Menu Zavřít

Nechtějí uždibovat, ale kynout

9. 10. 2002
Autor: Euro.cz

Lucemburští investoři usilují o vytvoření silné skupiny v Česku

Budoucnost českého pekárenského trhu dostává jasnější obrysy. Zahraničnímu kapitálu tuzemských obchodních řetězců i evropským konkurentům, kteří by o Česko mohli mít zájem po jeho přijetí do Evropské unie, se rýsuje vznik silného protihráče. V září totiž skončil ve společnosti Odkolek termín povinné nabídky převzetí akcií. Hlavní slovo v pekárenské společnosti tak získala lucemburská firma Mimika International, která koupila 58 procent akcií v holdingu Ramill, do jehož struktury Odkolek patří. Firma se netají záměrem vybudovat v Česku silnou pekárenskou skupinu a dál expandovat.
„Chceme provádět další akvizice,“ potvrzuje investiční bankéř Igor Kocmanek, reprezentant Mimiky v Česku. „Všichni na trhu si uvědomují, že do Evropy se bude lépe vstupovat v silné skupině,“ dodává. Kocmanek říká, že už probíhají jednání s dalšími firmami v Česku, na Slovensku a v jižním Polsku, uvažuje se také o vstupu na maďarský trh.

Pekárenství: jasná volba.

Igor Kocmanek odkazuje na právní formu akciové společnosti, která dovoluje vlastníkům zůstat v anonymitě. Proto ani on nechce prozradit, kdo lucemburskou firmu vlastní. Zdroj týdeníku EURO však tvrdí, že společnost založila firma blízká bance KBC. Mimika v oboru pekárenství dosud nepodnikala. To potvrzuje i Kocmanek, který říká, že nejde o spekulativní investici, ale o dlouhodobý zájem.
Když firma analyzovala, do jakého oboru investovat, bylo právě pekárenství jasnou volbou. „Je zřejmé, že Česká republika vstoupí do Evropské unie. Když se podíváte na jednotlivé obory a zamyslíte se nad tím, jak je vstup ovlivní, není moc odvětví, která mohou počítat s kladným vlivem,“ vysvětluje Kocmanek úvahu, která volbě odvětví předcházela. Soudí, že pekárenství má tu výhodu, že jde převážně o „místní byznys“, a tak není příliš pravděpodobné, že by po otevření hranic s unií do země proudila produkce cizích výrobců v tomto odvětví. „Když se podíváte po střední Evropě, v tomto oboru není moc strategických investorů,“ doplňuje Kocmanek další přednost pekárenství.

FIN25

Zdražit a na burzu.

Zástupce Lucemburčanů soudí, že pekárenství je stabilní a perspektivní obor, i když nekypí obrovskými výnosy.
Spíše naopak, shodují se všichni zástupci branže. „Tíží nás nízké odbytové ceny dosahované především u rozhodujících odběratelů,“ potvrzuje generální sekretář Podnikatelského svazu pekařů a cukrářů Stanislav Musil. „Spotřebitelské ceny chleba i pečiva klesají neustále od roku 1997,“ říká Musil a dodává, že to byly především nové obchodní formáty, které obratně využily velké konkurence v oboru a vymohly si nízké ceny a nadstandardní servis. „Přitom ceny vstupů s výjimkou mouky jsou již minimálně na úrovni Evropské unie, ale výstupní ceny se pohybují kolem 30 procent,“ dodává tajemník pekařů.
V podstatě stejně hodnotí současnou pozici pekárenské branže i Jan Jedlička, výkonný ředitel další velké skupiny, Delta pekáren. Upozorňuje, že pekaři mají také problémy s pracovními silami, protože při současných mzdách v oboru nedokáží přilákat kvalifikované lidi. Jako další mínus Jedlička uvádí jistou provinčnost tuzemských pekařů, neschopnost benchmarkingu se zahraničními trendy. V cizině se v oboru stále více prosazuje například výroba baget či nejrůznější zamražované produkty, které se dopékají přímo v prodejnách, nebo dokonce doma. Při současném stavu by domácí pekaři nebyli schopní dlouho po vstupu do unie vzdorovat „evropským vlčákům“, míní výkonný šéf Delty. Řešení, které trh čeká, je všem jasné: „Budeme muset zvednout ceny, pokud budeme chtít dělat kvalitní výrobky z kvalitních surovin,“ říká Jedlička.
Pak prý budou české pekárenské firmy z evropského pohledu mnohem konkurenceschopnější. I když Jedlička uvádí, že v současnosti není na programu hledání dalšího kapitálu, jednou z výhledových vizí je obchodovatelnost firemních akcií na některé z evropských burz.

Zajedno s Lucemburskem.

Se stejným cílem se snaží o další akvizice i holding Ramillu. „Pokud se podaří získat další firmy a vytvořit z finančního hlediska jednu skupinu, jednou z variant je v horizontu tří až pěti let uvedení na burzu,“ uvádí Igor Kocmanek.
Ačkoliv Jedlička ze skupiny Delta pekáren tvrdí, že oficiálně jednání mezi oběma konkurenty neprobíhají, a také Kocmanek říká, že rozšiřování Ramillu je teprve na startu, je vcelku jasné, že kormidelníkem, který přivede české pekaře do Evropské unie, by mohlo být právě uskupení obou holdingů. Společné zájmy naznačují i výpisy z obchodního rejstříku.
Například jeden z majitelů Delta pekáren Marko Pařík je i jednatelem lucemburské firmy Akkulux - ve druhém jednatelském křesle sedí Charles Louis Ackermann, který je rovněž členem dozorčí rady ve společnosti Odkolek.
„Co se týče vytvoření jedné společné silné pekařské firmy, velmi bych to uvítal,“ uvedl pro týdeník EURO spolumajitel skupiny Delta pekáren Marko Pařík. Souhlasí, že je to ale zatím otázka času a myšlenkového vývoje.

  • Našli jste v článku chybu?