České značky
Nejcennějšími tuzemskými značkami založenými po roce 1989 jsou internetový portál Iva Lukačoviče Seznam.cz (1,96 miliardy Kč), následovaný skupinou PPF (1,95 miliardy Kč) nejbohatšího Čecha Petra Kellnera a Student Agency Radima Jančury. S odvoláním na historicky první oceňování značek, do kterého firma Mather zapojila 300 specialistů na reklamu a marketing, to minulý čtvrtek uvedly Hospodářské noviny. Ondřej Obluk z Matheru však upozornil, že jde o odhady, a nikoliv o výpočty na základě analýzy hodnoty firem. Cena českých značek s dlouhodobou tradicí je přitom ještě vyšší. „Troufnu si říct, že značka Škoda Auto má zaručeně několikrát vyšší hodnotu než Seznam.cz,“ uvedl reklamní expert Petr Rydl z agentury Konektor. Čeští spotřebitelé přitom podle jiného průzkumu agentury STEM dávají přednost tuzemským značkám a vnímají je jako záruku kvality. Z dotazování 1320 respondentů vyplynulo, že asi 77 procent tuzemských spotřebitelů si vybírá domácí značky. Preference českého zboží proti zahraničnímu je vidět i u značkových výrobků, které kupuje 57 procent oslovených lidí. Jako negativní zprávu lze ale označit to, že jen 38 procent spotřebitelů dává při nákupu přednost kvalitě a zbylých 62 procent ceně. A jaké jsou silné stránky českých značkových výrobků ve srovnání se zahraniční konkurencí? Z průzkumu STEM pro sdružení České značky plyne, že jde zejména o kvalitu, cenu, značku, tradici a servis. Na druhé straně, stejné vlastnosti jsou i slabinami domácích produktů.
Tabulka:
TOP 10
Deset nejúspěšnějších nových českých značek
1. Seznam.cz
2. PPF
3. Student Agency
4. Mountfiled
5. AAA Auto
6. Semtex
7. Linet
8. Home Credit
9. Bernard
10. Tescoma
Pramen: Mather