Praha počítá s tím, že ji v následujících letech zaplaví elektromobily. Do nastartování rozvoje chtělo hlavní město původně investovat pětadvacet milionů korun. Posléze částku snížilo na deset milionů.
„Podílet se na rozvoji elektromobilů bude v budoucnu patrně velmi lukrativní byznys, nejen pro výrobce automobilů, komponentů a energetické firmy. Na své si přijdou i konzultantské společnosti,“ tvrdí zdroj, který se touto oblastí zabývá. Určitě má pravdu, jenže v této souvislosti se už objevily první nejasnosti.
Čísla nesedí
Hlavní město si nechalo zpracovat takzvanou Studii proveditelnosti elektromobility v podmínkách hlavního města Prahy. Zakázku za 1,6 milionu korun včetně daně získala společnost TILI Czech Republic. A jak tvrdí zdroje z magistrátu, bez výběrového řízení. Magistrát ale v oficiální reakci oponuje: „Vypracování studie proveditelnosti elektromobility bylo zadáno smlouvou o dílo, uzavřené na základě nabídky, která byla podána ve veřejné zakázce zveřejněné v souladu s pravidly pro zadávání veřejných zakázek na úřední desce HMP od 4. 10. 2010 do 12. 10. 2010,“ napsal úřad týdeníku EURO.
Jenže dva na sobě nezávislé zdroje právě v této souvislosti upozornily na údajné nesrovnalosti. Každé oznámení o veřejné zakázce Praha zveřejňuje i v elektronické podobě v internetové verzi úřední desky. Tam je uvedena zmíněná studie pod jednacím číslem 149926 a přesným názvem Studie proveditelnosti elektromobility v podmínkách HMP, včetně zpracování návrhu a koordinace pilotního projektu. „Nic takového ale v termínech uvedených magistrátem zveřejněno nebylo, nejprve byla podepsána smlouva a teprve dodatečně byla zakázka vyvěšena na úřední desku,“ tvrdí zdroj z vedení města.
Taková tvrzení prý lze doložit velmi jednoduchým způsobem. Oznámení o zakázkách v období od 25. srpna do 26. listopadu loňského roku totiž mají čísla jednací od 148202 do 148201. „Studie proveditelnosti ale má číslo 149926, což odpovídá počátku letošního roku, není to divné?“ ptá se zdroj z magistrátu.
Pomluva od konkurence?
Jednatel TILI Tomáš Studeník tvrdí, že v souvislosti se zadáním studie jeho společnosti žádná pravidla porušena nebyla. Navíc upozorňuje, že náklady na její vypracování jsou mnohem vyšší než kolik za ni od města dostane. Zdůvodňuje to tím, že na ní pracovalo zhruba dvacet odborníků. „Není tu profesně silnější tým na elektromobily než ten náš,“ tvrdí Studeník. Současně dodává, že informace o údajně nestandardních postupech při zadávání studie jsou jen výmyslem konkurenčních společností. „Je to i proto, že nejsme financováni žádným silným energetickým hráčem, a proto nás nemají rádi. My se přitom žádné spolupráce v této oblasti nezříkáme, naopak,“ dodal jednatel firmy TILI.
Projekt pod názvem Praha elektromobilní začal vznikat loni v září. Magistrát tehdy pověřil odbor ochrany prostředí, aby zadal zpracování zmíněné studie. Podlimitní zakázku tehdy získala již zmíněná společnost TILI. Za zmínku v této souvislosti stojí, že firma se základním kapitálem 200 tisíc korun vznikla jen zhruba čtyři měsíce předtím. Jako předmět činnosti má v rejstříku zapsán pronájem nemovitostí, bytů a nebytových prostor.
Současně s uzavřením smlouvy s magistrátem přitom TILI získává i pravomoci ke koordinaci budoucího projektu, tedy i k praktickému využití elektromobilů, a dostává se ke zprostředkování zakázek. Což ostatně potvrzují i informace, které zveřejnily Hospodářské noviny. Dle nich totiž odbor ochrany prostředí rozesílal v prosinci loňského roku pražským radnicím dopisy, že pokud se chtějí do projektu zapojit a elektromobily získat, mají se obrátit na manažera projektu, tedy firmu TILI.
Nové vedení města, které považuje rozvoj elektromobilismu za jeden ze způsobů, jak snížit znečištění v metropoli, podporu na rozvoj tohoto segmentu snížilo kvůli úsporám. Do rozmachu elektromobilů chce více zapojit dodavatelské a energetické firmy. Magistrát už navíc dle informací týdeníku EURO začal prověřovat skutečnosti, za kterých se firma TILI dostala k vypracování zmíněné studie.