Nejdražší obchodní značkou světa je v letošním roce americká internetová společnost Google, jejíž logo a vědomí o značce se cení na více než 66 miliard dolarů (1,4 bilionu korun). Proti loňskému roku se hodnota značky Google zvýšila o 77 procent, a podnik tak povyskočil o šest příček.
Ukázal to žebříček společnosti Millward Brown Optimor. Google sesadil z první příčky softwarového giganta Microsoft.
Hodnota značky se nejlépe určuje podle částky, kterou je konkurence ochotna zaplatit za celý podnik. Tam, kde takové srovnání není možné, je třeba hledat jiné metody. Průzkum BrandZ, který Millward Brown Optimor provedl, bral v úvahu především hodnotu podniku podle tržeb, a rovněž podle toho, jak značku vnímají spotřebitelé. Mezi výrobci sportovních oděvů a obuvi je na prvním místě Nike před H&M, z výrobců piva je nejvíce ceněna značka Budweiser. Z automobilů vede Toyota a mezi výrobci kávy je nejcennější značka Nescafé. Mezi řetězci rychlého občerstvení vede McDonald’s, za ním je Starbucks, Subway a KFC.
NEJCENNĚJŠÍ ZNAČKY
(hodnota v USD)
pořadí hodnota
1. Google 66,43 mld.
2. GE 61,88 mld.
3. Microsoft 54,95 mld.
4. Coca-Cola 44,13 mld.
5. China Mobile 41,21 mld.
6. Marlboro 39,17 mld.
7. Wal-Mart 36,88 mld.
8. Citi 33,71 mld.
9. IBM 33,57 mld.
10. Toyota 33,43 mld.
Pramen: Millward Brown Optimor