Obchodní modely
Nová ekonomika je víc než jen móda a vysoké ceny akcií. Je skutečností, kterou nelze ignorovat. Na otázku proč se snaží odpovědět autoři knihy Cracking the Value Code (Luštění klíče k hodnotě), která letos vyšla v nakladatelství HarperBusiness a jejímiž autory jsou tři pracovníci poradenské společnosti Arthur Andersen. Richard Boulton, Barry Libert a Steve Samek říkají, že „dnešní ekonomika je jiná než kterákoli předtím . Jejím základem jsou nové technologie, globalizace a rostoucí význam nehmotného majetku, kterým jsou například obchodní značky, obchodní vztahy a know–how. Firmy podle autorů knihy vytvářejí hodnotu neobvyklými cestami, když kombinují hmotné a nehmotné vklady, a dosahují tím do té doby nevídaných výsledků. Publikace se podle jejich slov snaží popsat „začátek cesty, která má jediný cíl: pochopení sil, které vedou k vytváření hodnoty . Boulton, Libert a Samek proto představují novou sadu zásad, jíž říkají Hodnotová dynamika. Základem studie bylo tříleté studium zhruba deseti tisíc firem, kterým lidé z Ar–thur Andersen radili při zavádění moderních technologií a jejich využití v praxi. Autoři ambiciózně tvrdí, že jejich kniha „poradí, co by měly podniky udělat, aby se připravily na podnikání v novém miléniu . Problém je, že technologie se neustále vyvíjejí a nikdo nemůže s určitostí předpovědět, jak budou vypadat obchodní modely už za pár let, natož třeba v roce 2030. Nedá se však předpokládat, že by své tvrzení mysleli autoři knihy zcela vážně. Při čtení díla je nutné si pamatovat, že text má převážně propagační charakter a slouží ke zvýšení zájmu o služby poradenských firem, jako je právě Arthur Andersen. Globální poradenské společnosti se začaly s fenoménem nových technologií vypořádávat příliš pozdě na to, aby mohly sledovat nejaktuálnější trendy. V tom jim brání i jejich velikost a velikost jejich klientů. Proto dnes dohánějí, co se dá, a život je opět trochu jinde. To ovšem neznamená, že není dobré sledovat, co si jejich experti myslí. Přitom je třeba být neustále na pozoru před poradci, kteří jsou jeden den schopni dávat za nejlepší příklad podnikání na internetu maloobchod Amazon.com, aby o rok později suverénně tvrdili, že právě takový model nemá šanci přežít. I v Česku některé společnosti z velké pětky pěstují své internetové experty, kteří nemají na práci nic jiného než šířit v českých médiích své „internetové pravdy . „Instantní čtení pro podnikatele , tak by se dala nazvat recenzovaná publikace, jež je velice jednoduše členěna. Autoři popisují, kde podle jejich názoru vzniká hodnota v jednotlivých částech firmy a v jejích vztazích s obchodními partnery. Tvrdí také, že v dnešní přehřáté ekonomice spolu podniky soupeří o to, komu se podaří najít „společného jmenovatele vzniku hodnoty . Za „ekonomickou DNA pak označují majetek v jeho nejrůznější formě. Právě to jsou bloky, stavební bloky, z nichž se buduje hodnota. Hodnotová dynamika pak prý nabízí „způsob, jak zmapovat unikátní hodnoty každé firmy a jejich potenciál při vytváření hodnoty . Podle autorů to znamená jediné: v Nové ekonomice musí každý podnik alespoň trochu změnit své chování. Ať už směrem ven, či uvnitř. Richard Boulton, Barry Libert a Steve Samek jsou partnery kanceláře Ar–thur Andersen. Boulton je navíc světovým partnerem s výkonnými pravomocemi pro strategii a plánování. Je odpovědný za firemní nabídku světových služeb (pojištění, daňové poradenství a podnikové finance) a zároveň má na starosti internetovou strategii kanceláře. Libert je odborníkem na způsoby vytváření hodnoty a tomu odpovídající obchodní modely, podnikové investice a technologické strategie v Nové ekonomice. Samek je partnerem americké kanceláře firmy Arthur Andersen a má na starosti zhruba čtyřicet tisíc zaměstnanců, kteří pracují pro dvacet tisíc firem v různých průmyslových oborech. Je také členem rady partnerů. Z uvedeného vyplývá, že tito muži pracují hlavně s výstupy svých podřízených, do konkrétních firem se moc nepodívají a o jejich problémech vědí jen to, co jim sdělí podřízení. I tak je ovšem zajímavé seznámit se s jejich názory.
Boulton, Richard E. S., Libert, Barry D., Samek, Steve M.: Cracking The Value Code. New York 2000. 270 stran. Ceny 27 USD