Menu Zavřít

Nedrncat, necouvat

6. 7. 2006
Autor: Euro.cz

Facelift sedanu pomohl, ale na první ligu to nestačí

Ne že bych k té cestě vzhlížel bez obav. Putování do Gelsenkirchenu a zase zpátky během šestatřiceti hodin není úplně triviální záležitostí. Zvláště když máte přislíbené na testování Audi Q7, ale místo něj dostanete mnohem menší a mnohem méně pohodlný malý sedan. Takový, který stojí totéž, co do machistického sportovně užitkového tanku trochu lepší výbava. Nicméně jedna výhoda ze změny kynula. Nehrozilo, že ekvivalent cordoby v eurech zůstane v kasách německých pumpařů za spálenou naftu.
Zpočátku se však nezdál tento benefit Seatu Cordoba jako zásadní. Naopak. Poněkud znervózňující byl fakt, že se tvrdší podvozek horko těžko potýká s nerovnostmi ve městě. Průměrný komfort odpružení nepatří mezi atributy, které byste si vybrali na odhadem sedmihodinovou jízdu dobrovolně. Trochu menší znepokojení plynulo ze skutečnosti, že španělský sedan s turbodieselovým tříválcem akceleruje z nuly na stovku za agonizujících patnáct vteřin a při osmdesátikilometrové rychlosti se s ním na okresních silnicích kvůli téměř žádnému pružnému zrychlení nedá předjíždět. Nejrychlejší trasa z Prahy do Gelsenkirchenu totiž naštěstí zahrnuje okresek velmi poskrovnu.
Na dálnici se navíc mohla uplatnit první z předností cordoby. Chrchlavě znějící motor se v otáčkách stává klidnějším a s pedálem plynu blíže k podlaze se kabina mění v příjemnější místo k pobytu. Když se seat s výkonem 70 koní rozjede a ručička tachometru se podívá do sekce kolem 170 km/h, lehké kopce zvládá s přehledem a jen ty nejtáhlejší ho donutí zvolnit o nějakých dvacet kilometrů. V náročnějším obsazení, než jsou dva dospělí víceméně bez zavazadel, by se mu však bezesporu dýchalo hůře.
Dalším pozitivem je, že odpružení na dálnici přestává být tak nepřátelské jako ve městě. Cordoba se chová přiměřeně stabilně i v okolí své maximální rychlosti a zvuky proudícího větru či kol potýkajících se s asfaltem spolehlivě přehluší autorádio. Nejvíce ovšem vynikne spořivost malého turbodieselu. Během patnáctisetkilometrové trasy si automobil často sahal na hranici rychlostních možností, a přitom se na konci jeho apetit podle palubního počítače ustálil na 6,4 litru nafty na sto kilometrů.
Maraton napříč Německem dokládá, že s cordobou se dá celkem v klidu žít, ale to není vše. Potvrzuje totiž, nakolik se v současnosti posunula kategorie malých automobilů. Sedan od Seatu totiž v této třídě nehraje první ligu. Cordoba letos prošla pouze faceliftem, který ji do čtvrtého roku na trhu lehce vylepšil. Mírných změn na designu přední masky či v interiéru si však tolik nevšimnete. To na vás spíše zapůsobí reklamní kampaně importéra upozorňující na cenová zvýhodnění. Tedy slevy.
Seat k nim má dobrý důvod. Ve třídě malých automobilů totiž vládnou hatchbacky a mezi nimi značky Toyota, Renault, Fiat nebo Peugeot. Ty možná nenabízejí kufr o velikosti 485 litrů, na jejich zadních sedadlech se však usadí pohodlně dva dospělí. V kabině se chlubí lákavěji vypadajícími materiály, disponují uhlazenějšími dieselovými motory a jejich podvozky si poradí i s terorem městských ulic. A navíc s nimi můžete obratně couvat, což v cordobě kvůli mizernému výhledu dozadu tak jednoduché není.
Přestože seat působí uvnitř robustně a jeho plasty k drnčení jen tak něco nepřinutí, potřeboval by sex-appealu víc. Mohla by mu pomoci třeba právě cena. Základní verze cordoby přijde na necelých 352 tisíc korun a ve výbavě má výškově a podélně nastavitelný volant, což je dobré, ostatní prvky, jako dva airbagy, ABS, sklopná zadní sedadla či elektrohydraulický posilovač řízení, však u podobně oceněné konkurence najdete rovněž. A aktuální spínač denního osvětlení dostatečné lákadlo nepředstavuje.
Jedinou šancí cordoby je, pokud trváte na karoserii sedan. Výrobci se v poslední době natolik soustředí na hatchbacky, že je čtyřdveřových vozů s klasickou karoserií v segmentu malých automobilů čím dál méně. Přímou konkurencí cordoby zůstává zastaralý Renault Thalia, průměrná Honda City či jihokorejské modely značek Hyundai, KIA a Chevrolet. A ovšem sedan Fabia. Z této společnosti působí Seat Cordoba na pohled nejsportovněji a nejreprezentativněji. Složitější ovšem bude najít zákazníka, jehož to u malého sedanu zajímá.

Seat Cordoba 1,4 TDI Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem: 1442 cm3
Max. výkon: 51 kW
Převodovka: 5stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost: 167 km/h
Průměrná spotřeba: 4,7 litru na 100 km
Základní cena: 351 900 Kč

bitcoin_skoleni

Klady + úsporný turbodiesel
+ dobré chování na dálnici
+ robustní zpracování interiéru

Zápory - omezené místo vzadu
- méně komfortní podvozek ve městě
- nepružná akcelerace kolem 80 km/h

  • Našli jste v článku chybu?