Ne nadarmo se říká, že řeč těla nelže. Ovládat by ji měl každý schopný manažer i obchodník. Poradíme vám, jak přimět tělo, aby zaměstnancům, kolegům či obchodním partnerům vysílalo ty správné signály.
Foto: Profimedia.cz
Řečí těla jsme velmi jasně a přesvědčivě schopni vyjádřit radost, strach, odpor, agresi, ale i lásku, zlost a přání. Stejně tak vycítíme nejrůznější emoce z tváří a pohybů druhých lidí.
Zásady správného držení těla:
• vzpřímená hlava s temenem směřujícím vzhůru
• brada nad důlkem mezi klíčními kostmi a svírající s přední stranou krku téměř pravý úhel, snadno toho docílíte, zatlačíte-li spodní část šíje dozadu
• ramena rozložená do stran, spuštěná dolů, obě ve stejné výši
• hrudník vypjatý, hrudní kost více vpředu než břicho
• lopatky spuštěné dolů, jejich dolní konce neodstávají od hrudníku a jsou obě ve stejné výši
• břicho zatažené, ale ne křečovitě
• boky ve stejné výši
Rostoucí obliba manažerských kurzů zahrnujících „body language“ neboli řeč těla napovídá, že si lidé stále více uvědomují význam neverbální komunikace v profesním životě. V souvislosti s tímto tématem bývá často citován americký psycholog a vědec Albert Mehrabian, který ve svém výzkumu zjistil, že sympatii a antipatii vzbuzujeme v druhých lidech ze sedmi procent věcným obsahem slov, z 38 procent melodií a rytmem řeči a z 55 procent výrazem obličeje a řečí těla. Toto tvrzení je ovšem podle odborníků třeba brát s rezervou, a to především právě v profesním životě, kde je podstata sdělení zásadní. „Je důležité si uvědomit, že nejdůležitější vždy zůstanou slova, ale vnímání těchto slov je ovlivňováno tím, jakým způsobem je říkáme,“ upozorňuje Michal Kopřiva, jednatel vzdělávací agentury TOP C.
Obočí vzhůru
Nejlepším cestou, jak řeč těla trénovat, je začít sám u sebe. Chcete-li se v této oblasti zlepšit, nejprve si všímejte, jak se chováte v různých situacích, kdy jste přesvědčeni, že máte nějaký dobrý nápad či nabízíte kvalitní produkt, a naopak ve chvílích, kdy cítíte nejistotu, strach či obavy. Dbejte na svůj vzhled, celková upravenost by měla být samozřejmostí. Dále se pokuste soustředit na několik základních věcí. Při komunikaci s obchodními partnery si hlídejte výraz tváře, oční kontakt a držení těla. Výraz obličeje je z velké části závislý na našich emocích a vztahu k posluchači. Velmi silnou zbraní v oblasti neverbální komunikace je úsměv. Značí pozitivní myšlení a otevřenost. „Je důležité neplést si úsměv se smíchem či úšklebkem, které bývají často pochopeny urážlivě,“ upozorňuje Kopřiva.
Co prozradí podání ruky:
Slabý stisk a příliš krátké trvání – Muž je hodnocen jako pasivní, neprůbojný a zženštilý. Žena je považována za slabou, bezmocnou, bezradnou.
- *Slabý stisk a správné trvání – Muži jsou považováni za pasivní jedince s přehnaným sklonem k podřízenosti. Ženy za poddajné, postrádající ctižádost a individualitu. Slabý stisk a příliš dlouhé trvání – Muži jsou vnímáni jako vypočítaví, chladní a neupřímní, ženy jako vychytralé se sklonem manipulovat s druhými. Pevný stisk a příliš krátké trvání – Muži i ženy jsou hodnoceni jako nepřátelští, necitliví a neteční. Pevný stisk a správné trvání (obvykle kolem pěti sekund) – Pozitivní dojem u mužů i u žen. Pevný stisk a příliš dlouhé trvání – Velmi negativní dojem, zvláště u žen. Muž je hodnocen jako rozhodný a ctižádostivý až k bezohlednosti. Snaží se ovládnout druhé. Žena je považována za silnou, autoritativní a své emoce ovládající osobnost. Velmi pevný stisk a příliš krátké trvání – Muži i ženy jsou hodnoceni jako netrpěliví, energičtí, necitliví a příkří. Ženy navíc ještě jako chladné, despotické, bezohledné a nepřátelské. Velmi pevný stisk a správné trvání – Muž je považován za průbojného, úspěšného, sebejistého, spolehlivého a snaživého, ale také za bezohledného a přehnaně sebevědomého. Ženy vyvolávají pocit ohrožení a nadměrnou agresi. Pramen: Top C Ačkoliv se nemusíte zlobit nebo cítit unaveně, můžete tak na lidi působit vinou vrásek a pokleslých koutků úst. Abyste podobnému dojmu při důležitých jednáních předcházeli, zdvihejte obočí a snažte se otevřít zeširoka oči. Pohled nelže**
Že si lidé neumějí lhát do očí, je pověra. Zvládají to docela dobře. Pravdou ale je, že samotné oči lhát neumějí. Zornice totiž vysílají signály, které na sobě nejsme schopni vědomě kontrolovat a na druhých je podvědomě vnímáme. „Ve chvíli, kdy například spatříme něco přitažlivého či zajímavého, zornice se rozšíří a zvětší. Pokud v nás něco vzbudí zlost nebo nepřátelství, zornice se zúží a zmenší,“ popisuje Kopřiva. Zkušený „protihráč“ tyto emoce zachytí, aniž bychom měli možnost to ovlivnit. Co se ale ohlídat dá, je správný a dostatečný oční kontakt, který značí otevřenost, přátelství, důvěru a ochotu dorozumět se. Budete-li se očím druhých lidí při komunikaci vyhýbat, vzbudíte v nich dojem, že jste nejistí, neupřímní a dost možná i lžete.
Dále si hlídejte držení těla. To, jak vypadáte při chůzi, když stojíte nebo sedíte, to vše vysílá druhým informace, zda jste sebejistí, nebo naopak plaší. Jak je to s vaší sebedůvěrou, prozradí také stisk ruky. Celkově existuje devět typů, jak někomu stisknout ruku a prozradit tím na sebe mnohé. Dojem vytvořený podáním ruky se navíc liší podle pohlaví. Zaručeně pozitivně u mužů i žen působí jen kombinace pevného stisku a přiměřené doby trvání. Ten, kdo ji ovládá, je považován za přátelského, čestného a srdečného člověka, ochotného spolupracovat.