Lucií Jandovou
Ke společenské odpovědnosti, známé pod anglickou zkratkou CSR (corporate social responsibility), se hlásí stále více firem. Jednou z nich je i skupina ABB. „Společenská odpovědnost je v Česku hodně spojována s finanční pomocí, to ale není úplný koncept. Ve skutečnosti má CSR čtyři pilíře: etiku podnikání, starost o životní prostředí, práci v místní komunitě včetně dárcovství a péči o zaměstnance. My jsme se zaváděním úplného konceptu společenské odpovědnosti v tuzemsku začali před dvěma lety,“ vysvětluje ředitelka PR a marketingové komunikace ABB v Česku Lucie Jandová.
EURO: Společenská odpovědnost se stala marketingovým zaklínadlem. Lze firmám věřit, že to myslí vážně? JANDOVÁ: Vezměme si třeba životní prostředí, zde je ABB certifikováno normou ISO 14 001 potvrzující, že se environmentálnímu managementu skutečně věnujeme. Navíc si ABB na sebe klade vlastní požadavky. Například jsme si stanovili, že naše výrobní jednotky musejí každý rok snížit spotřebu energie o pět procent, tento projekt běží od roku 2007. Kromě toho jednou za dvanáct měsíců prochází celá skupina komplexním prověřením, plní-li naše právní předpisy a také naše vnitřní normy. Zjistíme-li někde pochybení, okamžitě stanovíme kroky k nápravě a v případě, že by dokonce šlo o nějaký rozpor s legislativou, věc se musí vyřešit do 24 hodin.
EURO: Nebylo ABB nuceno v důsledku ekonomické krize omezit výdaje na CSR? JANDOVÁ: Přestože celý koncern ABB vloni ušetřil na nákladech 1,5 miliardy dolarů, výdajů na CSR v Česku se to nedotklo. Přitom se musíme na CSR dívat v širším slova smyslu – nejde totiž jen o přímé finanční příspěvky pro charitativní organizace. Investujeme do této oblasti i čas našich zaměstnanců, řadu ochranných pomůcek nakupujeme z chráněných dílen a důležitou roli hrají především naše výrobky. Celou polovinu našich celosvětových tržeb tvoří technologie šetřící energii. A jelikož jsme velkou část uspořených prostředků nasměrovali do výzkumu, budeme brzy schopni nabízet ještě efektivnější řešení, které méně zatíží životní prostředí.
EURO: Mluvíte o času zaměstnanců. Podporuje ABB jejich zapojení do CSR? JANDOVÁ: Zapojení probíhá ve dvou rovinách. Zaprvé se formou hlasování podílejí všichni pracovníci ABB, kterých v Česku zaměstnáváme téměř tři tisíce, na výběru některých podporovaných charitativních organizací. Také letos začínáme s firemním dobrovolnictvím – naši pracovníci dostanou jeden den, kdy se ve spolupráci se Společností pro podporu lidí s mentálním postižením mohou v šesti místech Česka setkat s takto hendikepovanými lidmi. Formu společného zážitku jsme vybrali záměrně. V oblasti přímé manuální a finanční pomoci probíhá v tuzemsku již hodně aktivit, ale určitá mezera stále existuje v integraci mentálně postižených do společnosti. A to mají právě tato setkání podpořit.
EURO: Letos ABB začalo s environmentálním auditem dodavatelů. Jak se takový proces odehrává? JANDOVÁ: První prověření dodavatele probíhá již při jeho výběru a následně budeme pro každého z nich jednou ročně zpracovávat hodnotící zprávu. Zejména se ptáme na certifikáty pro oblast životního prostředí, vlastní environmentální politiku a ochranu zdraví i bezpečnosti zaměstnanců. Přitom se neomezujeme jen na naše bezprostřední partnery, ale zajímáme se i o jejich dodavatele.
EURO: Hovoříte o ekologickém auditu dodavatelů, velmi se diskutuje o délce dodavatelských cest. Preferujete místní dodavatele? JANDOVÁ: ABB nyní spustilo jiný pilotní projekt v souvislosti s dopravou, v jehož rámci zkoumáme spotřebu paliva při dodávkách do našich závodů. Cílem je zkrátit zmíněné dodavatelské cesty, a tedy omezit emise výfukových plynů. V Česku tento projekt zatím neběží, ale brzy se sem také dostane.