Mezi nejpalčivější problémy při dovozu do Číny patří ochrana výrobků proti kopírování. Přinášíme několik tipů, jak si můžete v Číně zaregistrovat ochrannou známku a patent nebo na koho se lze obrátit, pokud nachytáte plagiátora.
V Číně okopírovali například minimotorky české firmy Blata.
Autor: Jakub Stadler
Česká firma, která chce do Číny dovážet nějaký výrobek, by hned zpočátku měla myslet na registraci ochranné známky na tamějším trhu. Pokud to neudělá, může být její známka zaregistrována jakýmkoliv jiným subjektem. V Číně platí pravidlo „první přijde, první registruje“.
Jak postupovat? Využívá se autorizovaný místní agent, který na základě zplnomocnění provede kompletní proces registrace u místních úřadů. Obchodní známka se registruje v anglické i čínské verzi v jednotlivých třídách. Doporučuje se provést registraci v co nejvíce příbuzných třídách (celkem existuje 45 tříd – 34 pro výrobky, 11 pro služby).
Náklady na registraci ochranné známky v Číně se dělí na dvě části. Jednak na oficiální poplatek patentovému úřadu. Ten je v přepočtu zhruba tři tisíce korun za jednu žádost o registraci ochranné známky. Dále musíte počítat s poplatky agentuře, která celý proces registrace připraví a realizuje. Ty činí zhruba devět tisíc korun za registrace v jedné třídě.
Celý proces trvá zhruba 15 měsíců. Poté je známka chráněna po dobu deseti let. Po vypršení této doby se dá registrace obnovit na dalších deset let.
U registrace patentů je celý proces trochu složitější. Rozlišuje se, pokud jde o vynález, užitný vzor nebo design. Proces registrace je u těchto druhů patentů následující: tři roky, jeden rok, půl roku. Doba platnosti ochrany těchto druhů patentů je následující: dvacet let, deset let, deset let.
Ochranná známka nebo registrovaný patent ovšem samy o sobě nejsou všelékem. Hlavní je, nakolik se daří zahraniční produkty proti kopírování skutečně chránit. V tomto ohledu udělala Čína v poslední době velký krok kupředu.
Při vstupu do mezinárodní obchodní organizace WTO v roce 2001 totiž přijala řadu závazků v oblasti ochrany práv duševního vlastnictví (IPR), které se nyní snaží plnit.
Dále byla na většině mezinárodních veletrhů a výstav v Číně zřízena specializovaná centra nazvaná „IPR desk“. V případě, že zahraniční firma narazí na výstavě na svého kopírovatele, může tam vznést oficiální protest. Pokud má svoji obchodní značku či patent v Číně řádně zaregistrovaný, stánek kopírovatele bude okamžitě zavřen a celý případ se pak řeší právní cestou. Toto bylo ještě před několika lety v Číně nemyslitelné.
Rovněž se zde setkáváme s aktivním přístupem místních úřadů, které (zřejmě díky slíbeným odměnám) samy upozorňují na případy čínských firem neoprávněně užívající obchodní značku zahraniční firmy. Je to dáno jednak snahou Pekingu ukázat světu, že se situace v Číně skutečně mění, jednak permanentním nátlakem Evropské unie a Spojených států na zlepšení ochrany IPR.
S registrací ochranné známky či patentu v Číně dokáže zájemcům pomoci kancelář CzechTrade v Číně ve spolupráci se specializovaným místním agentem. Kontakt je shanghai@czechtrade.cz (kancelář v Šanghaji) nebo chengdu@czechtrade.cz (kancelář v Chengdu). Na internetu lze navštívit stránky www.czechtrade-china.cn.