Každý, kdo se mezi osmou a devátou ranní někdy pohyboval na pražských silnicích, ví, jak snadno se z dvacetiminutové cesty do práce může stát i hodina. Tu dotyčný prostojí v kolonách a následně stráví hledáním parkovacího místa.
Se službou, která by zajistila plynulost dopravy, zatím nikdo nepřišel, parkovacích platforem oproti tomu ale funguje hned několik – od těch, která řidičům pomohou najít volné místo a poplatek za něj umožní zaplatit přímo v mobilu, po takové, díky kterým si lze dokonce i přivydělat. A jednou z nich je i služba MR.PARKIT.
„Dostupnost parkování v Praze je stále větší problém a zájem o parkování rozhodně převyšuje nabídku. To platí nejen pro rezidenty, ale i pro návštěvníky – a je jedno, zda takový návštěvník potřebuje parkovat na pár hodin, nebo na několik dní,“ komentuje pro Euro.cz Jaroslav Mach, zakladatel zmíněné služby, jež kromě toho, že volné parkovací kapacity řidičům vyhledá, umí zajistiti i pravidelný příjem tomu, kdo ono místo vlastní. A je jedno, zda jde o kancelářské budovy, hotely, soukromníky, či veřejné garáže.
Využití „nepřístupných“ budov
Byl to právě přetlak, který v kombinaci s nevyužitými parkovacími kapacitami – třeba v administrativních budovách – Macha k založení služby před 10 lety přivedl. Tu aktuálně nabízí v Brně, Hradci Králové a Plzni, přičemž drtivou většinu lokalit eviduje v hlavním městě, kde platforma také vznikla. Napříč těmito oblastmi firma momentálně disponuje více než 80 garážemi a parkovišti.
„Nejžádanější jsou lokality v centru Prahy, kde je parkování skutečně velmi problematické – třeba Malá Strana a Staré Město,“ uvádí a doplňuje, že velký zájem je také o oblasti v blízkosti administrativních center, kam lidé potřebují dojet do práce, ale už na ně nezbývá parkovací místo. Což je typické například pro Anděl, Karlín či Holešovice.
Zatímco velká část obdobných služeb se soustředí hlavně na zprostředkování parkování v zónách, MR.PARKIT chce v první řadě otevírat ty lokality, kde veřejnost dříve parkovat nemohla. Majitelům míst za pronájem slibuje měsíční zisky v řádech tisíců korun. Konkrétně v centru Prahy si majitelé nabízených míst přijdou v průměru na osm až deset tisíc.
Dny, během kterých chtějí místo pronajímat, si přitom zvolí sami, stejně jako minimální délku rezervace. Platforma za své klienty následně zprostředkuje marketing volných míst, zajistí přístup řidičů na pronajímaná parkoviště a obstará platby. Z těch si následně bere provizi.
„Ve srovnání s příjmy z nájmu kancelářských či obchodních prostor tvoří volná parkovací místa jen zlomek celkového příjmu z provozu budovy či areálu, konkrétně jednotky procent. Přesto to nejsou malé peníze, které by dobrý hospodář nechal jen tak ležet,“ přibližuje redakci Jan Matha, který služeb MR.PARKIT využívá u budovy Bastion v centru Prahy.
„Průměrný měsíční výnos na pronajaté parkovací místo je 300 až 350 eur (zhruba 7200 až 8400 korun). Letní období a období svátků tento průměr ale výrazně převyšuje,“ míní další z pronajímatelů Jana Kučerová. Prostřednictvím MR.PARKIT v metropoli nabízí stání v podzemní garáži, jež patří ke kancelářské budově, kterou provozuje.
Měsíčně tisíce rezervací
Když přijde na zisky z pronájmu, hraje dle Macha hlavní roli lokalita. Z toho důvodu se příjmy jednotlivých majitelů mohou méně či více lišit. Tak či onak slibuje vyšší zisky než v případě běžného pronájmu: „Měsíční pronájem parkovacího místa v Praze začíná zhruba na 1500 korunách na okraji města a končí na částce atakující 10 tisíc v těch nejlepších lokalitách. Se službou MR.PARKIT je pak výnos pro majitele ještě o 20 až 100 procent vyšší než v případě klasického dlouhodobého pronájmu.“
Ačkoli někteří majitelé parkovacích míst bývají zpočátku zdrženliví a mají strach z toho, jak bude služba fungovat, poptávka po platformě neustále roste. V MR.PARKIT tak momentálně evidují kolem devíti tisíc rezervací měsíčně. „Poptávka po pronájmu parkovacích míst je velmi silná, ať už se jedná o pronájem dlouhodobý, nebo třeba na jednotky dnů. Především v centru Prahy příliš nových kapacit nevzniká, historická povaha centra to prakticky znemožňuje, do budoucna tedy čekáme další růst poptávky,“ vypočítává Mach.
Rostoucí zájem očekává minimálně do doby, dokud bude v Česku přibývat počet registrovaných vozidel. „Uvidíme, jak se do parkování promítne elektromobilita a případná potřeba sdílení nabíjení. Je každopádně vidět, že parkování se za posledních 10 let značně proměnilo a ta evoluce rozhodně není u konce – možná právě naopak,“ uzavírá Mach.