Jednatel společností Emil Frey ČR, Subaru ČR a SsangYong ČR
To jméno může mnoha lidem znít jako druh zeleného čaje nebo podivná hra s pomalovanými kostičkami. Nebylo by to překvapivé. Značka SsangYong po někdejším relativně úspěšném uvedení na český trh s modelem Musso postupně upadala, až upadla. V minulém roce se jejích vozů v Česku prodalo pětadvacet kusů, což je o chlup více než u Maserati. Do konce letošního července si jihokorejské automobily koupilo 33 zákazníků a SsangYong v tuzemsku zaznamenal ďábelský meziroční vzestup o 666,6 procenta, nicméně prodeje Porsche pro ni nejsou ani na dohled. A sporťáky s několikamilionovými cenovkami nepatří do ranku, s nímž by se měl porovnávat výrobce sportovně užitkových a terénních vozů, jehož hlavní zbraní je příznivý poměr ceny k užitné hodnotě. Změnil se proto výhradní dovozce pro Českou republiku. Od října začne prodávat tyto automobily firma SsangYong ČR, patřící do švýcarské skupiny Emil Frey (EURO 35/2005). O jednání s Korejci, Japonci a Číňany a o kříšení značky SsangYong na českém trhu týdeník EURO hovořil s Petrem Neumanem, jednatelem společností Emil Frey ČR, Subaru ČR a nyní i SsangYong ČR.
EURO: Co vás vedlo k myšlence zastupovat na českém trhu právě jihokorejský SsangYong?
NEUMAN: Skupina Emil Frey prodává v šesti evropských zemích ročně kolem dvou set tisíc automobilů a mimo jiné do Francie od poloviny loňského roku dováží právě SsangYong. Proto když jsme zvažovali, jakým způsobem rozšířit naše podnikatelské aktivity na českém trhu, objevilo se mezi možnostmi zastupování této automobilky, podpořené faktem, že letos v květnu vypršela smlouva s bývalým výhradním dovozcem, společností Golc Car.
Důvodů je však více. SsangYong se v současné době dynamicky rozvíjí, pracuje s moderními technologiemi - v licenci vyrábí motory a převodovky Mercedes-Benz - a navíc jeho modelová řada vhodně doplňuje nabídku japonského Subaru, které v Česku rovněž zastupujeme.
EURO: Nebál jste se nedůvěry vůči korejským vozům? NEUMAN: Myslím, že informace o jejich zvyšující se kvalitě již na veřejnost prosákly. Ostatně japonské značky dnes otevřeně přiznávají, že korejské automobily pro ně začínají být nepříjemnou konkurencí. Spíše jsem měl obavy z jednání. Jelikož jsem rozhovory s automobilkou SsangYong za společnost Emil Frey vedl, mnoho lidí mne varovalo, jak jsou Korejci při jednání nespolehliví. Já jsem se však setkal s naprostým opakem. Podíl na tom měla jistě velikost značky. Velké automobilky berou obchodní partnery na této úrovni často jako trpěné zlo. U Subaru nebo u SsangYongu si jich váží. Nejde o diktování podmínek, ale o spolupráci v pravém smyslu toho slova.
EURO: V SsangYongu drží téměř poloviční podíl automobilka Shanghai Automotive Industry Corporation. Hodlá Emil Frey dovážet do Evropy čínské vozy? NEUMAN: Rozhodně nikoli. Největší překážkou se ukazuje odlišná mentalita čínských byznysmenů a jiná firemní kultura. Zatímco jednání s japonskými společnostmi jsou jednoznačná, u čínských nikdy nevíte, jak skončí. Původní dohody náhle přestanou platit a vy netušíte proč. Každopádně o zastupování další automobilky ve švýcarské centrále uvažují. Ještě je sice příliš brzy na jakékoliv závěry, s velkou pravděpodobností si však v budoucnu přibereme další japonskou značku.
EURO: Nyní budujete prodejní síť pro SsangYong. Jak bude hustá? NEUMAN: Podobně jako v případě Subaru spolupracujeme s nezávislými dealery. Do konce roku bychom v Česku chtěli mít sedm dealerství, tři na Slovensku. V příštím roce hodláme postupně přibírat další. Na konci roku 2006 bychom rádi spolupracovali s deseti až jedenácti prodejci a v horizontu dvou let s patnácti. Navíc stavíme v Brně zhruba za deset milionů korun centrální sklad náhradních dílů. Zdokonalení systému zásobování bylo zvláště důležité, protože pro předchozího dovozce SsangYongu představovalo hlavní problém. A k tomu se snažíme získat nové zaměstnance, což je ze všeho nejtěžší. Mým požadavkem je, aby šlo o odvážného člověka s dobrým srdcem, a to je, zdá se, nedostatková kombinace.
EURO: Kolik SsangYong ČR vynaloží na vzkříšení značky na českém trhu? NEUMAN: Nejvíce prostředků stálo nakoupení vozů a náhradních dílů, což přišlo na přibližně sedmdesát milionů korun. Dalších deset milionů hodláme věnovat do marketingu a kolem sedmi milionů na podporu dealerů.
EURO: Za cíl pro příští rok jste si dali prodej 270 vozů. Který model považujete za hlavní? NEUMAN: Bezpochyby nejvíce zákazníků přitáhne Rexton, od něhož čekáme asi 60procentní podíl na prodejích. Kolem 35 procent by měl zajistit nový Kyron, který automobilka oficiálně představí na autosalonu ve Frankfurtu, a zbytek se rozdělí mezi velkoprostorový Rodius a pick-up Musso Sport. Sedmdesát procent prodejů by přitom měly tvořit verze N1, lehké užitkové vozy.