Při uzavírání smlouvy o operativním leasingu si můžete vybrat z několika možností.
Buď na sebe částečně převezmete rizika související se zakoupenou věcí, anebo je za úplatu přesunete přímo na leasingovou společnost.
Aktuální ceny každého majetku se vlivem tržních mechanizmů i způsobu jeho používání v čase neustále mění. Z tohoto pohledu mezi nejisté investice patří zejména elektronika, výpočetní technika a také dopravní prostředky. „U běžnějšího finančního leasingu ovšem nese toto riziko leasingová společnost a klient zná několik let předem konečné náklady na pořízení svého majetku. Další rizika lze označit jako podnikatelská nebo provozní,“ říká Pavel Holík, ředitel společnosti D. S. Leasing, finanční služby.
Důležitá je zůstatková cena
Ve většině případů leží případné problémy na bedrech provozovatele, to znamená klienta. Spadají sem zejména neplánované náklady na pozáruční opravy, ale i újmy vzniklé dočasnou neprovozuschopností pořízené věci. Podnikatel se musí vypořádat i s rizikem technologického zastarání každé investice. Díky leasingu si však může pokročilejší technologii pořídit dříve, a získat tím konkurenční výhodu na svém trhu.
Ekonomická rizika leasingové transakce umí leasingová společnost redukovat tím, že provádí analýzu zejména dopravních a výrobních potřeb klienta a hledá co nejefektivnější model financování. Dále hodnotí jeho ekonomickou stabilitu, schopnost splácení, bonitu a další kritéria.
Operativní leasing sice funguje podobně jako finanční, ale je specifický tím, že klient pronajatý majetek po určitou dobu jeho životnosti používá a po vypršení smlouvy jej neodkupuje do svého vlastnictví. Leasingová společnost tento majetek ve většině případů prodá třetí osobě, například do autobazaru, a to za aktuální tržní cenu.
„Právě správné stanovení zůstatkové ceny, která se co nejvíce blíží budoucí tržní hodnotě, je nesmírně důležité pro celou transakci, protože z ní se vypočítává cena leasingu pro zákazníka,“ pokračuje Holík. U operativních forem leasingu existují dva způsoby, jak ekonomická rizika spojená s vlastnictvím i používáním majetku rozdělit mezi nájemce a pronajímatele – uzavřená a otevřená kalkulace.
Uzavřená kalkulace je jednodušší
JAK SE POČÍTÁ CENA OPERATIVNÍHO LEASINGU
Nejčastějším majetkem pořizovaným na operativní leasing je osobní automobil. Jeho účetní životnost je podle zákona o dani z příjmu pět let. Ovšem operativní leasing může trvat třeba jen rok. Základním kamenem leasingové kalkulace pak bude sjednaný počet kilometrů, který může nájemce za příslušné období ujet, a správně odhadnutá poměrná část ceny vozu – amortizace. Cena celé služby se potom skládá z těchto položek:
• poměrná část ceny majetku odpovídající počtu kilometrů a skutečné době jeho používání nájemcem
• úrok z finanční služby
• zákonem vyžadované platby (například daně či koncesionářské poplatky)
• cena za pojištění (povinné i dobrovolné)
• ceny za objednané doplňkové služby (přezouvání kol, asistenční služby a podobně)
Pro uzavřenou kalkulaci je charakteristické to, že většinu majetkových i provozních rizik nese leasingová společnost. O to pečlivěji musí odhadnout budoucí zůstatkovou cenu majetku, aby jeho dalším prodejem neprodělala. Klient by tudíž měl před zahájením leasingu věnovat více času co možná nejpřesnějšímu popisu majetku, který hodlá financovat, a míře jeho využití. To proto, že hodnotu auta neurčují pouze značka a barva, ale i předpokládaný rozsah opotřebení, zejména počet najetých kilometrů.
Pro zákazníka je výše splátek neměnná, a to i v případě, že nečekaně stoupnou náklady na provoz a servis vozidla nebo jiného zařízení anebo se zvýší úrokové sazby. Se všemi těmito náklady se musí vypořádat leasingová společnost. Klient užívající operativní leasing ve variantě „plný servis“ tak nad rámec paušálních splátek hradí pouze vlastní spotřebu pohonných hmot. Jsou-li náklady na provoz pronajatého majetku známy předem, eliminují se výkyvy v cash flow a usnadňuje se finanční plánování firmy.
Tato možnost účtování je výhodná i administrativně. Odpadá totiž nutnost schvalování mimořádných nákladů a jejich přeúčtovávání. Díky tomu lze nenadálé události vyřešit rychleji.
Vyplatí se sázka na riziko?
V případě otevřené kalkulace se klient o téměř všechna ekonomická rizika s leasingovou společností dělí. Leasingovka na začátku spolupráce stanoví budoucí zůstatkovou cenu majetku. Pokud je skutečná tržní hodnota na konci leasingu vyšší než ta odhadovaná, klientovi je přebytek vrácen formou dobropisu. V opačném případě musí rozdíl doplatit. Stejně se postupuje i u ostatních nákladů. Pokud náklady překročí původní rozpočet, jsou naúčtovány zákazníkovi, a pokud se naopak ušetří, jsou přeplatky vráceny.
Klient má sice výbornou průběžnou kontrolu nad všemi náklady souvisejícími s leasingem, nicméně jejich konečnou výši zjistí až po skončení smlouvy. Jeho kapsu také mohou kdykoliv zatížit náhlé výdaje.
„Vyšší náročnost tohoto způsobu účtování na administrativu je evidentní. Předpokládá se, že s rozvojem operativního leasingu a zvyšující se potřebou firem zbavovat se činností, které přímo nesouvisejí s předmětem podnikání, bude zájem o něj klesat,“ tvrdí Pavel Holík ze společnosti D. S. Leasing.
Jde to s plným servisem, ale i bez něj
Operativní leasing může existovat v mnoha variantách, které se mohou lišit nejen způsobem kalkulace, ale především množstvím doplňkových služeb. Řadě firem může vystačit prostý operativní leasing, tedy bez plného servisu. Jde v podstatě o výhodný pronájem, něco jako dlouhodobé zapůjčení auta od autopůjčovny. Vozidlo je řádně přihlášeno a má zaplaceno povinné ručení, silniční daň i poplatek za autorádio. Splátky mohou být podstatně nižší než u finančního leasingu, protože se nesplácí celá cena vozidla.
„Klient, který vyznává filozofii outsourcingu a chce činnosti nesouvisející s náplní vlastního podnikání zajišťovat dodavatelsky, naopak zvolí full service leasing. Zajistí si tak kompletní údržbu pronajatého majetku a různé administrativní služby navíc,“ dodává Holík.