Menu Zavřít

Nedopusťte, aby urgentní vytěsnilo důležité,

16. 12. 2002
Autor: Euro.cz

říká v rozhovoru Libor Činka, lektor a konzultant vzdělávací agentury Cetros Libor Činka je odborníkem v oblasti komunikace, time managementu, informačního managementu, příjmu a zpracování informací, zrychleného učení a neuro-lingvistického programování.

říká v rozhovoru Libor Činka, lektor a konzultant vzdělávací agentury Cetros

Libor Činka je odborníkem v oblasti komunikace, time managementu, informačního managementu, příjmu a zpracování informací, zrychleného učení a neuro-lingvistického programování. Je autorem publikace Organizace práce a pracovního času a 11dílného televizního seriálu Naučte se učit.

Efektivní hospodaření s časem je pro vedoucí pracovníky nezbytné, ale i v soukromém životě se nám toto umění jistě vyplatí. Někteří z nás jsou však spíše od přírody zmatkáři. Co s tím? Můžeme se naučit lépe organizovat svůj čas?

Mnozí si uvědomují, že se pohybují v jakési setrvačnosti, sledují tok času na hodinkách a snaží se řešit urgentní úkoly, které se před nimi neustále objevují. Občasné zastavení a uvědomění si, že jste v poslední době udělali jen opravdu málo pro to, co je pro vás důležité, namísto zamyšlení se jak to dělat jinak, paradoxně vede u většiny lidí k opakování dosavadních neefektivních vzorců jednání. Mnozí z nás také přepokládají, že zacházení s časem a rozhodování o prioritách je něco samozřejmého a málokoho napadne, že se jedná o podstatnou věc, která by měla být součásti základního vzdělání. Ve firmách se zpravidla má zato, že bude stačit, pokud lidé budou vybaveni plánovacím softwarem či diářem. Skutečnost však bývá jiná, protože klíč leží jinde.

Na co konkrétně se zaměřují kurzy time managementu?

Naše kurzy obsahují znalosti, které se týkají zjištění dosavadního stavu a identifikování chyb ve stanovování priorit a ve formách plánování. Dále obsahují nejmodernější poznatky z oblasti psychologie, jako je systematické zacházení s cíli, včetně praktických modelů a zkušeností úspěšných lidí. Také se věnujeme oblastem, které zdánlivě s time managementem nesouvisí. Jedná se o informační management - právě nedostatek informací a nepřehlednost činitelů, které je potřeba vzít v úvahu, vytvářejí podmínky pro chybné stanovení priorit a chybná rozhodnutí. Celý výcvik prolínají cvičení ke kontrolovanému využívání vlastností lidské mysli, která má svůj přirozený podvědomý systém kroků vedoucích k dosažení úspěchu. Tvůrci dosavadních diářových systémů v papírové i elektronické formě tyto poznatky nevyužívají, a proto jsou tyto pomůcky paradoxně jednou z bariér správného zvládání času. Dobře míněné využívání chybných nástrojů vás tak říkajíc rychleji dovede do pekel.

Z definice tzv. Paretova principu vyplývá, že jen pětina toho, čemu se věnujeme, nám přináší 80 % všech výsledků. Znáte tohle tvrzení? Mohl byste je blíže vysvětlit?

Paretův zákon by měl nahradit mnoho školských neužitečných „zákonů“, protože nás provází doslova celým životem. Zdánlivá logika školního známkování do velké části z nás implantovala představu, že jednáme efektivně, jen pokud umíme správně deset slovíček z deseti. Ale co když je pro nás podstatné umět jen čtyři z nich? Ušetřený čas můžeme pak využít ke zvládnutí jiné důležité věci. Vzory z dřívějška totiž nebyly o kvalitě, ale o kvantitě - a my si je podvědomě neseme s sebou. Celá řada lidí vám pak řekne, že důležité je všechno. Jejich perfekcionizmus ale často vyúsťuje v tyranizování okolí. Paretův zákon se týká nalezení klíčových prvků a úkolů, které přinesou největší efekt a teprve pak, je-li to potřeba, je možné pracovat na detailech. Pokud z dvaceti činností uděláte asi pětinu, která vytvoří největší přínos, tak se budete přibližovat k cílům a budete prožívat úspěch mnohem zřetelněji než člověk, který udělá desítky nevhodně zvolených činností.

bitcoin_skoleni

Kdybyste měl vyjmenovat pět základních pravidel, kterými bychom v tréninku time managementu měli začít, která by to byla?

Poznejte, kdo jste a co je vaším cílem. Sdílejte individuální vnímání směru, priorit a kroků k cílům s ostatními. Mějte o tom stále přehled, zvažujte vztahy všech činitelů a nedopusťte, aby urgentní vytěsnilo důležité. Přemýšlejte pružně o variantách jak cílů dosahovat a o širších důsledcích dosažených výsledků.

  • Našli jste v článku chybu?