Menu Zavřít

Nejcennější značkou světa zůstává Amazon. Tesla a čínské firmy prudce stoupají

23. 6. 2021
Autor: Daniel Oberhaus, 2019, Creative Commons
  • Amazon, Apple a Google jsou podle žebříčku Kantar BrandZ nejhodnotnějšími značkami světa

  • Celkově firmy v roce 2020/21 vyrostly o rekordních 42 %

  • Úspěch slaví technologické a komunikační společnosti, nejrychleji se rozvíjí Tesla a TikTok

  • Elitní desítku ovládly značky z USA a Číny, Evropa zaostává


Nejcennější firmou světa je Amazon, následují Apple a Google. Vyplývá to ze žebříčku 100 nejhodnotnějších značek BrandZ, který každoročně sestavuje analytická společnost Kantar. Letošní výsledky ukazují na rychlý růst technologických firem. Skokanem roku se stala americká automobilka Tesla, jejíž cena za poslední rok narostla o 275 %. Rychle se vyvíjí i čínské firmy, do první desítky se probojovala technologická společnost Tencent v hodnotě 241 miliard dolarů (5,1 bilionu korun) a internetový obchod Alibaba (196 miliard dolarů, tedy 4,2 bilionu korun). Žebříček ovládly americké a asijské společnosti, evropské firmy zaostávají.

Celková hodnota stovky největších značek dosáhla podle Kantar BrandZ 7,1 bilionu dolarů, což je částka srovnatelná se součtem HDP Francie a Německa. Firmy dohromady oproti loňskému roku vyrostly o 42 %. Podle Kantaru za úspěchem stojí optimismus z dostupnosti vakcín a vládní balíčky na podporu ekonomiky.

Hodnotu značky internetového obchodu Amazon, který patří Jeffu Bezosovi, analytici odhadli na 684 miliard dolarů (14,7 bilionu korun). Amazon vznikl v roce 1994 a na žebříčku se objevuje už patnáct let. Letos mu pomohl obrovský zájem o online nakupování, a tak jeho hodnota nárůstem o 64 % poprvé překonala půl bilionu dolarů. Stejného úspěchu dosáhla značka Apple, která funguje od roku 1976 a letos se umístila na druhém místě s cenou 612 miliard dolarů (13,1 bilionu korun). Trojici na stupních vítězů uzavírá Google, který se léta střídal ve vedoucí pozici s Applem, dokud je v roce 2019 neporazil brand Jeffa Bezose.

Úspěch díky internetu

„Rok 2020/21 se stal rekordním rokem pro růst značek,“ říká Naralie Burdet, CMO Kantaru. Týká se to především technologických firem, sedm z deseti elitních míst obsadily právě technické obory, které však umožnily pokrok i v ostatních odvětvích. Příkladem může být společnost Gucci, která během pandemie šikovně využívala sociální síť TikTok, nebo pizzerie Domino’s s internetovou doručovací službou. „Vzhledem ke globálnímu růstu e-commerce z 12 % na 15 % světového trhu v roce 2020 se jednalo o pozitivní rok především pro značky, které byly součástí takovéhoto hodnotového řetězce – od prodejců až po doručovatele jak FedEx či UPS,“ vysvětluje Burdet.

Úspěch slaví i nováčci v žebříčku – mediální a zábavní značky. S hodnotou 104 miliardy dolarů (2 biliony korun) se výrobce počítačových čipů Nvidia vyšvihl na dvanácté místo. Za časů pandemie prorazila na 52. příčku celosvětově používaná platforma Zoom a polepšily si i Netflix a Spotify.

Ve stopách Applu. Seznam firem s tržní hodnotou dva biliony dolarů by se v dohledné době mohl značně rozšířit
Přečtěte si také:

Ve stopách Applu. Seznam firem s tržní hodnotou dva biliony dolarů by se v dohledné době mohl značně rozšířit

Pěti značkám se podařilo svou hodnotu více než zdvojnásobit. Největším skokanem roku je zmiňovaná Tesla. Růst o 158 % zaznamenala čínská sociální síť TikTok, která funguje na jednoduchém principu sdílení krátkých videí. Další tři objevy jsou čínské společnosti Pinduoduo, Meituan a výrobce kvalitního alkoholu Moutai.

Luxus z Číny

„Čínské firmy pomalu a jistě postupují kupředu. Spousta z nich se soustředí na vlastní technologický vývoj a přizpůsobují se trendům, které utváří čínský i světový trh,“ říká Graham Staplehurst, globální obchodní ředitel Kantar BrandZ. „Růst Moutai napovídá, že možná brzy uvidíme nástup nové luxusní značky pocházející z Číny,“ předpovídá Natalie Burdet. Likér za sebou nechal světoznámou Coca-colu a nyní je čtyřikrát větší než Budweiser, který je mezi alkoholickými nápoji druhý v pořadí.

FIN25

Pozice v elitní desítce si meze sebe rozdělily USA a Čína, evropské firmy zaostávají. První z nich se objevuje až na jednadvacátém místě – francouzská módní značka Louis Vuitton, jejíž hodnota vzrostla na 75 miliard dolarů. Před deseti lety tvořily evropské značky v žebříčku 20 %, nyní je to pouze 8 %. Podíl čínských společností se naopak každý rok zvětšuje, letos mají 14 %. Podle odborníků starý kontinent dlouhodobě prohrává v technologických závodech, zatímco Čína dotahuje vedoucí USA.

Kantar BrandZ Nejhodnotnější značky světa 2021

Pořadí 2021

Značka

 Hodnota značky 2021 ($ MLD)

% změna 2021
vs 2020

1 Amazon

$    683,852

64%

2 Apple

$    611,997

74%

3 Google

$    457,998

42%

4 Microsoft

$    410,271

26%

5 Tencent

$    240,931

60%

6 Facebook

$    226,744

54%

7 Alibaba

$    196,912

29%

8 Visa

$    191,285

2%

9 McDonald's

$    154,921

20%

10 MasterCard

$    112,876

4%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Našli jste v článku chybu?