíše než na celkový tržní podíl se proto soustřeďujeme na pro nás strategické oblasti, jako je třeba občanské pojištění či pojistky pro podnikatelské subjekty. Proto jsme naše produktové portfolio pročistili, také v zájmu toho, abychom tu někdejší „tlustou“ pojišťovnu proměnili v něco, co je dostatečně zdravé a dravé. Náš tržní podíl se stabilizoval a na této hodnotě bychom chtěli i zůstat.

* Počet u nás registrovaných pojišťoven už vzrostl na takřka dvě stovky. Má to reálné dopady na trh?

Otevření trhu po vstupu do Unie nám pochopitelně situaci trochu komplikuje, ale nepřeceňujeme to. Drtivá většina u nás registrovaných pojišťoven nevyvíjí žádné aktivity, jde pouze o formalitu. My ostatně v zemích Unie postupujeme obdobně.

* Plánujete nějakou zahraniční expanzi?

Velmi intenzivně. Jde ovšem o země položené od nás východním směrem. Chtěli bychom být ještě aktivnější na Slovensku, kde jsme dnes „trojkou“. Zajímají nás také Rusko, Ukrajina i některé balkánské země.

* Zmínil jste se o tom, že pojištění podnikatelských subjektů je pro vás strategická záležitost. Co jim dnes nabízíte?

Vedle nových produktů jsme do provozu uvedli nový prodejní systém. V zásadě jde o to, že pojistku lze sjednat on-line, navíc klientům nabízíme poměrně velkou variabilitu pojištění. Vše je propojeno s naším geografickým informačním systémem, který spolehlivě definuje rizika povodní a vichřic. Ve svých důsledcích to vše představuje kvalitnější zabezpečení klienta. Také likvidaci pojistných událostí jsme výrazně urychlili. Za zmínku snad stojí i to, že některé typy pojistek, třeba pojištění automobilových flotil, si klient mění podle svých potřeb víceméně samoobslužně.

* Nejslavnější český pojišťovák napsal: Pojišťování je totožné s náboženstvím primitivních národů, věřících v odvrácení pohrom všelijakými manipulacemi. Co na tento výrok Franze Kafky říká hlava největší české pojišťovny?

Pokud někdo věří, že pojištění zabrání pohromám, tak je na omylu. Jeho role je jiná. Pokud k nějaké katastrofě dojde, pak je to pojištění, které zajistí, aby se postižený - lidově řečeno - co nejdříve „zberchal“. Vyjádřeno jazykem teorie: pojištění snižuje míru volatility, tedy míru nejistoty zisků podniků, u občanů zase eliminuje větší výkyvy jejich životní úrovně. Nezní to tak vtipně jako ten Kafkův výrok, ale je to tak. Nicméně - pojištění je jenom jednou z variant, jak takové potřeby zajistit. Lze to nepochybně řešit i jinak. My ovšem máme k dispozici zkušenosti, tradici a k tomu ověřený systém. *

* ZEŠTÍHLENÍ

„Jako státní pojišťovna jsme dělali úplně všechno. Nyní se spíše než na celkový tržní podíl soustřeďujeme na pro nás strategické oblasti. Proto jsme naše produktové portfolio pročistili, abychom tu někdejší „tlustou“ pojišťovnu proměnili v něco, co je dostatečně zdravé a dravé.“

LADISLAV BARTONÍČEK (1964)

Vystudoval elektrotechnickou fakultu na ČVUT, poté na The Rochester Institute of Technology, New York získal titul MBA. Svou profesní kariéru začal jako zkušební technik v ČKD, ale už v roce 1991 začal pracovat ve skupině PPF. Nejdříve jako ředitel PPF Investiční společnost, později přešel do České pojišťovny, kde je dnes generálním ředitelem a předsedou představenstva. Vedle toho je rovněž místopředsedou představenstva PPF.

Zároveň působí jako prezident České asociace pojišťoven. Ve volném čase se věnuje především sportu, hlavně jízdě na snowboardu. Má tři syny.

MM25_AI

Foto popis| „Plánujeme zahraniční expanzi na východ od Česka,“ říká Ladislav Bartoníček.

Foto autor| foto: Profit -Luděk Vycpálek (2x)

  • Našli jste v článku chybu?