Česká národní banka letos rozdává milionové pokuty. Kontroly zprostředkovatelského byznysu přitvrzují
Tři roky trvající kontrola, kterou Česká národní banka (ČNB) prováděla ve společnosti ZFP akademie, skončila pokutou ve výši dvou milionů korun. ZFP akademie patří k největším finančně zprostředkovatelským firmám na českém trhu.
Loni získala 160 tisíc klientů. Nejedná se přitom o první letošní pokutu v řádech milionů korun, kterou centrální banka potrestala finančně zprostředkovatelský byznys. „Kontroly určitě přitvrzují, ČNB přijala v loňském roce dost pracovníků do odboru kontroly, ti si vytipovali poradenské firmy a začali je navštěvovat,“ potvrzuje výkonný šéf společnosti AWD Pavel Manhalter.
Něco za něco ZFP akademie se jako jediná z velkých hráčů na českém trhu hlásí k samospotřebitelskému modelu, za což byla nyní potrestána. „Vyžadovala od osob, které se měly podílet na její zprostředkovatelské činnosti v pojišťovnictví, složení vstupního poplatku jako podmínky nezbytné pro výplatu příštích odměn za tuto zprostředkovatelskou činnost,“ zdůvodňuje pokutu v pravomocném rozhodnutí Česká národní banka.
Konkrétně šlo o to, že obchodní zástupci museli nejprve sami se ZFP akademií uzavřít kombinaci finančních produktů sestávající z investičního životního pojištění, penzijního připojištění, stavebního spoření a kapitálového životního pojištění. Teprve poté mohli pro společnost ZFP vykonávat zprostředkovatelskou činnost. Model se firmě ZFP vyplácel.
I díky němu se například může pochlubit, že každou druhou novou smlouvu o stavebním spoření uzavřeli v loňském roce právě klienti ZFP. A u penzijního spoření prý šlo o každou čtvrtou smlouvu. Na trhu způsobila pokuta pozdvižení, neboť obchodní model ZFP akademie funguje už sedmnáct let, teprve nyní ovšem ČNB zasáhla.
Česká národní banka nicméně tvrdí, že ZFP se provinila ještě jinak. Při propagaci a prezentaci produktů penzijního a životního pojištění prý uváděla zavádějící informace o výnosu těchto finančních produktů. ZFP akademie s pokutou nesouhlasí. „Samotné rozhodnutí ČNB i uloženou sankci považujeme za nedůvodné,“ řekl týdeníku Euro Peter Brudňák, předseda představenstva firmy. „Meritem věci není pochybení společnosti ZFP akademie či jejího zprostředkovatele vůči klientovi, ale právní problém, který pramení z extenzivního výkladu příslušných právních předpisů regulátorem trhu, tedy ČNB,“ domnívá se Brudňák.
Předseda představenstva zároveň namítá, že nic z provinění, za které jeho firmu ČNB trestá, nikdy nepoškodilo klienty ani samospotřebitele ZFP akademie. „Zvažujeme vůči rozhodnutí ČNB další postup a obranné prostředky v souladu s platnou a účinnou právní úpravou,“ zdůraznil Brudňák.
Pro ZFP navíc dorazil trest ve velmi nevhodnou dobu. Společnost v červnu rozjela velkou marketingovou kampaň formou televizní i tištěné inzerce. Kampaň právě vrcholí a ZFP se rovněž velmi intenzivně připravuje na byznys okolo důchodové reformy.
Normální letadlo Vedle ZFP byla letos v červnu potrestána ještě další společnost. Centrální banka dala pokutu společnosti AMV Group ve výši 2,2 milionu korun za to, že podmiňovala získání úvěru uzavřením investičního životního pojištění, a navíc neuváděla pravdivé informace k této pojistce. AMV se k pokutě nevyjádřila. „Pokud bude mít vedení společnosti zájem, tak se ozve,“ uvedla k dotazům týdeníku Euro operátorka AMV Group. Na svých stránkách má přitom AMV uvedeno, že nepřibírá nové klienty a pouze obsluhuje ty současné.
ČNB letos s pokutami nešetří, pokud jde o zprostředkovatelský byznys. Začala v únoru, kdy rozhodla o šestimilionové sankci Institutu finančního poradenství kvůli používání nekalých obchodních praktik a za porušování zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích. Firma se totiž blýskla tím, že zajišťovala setrvání svých klientů v pojistném vztahu směnkami. Vedle toho zamlčovala informace o pojistných produktech nebo nabízela finanční odměny za získávání zájemců o výkon zprostředkovatelské činnosti v pojišťovnictví, což vykazuje stejné rysy s podvodným pyramidovým schématem zvaným též letadlo.
Na českém trhu existuje více než sto tisíc finančních zprostředkovatelů, přičemž nikdo přesně neví, jaká část z tohoto počtu je skutečně aktivní. Centrální banka nemá kapacitu na to, aby kontrolovala všechny subjekty. Počet stížností se ale množí. Na internetu lze najít stovky odkazů na podivné praktiky zprostředkovatelů, kteří podmiňují prodej finančního produktu životním pojištěním anebo vyžadují za půjčku vstupní poplatek. Lze předpokládat, že ČNB bude nadále zvyšovat aktivitu, neboť pověst oboru trvale klesá. „Nejhorší je, že kvůli nepoctivým zprostředkovatelům trpíme všichni, neboť nás házejí do jednoho pytle. Zvýšenou aktivitu ČNB určitě vítáme,“ říká Jiří Šindelář, výkonný manažer Unie společností finančního zprostředkování a poradenství.
Zvýšená pozornost Loni přijala centrální banka celkem 866 stížností. Například do oblasti pojišťovnictví směřovalo 310 podání většinou kvůli nedostatečnému poskytnutí informací o produktu. „S těmito jevy je spojeno přetrvávající přesmlouvání investičního životního pojištění, kdy jsou ze strany pojišťovacích zprostředkovatelů spotřebitelům nedostatečně vysvětleny důsledky vypovězení dosavadní pojistné smlouvy a její nahrazení novou,“ píše ČNB ve výroční zprávě za rok 2011.
Česká národní banka zvýšenou aktivitu v oblasti kontroly a dohledu potvrzuje.
„I s ohledem na podněty veřejnosti ČNB věnuje sektoru zprostředkovatelů dlouhodobě zvýšenou pozornost,“ uvedla Petra Hájková z odboru komunikace ČNB. l •
O autorovi| Petra Pelantová, pelantova@mf.cz