Hypoteční trh
Česká spořitelna nedávno rozjela novinku.
Majitelům hypoték nabízí tučnou slevu, pokud u ní zůstanou po celou dobu trvání úvěru. V případě dvoumilionové hypotéky v délce trvání dvaceti let s pětiletou fixací může klient ušetřit osmdesát tisíc, tvrdí banka.
Něco podobného přitom letos v květnu spustila ČSOB. Láká na věrnostní slevu, která u dvoumilionové půjčky zajištěné nemovitostí vychází na sto tisíc korun.
Konkurence na bankovním trhu houstne, a pokud jedna banka přijde s úspěšnou novinkou, ostatní ji obvykle následují. V případě hypotéky se to potvrdilo už jednou. Variabilní sazbu nejprve většina bank považovala za šílenství, následně ji však některé finanční domy zařadily do své nabídky. Teď je tu hypotéka se slevou.
Ukazuje se však ještě jedna skutečnost: banky mají strach z refinancování. Jeho podíl nezveřejňují a prodané hypotéky vykazují jako nové obchody. Člen nejvyššího vedení ČSOB Petr Hutla (na snímku) nedávno odhadl, že podíl refinancovaných hypoték činí na trhu 30 procent. „Za poslední roky přitom význam refinancovaných úvěrů postupně roste a v nejbližší budoucnosti očekáváme pokračování tohoto trendu,“ dodal Hutla.
Snaha donutit klienty, aby u své banky zůstali, proto logicky sílí ve všech směrech. Finanční domy začaly vracet poplatky za vedení úvěrového účtu, odpouštějí část úroků a nyní i vracejí peníze z hypotečního úvěru. Česká spořitelna čtyři procenta, ČSOB dokonce pět procent. A lze předpokládat, že bude hůř. Tedy ne pro klienty. Ti mohou na těchto konkurenčních šarvátkách profitovat. V případě slevy u hypotéky by ale měli být ostražití. Co když si banka v tichosti slevu kompenzuje tím, že ji promítne do vyšší úrokové sazby při refixaci? Vzkaz klientům by pak byl jasný: Nechci slevu zadarmo.