Ředitel divize Audi v Import Volkswagen Group
Audi připravuje pro následujících pět let celosvětovou ofenzivu. Do roku 2010 hodlá investovat 10,8 miliardy eur do vývoje nových modelů a zdokonalování výroby, přičemž do roku 2008 by měla ingolstadtská automobilka poprvé překonat hranici milionu prodaných vozů ročně. Přestože české výsledky kvůli malému objemu trhu ke splnění cíle příliš nepřispívají, daří se tuzemskému zastoupení něco, co by mu v Ingolstadtu záviděli. S téměř 2500 prodaných automobilů si drží více než padesátiprocentní podíl mezi luxusními značkami a jinde dominující BMW s Mercedesem nechává za sebou. Týdeník EURO hovořil s ředitelem divize Audi v Import Volkswagen Group Petrem Neústupným, proč tomu tak je, jak se mění čeští zákazníci a kvůli čemu se zatím nedá statistikám Svazu dovozců automobilů zcela důvěřovat.
EURO: Zatímco globálně je Audi za BMW a Mercedesem až ten třetí vzadu, v Česku konkurenty poráží. Jaký to má důvod? NEÚSTUPNÝ: Bezesporu je výhodou, že Audi působí na tuzemském trhu už od roku 1992. Měli jsme delší čas na to ovlivňovat mínění lidí a budovat image značky. Zatím se nám ji podařilo zviditelnit víc než našim konkurentům, což se odráží na trhu a je to i signál, že svou práci děláme relativně dobře. Na druhé straně však nechci soupeře podceňovat, protože hlavně u BMW v poslední době změnili styl a budou se hodně snažit nás z první příčky dostat.
EURO: Značku ovšem příliš nezviditelňujete prostřednictvím televize či billboardů. Proč? NEÚSTUPNÝ: Reklamní aktivity máme rozděleny do tří částí. Jednak jde o klasické reklamní kampaně, dále je to představování nových modelů pro významné klienty a za třetí to jsou sportovní akce, ať už golfové, tenisové nebo spojené s lyžováním. Snažíme se pro naše zákazníky zachovávat především exkluzivitu. Když se něčím prezentujeme, mělo by to být nové a atraktivní. Proto jsme loni měli pouze jedinou televizní kampaň zaměřenou na internetové stránky. Plánování prostředků do reklamy je sice o to složitější, nechceme však z Audi vytvořit masový produkt.
EURO: Mění se u českých zákazníků vnímání koupě luxusního vozu? NEÚSTUPNÝ: Velmi. Před deseti lety lidé rychle peníze vydělávali a rychle utráceli. Dnes si více váží svých financí, s automobilem si kupují image a spojené služby, jejich požadavky i očekávání jsou podstatně větší.
EURO: Loni nárůst prodejů Audi v Česku činil téměř dvacet procent. Očekáváte podobná čísla i letos? NEÚSTUPNÝ: Výrobce přichází s myšlenkou maximalizovat portfolio nabízených modelů. Budou vznikat nové řady jako v případě sportovně užitkového Audi Q7, vzniknou další deriváty jako sportovní kupé. Díky tomu máme potenciál v příštích letech růst. Jenom letos bychom měli představit sedm nových modelů. V lednu se objeví kabrio A4, vzápětí by měly dorazit první kusy RS4. Na prvního dubna předběžně plánujeme premiéru Q7, poté S6 a S8 s benzinovými desetiválci pod kapotou, někdy v létě přijde Allroad a na podzim nová generace kupé TT. A navíc chystáme představení audiosystému Bang & Olufsen, který budeme schopni na přání dodávat do limuzíny A8.
EURO: Chystá Audi rovněž nástupce nejmenšího modelu A2? NEÚSTUPNÝ: Pokud vím, tak rozhodně nikoliv přímého nástupce. Těžištěm prodejů Audi by se měl do budoucna stát segment C, tedy limuzína a kombi A6, na rozdíl od Audi A4 a jeho variant, které vévodí dosud. Obecně značka směřuje výš a hodlá být luxusnější, což se v tuzemsku daří. Kromě toho je Česko téměř světový unikát, protože loni jsme prodali přes padesát procent vozů s pohonem quattro. V Německu nebo kdekoliv jinde se přitom pohybuje mezi dvanácti až sedmnácti procenty.
EURO: Hodláte rozšiřovat síť prodejců v ČR? NEÚSTUPNÝ: Jsme asi v jiné pozici než většina dovozců. V rámci blokové výjimky a pravidel EU máme jako koncern Volkswagen rozdílné podmínky, protože držíme na českém trhu spolu se Škodou, Seatem a VW téměř sedmdesátiprocentní podíl. Proto pro nás platí kvalitativně selektivní systém, který nám trochu svazuje ruce. Definovali jsme společně s výrobcem standardy, které musí splňovat každý uchazeč o autorizaci. Pokud je splní, jsme povinni jej přijmout do dealerské sítě. Nekontrolovaný růst prodejních míst nám ale nehrozí. Na trochu jiné úrovni to je u servisních partnerů. Máme jich 32, přičemž za poslední rok jejich počet narostl dvojnásobně. Rozšíření opravny, která měla autorizaci třeba na VW, totiž není zásadně finančně náročné.
EURO: Jaký má Audi podíl na tržbách Import Volkswagen Group? NEÚSTUPNÝ: V roce 2004 dosáhla skupina IVG v Česku přes jedenáct miliard korun tržeb, přičemž Audi se o ně zasloužilo výsledkem zhruba 2,5 miliardy.
EURO: Svaz dovozců automobilů loni zavedl nový způsob počítání prodaných vozů na základě registrací. Odpovídají oficiální čísla těm vašim? NEÚSTUPNÝ: Bohužel ne všechny složky řetězce, který to počítá, fungují bezchybně. Sice se to jmenuje oficiální statistika, nicméně v celém procesu jsou věci, které je potřeba doladit. V našem případě se třeba vyskytují odchylky ve výši kolem deseti procent, což je dost. Systém však existuje teprve prvním rokem, předpokládám, že se to časem zlepší.