Jen jeho firma má v současnosti mandát na prodej zhruba 30 firem, přičemž letos podle něj prodá či koupí přes 20 firem. „Odhadoval bych, že v Česku se nyní prodává 200 až 300 společností,“ dodává Kymlička, který v současnosti prodává například společnost Crystalite Bohemia a nedávno dokončil prodej firem Janka Engineering (kde začínal Martin Roman), Alpine Bau, Energo Choceň či MephaCentrum.
Důvodem prodeje firem je stále pokračující silná generační výměna. Nástupci většinou firmu otců-zakladatelů nejprve zkusí vést, ale často se ukáže, že to nefunguje a jedinou možností je firmu prodat. Nejčastěji se prodávají firmy kolem půl miliardy obratu za nižší stovky milionů korun.
K tématu čtěte také:
V Česku přibývá fúzí. Nejčastěji k nám přicházejí firmy ze Slovenska
V průměru se firmy podle Kymličky prodávají za pětinásobek hodnoty ukazatele EBITDA (zisk před započtením úroků, daní a odpisů). „Nejvyšších hodnot těchto multiplikátorů aktuálně dosahují polikliniky, nemocnice a další zdravotnická zařízení, která se prodávají až za 20násobek EBITDA,“ říká Kymlička. Taková valuace je fenoménem poslední doby a je naprosto neobvyklá. Nemocnice začal nejprve skupovat Agel Tomáše Chrenka, pak se přidali další zájemci jako například skupina Penta či EUC, kteří se nyní o zdravotnická zařízení přetahují.
Drahé jsou také technologické firmy či IT firmy zaměřené na e-commerce, na speciální softwarové nástroje či virtuální realitu. Noví vlastníci, i když jsou to čeští investoři, se většinou snaží rozšířit produkt firmy na evropský či světový trh. Hodnotná firma proto nemusí být zisková, ale musí mít zajímavý produkt.
Dále čtěte: