Netuším, proč mě chce Řebíček odvolat, říká ředitel Pavel Švagr
Ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS) měl celý minulý týden dovolenou. Zřejmě proto, že doma v Teplicích se připravoval na velkolepé oslavy svých čtyřicátých narozenin. Na akci, která se uskuteční v sobotu 21. dubna, zve kromě celé řady jiných hostů i ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) Pavla Švagra. Ten však váhá, zda se severočeské veselice spojené s tenisovým a golfovým turnajem zúčastní. Pravděpodobně nikam nepojede. V jeho postoji určitě hraje roli i fakt, že se jej ministr dle několika zdrojů chystá ještě během dubna odvolat z funkce. „Nejde ani tak o to, za jakých okolností se to celé uskutečňuje, ale já takovéto monstrózní oslavy prostě nemám rád, není to můj styl,“ uvedl Švagr minulou středu pro týdeník EURO. Sám Řebíček Švagra odvolat nemůže, to musí učinit jen devítičlenný výbor SFDI, jehož je ale ministr dopravy ze zákona předsedou. Jak tvrdí některé zdroje, již existuje usnesení z porady vedení ministerstva, jež zavazuje členy výboru reprezentující resort, aby Švagra „odstřelili“. Nejbližší zasedání výboru je naplánováno na čtvrtek 26. dubna. Už na pondělí 23. dubna, těsně po teplické narozeninové party, si Řebíček zve Švagra na „kobereček“. Předpokládá se, že právě tam mu svůj záměr předestře. Údajným důvodem sesazení má být ředitelova pasivita při zajištění financování fondu. S tím však Švagr, který je v čele SFDI od jeho založení v roce 2000, zásadně nesouhlasí. „Ředitel fondu ze své pozice nemá šanci vytvořit ani korunu nových zdrojů, všechno se rozhoduje úplně jinde – na úrovni vlády, Poslanecké sněmovny či na ministerstvu financí při přípravě státního rozpočtu. Dělám klasickou manažerskou práci,“ podotýká.
EURO: Jak si to tedy celé vykládáte? Že se vás ministr potřebuje zbavit, aby do fondu mohl dosadit někoho, který mu „půjde na ruku“? ŠVAGR: Opravdu nevím. Ke mně se informace o mém odvolání zatím donášejí jen z neoficiálních zdrojů. Tvrdím však, že financování mi těžko může někdo vyčítat. Nejsem si vědom, že bych něco zanedbal, naopak jsem v této oblasti dělal daleko více, než by odpovídalo mým povinnostem a pravomocem. Stačí si projít mé prezentace na seminářích a konferencích v minulých letech. Nesčetněkrát jsem varoval, že privatizační zdroje skončí a je třeba včas přemýšlet, jakým způsobem je nahradit. Vždy jsem také razil názor, že těmito stabilními zdroji by mělo být navýšení podílu fondu na výnosu spotřební daně z minerálních olejů. Co jsem měl dělat více? Mohu pouze dávat náměty, upozorňovat, ale vytvořit nové zdroje opravdu schopen nejsem. Jako další příklad mohu uvést elektronické mýto. Byl to právě fond, kdo jako první v této republice začal v roce 2003 tu myšlenku seriózně rozpracovávat, kdo zadal vypracování první studie.
EURO: Vznesl někdy v poslední době výbor fondu případně sám ministr výhrady k vaší práci, které by mohly být důvodem k odvolání? ŠVAGR: Co se týče minulých jednání výboru či dozorčí rady fondu, byla to vždy standardní pracovní debata. Usnesení jsou i na internetu. Jako vždycky jsem dostal úkoly, které mám splnit. Snažím se je plnit řádně. Ostatně nikdy v minulosti se nestalo, že bych nějaké nesplnil.
EURO: Premiér Mirek Topolánek vyčítá vašemu fondu a také předešlému ministru financí Bohuslavu Sobotkovi, že byly zahájeny některé velké dopravní stavby, aniž by pro ně byl zajištěn dostatek peněz. Hovoří se hlavně o devíti stavbách, u nichž byl zvolen model takzvaného rozvolněného financování, kde je splácení rozloženo do několika let. ŠVAGR: Měl bych asi připomenout, že role fondu není v tom, že by vypisoval jakákoliv výběrová řízení a uzavíral smlouvy se zhotoviteli. To je věcí Ředitelství silnic a dálnic a Správy železniční dopravní cesty. Fond tyto stavební akce jen financuje, a to v souladu se schváleným rozpočtem, přičemž i stavby s rozvolněným financováním jsou s rozpočtem plně v souladu. Jde o stavby, o nichž se dlouhodobě diskutovalo, kde například i hejtmani z ODS opakovaně volali po jejich zahájení. Mezi těchto devět staveb patří například obchvat Jablunkova či obchvat Českého Těšína, které souvisejí s nošovickou průmyslovou zónou a investicí automobilky Hyundai. Dále třeba železniční uzel Kolín, jenž je jakožto součást koridoru dlouhodobě terčem kritiky uživatelů železnice. Zmíním i úsek na R35 Sedlice - Opatovice. Zkuste se zeptat v Pardubickém kraji hejtmana, zda lze tuto stavbu považovat za zbytečnou. Nebo třeba úsek na R6 Tisová - Kamenný Dvůr, což je pokračování rychlostní silnice z Karlových Varů na Sokolov. Karlovarský kraj trvale kritizoval vládu, že je na této komunikaci malá investiční aktivita. Jsou tam třeba i „tunely Dobrovského“ v Brně. Konkrétně u této velké stavby za zhruba sedm miliard korun ministerstvo dopravy za bývalého ministra Šimonovského velmi důrazně požadovalo, aby byla neprodleně zahájena. Vždycky o tom ale rozhodoval výbor fondu, já jsem jen hledal možnosti, jak ty stavby „pustit do systému“. U všech devíti jsme ale z hlediska financí byli přísnější než kdykoliv předtím. U každé byla námi stanovena limitní cena. Pozvali jsme si projektanty a s každým jsme stavbu detailně probrali. Místo 23 miliard korun, jak náklady projektanti vyčíslili, jsme se v součtu limitních cen dostali na zhruba 20 miliard. Ceny vzešlé ze soutěže nakonec byly ještě nižší, zhruba 18 miliard. Takže proti projektantským cenám se u těch devíti staveb podařilo uspořit pět miliard korun. A tohle mi chce někdo vyčítat?
EURO: Byť nejste členem ČSSD, jste spojován s garniturou Miloše Zemana. Lidí blízkých sociální demokracii byla v poslední době vyhozena celá řada, takže asi nemůžete být překvapen, že přišla řada i na vás. ŠVAGR: Samozřejmě jsem věděl, že to jednou přijde, ale měly by se používat férové argumenty. Fond jsem budoval, jak nejlépe jsem uměl, a i když budu odvolán, odejdu s pocitem dobře vykonané práce. Celá řada lidi jistě bude souhlasit, že SFDI nastartoval novou etapu financování dopravní infrastruktury, etapu, která je průhlednější, transparentnější. Už druhý rok se uvádí do provozu tolik nových staveb jako nikdy předtím. Nemám pocit, že bych manažersky selhal. Člověk by ale samozřejmě měl mít v sobě trochu sebereflexe a umět sám sebe střízlivě ocenit, posoudit své kvality. Jestliže po mně nastoupí člověk, který bude lepší, nezbývá než smeknout. I pro mě to bude dobrá zpráva. Když lepší nebude, bude mi to velmi líto.
EURO: Mirek Topolánek se netají tím, že chce vámi vybudovaný fond úplně zrušit, považuje jej za zcela nadbytečný článek. ŠVAGR: Tohle už je čistě politika. Já ale tvrdím, že infrastrukturálních fondů a agentur tohoto typu, oddělených od státního rozpočtu, po celé Evropě rok od roku přibývá. Francie, Německo, Švýcarsko, Rumunsko…. Trend je přesně opačný. Naopak si myslím, že kdyby tomuto fondu byly kompetence posíleny, aby mohl dělat nezávislou supervizi nad dopravními projekty, podnikat další kroky ke snižování nákladů, stát na tom jen vydělá. Kdyby se navíc celé financování dotáhlo do konce, pro fond se zabezpečily stabilní finanční zdroje, bylo by možno vytvořit poměrně autonomní systém, který by mohl velmi dobře fungovat i v daleké budoucnosti. Samotný provoz fondu, který zaměstnává 42 lidí, ročně přijde na 42 milionů korun. Zdá se vám to hodně? V tom jsou nálady na budovu, mzdy, veškeré odvody, financování expertiz. Upozorňuji, že jsme loni za tyto peníze zadministrovali 56 miliard korun. A to děláme i kontrolu. Nevěřím, že se najde někdo jiný, kdo to bude dělat levněji a efektivněji. Každá banka by za tu práci chtěla podstatně víc.