Menu Zavřít

Nejen brouzdání po síti

25. 9. 2003
Autor: Euro.cz

Do konce roku má v Česku fungovat padesát multifunkčních terminálů

Načerpat pohonné hmoty u benzinové pumpy a zároveň uhradit fakturu, dobít kredit v mobilu, vyřídit si cestovní pojištění, koupit vstupenku do divadla nebo zaplatit zájezd. Vše z jednoho místa. To není fikce, ale zřejmě již brzká realita, které by se Češi měli dočkat na konci letošního roku. Společnost IQ Terminal má zahájit výstavbu celorepublikové sítě stejnojmenných terminálů, na kterých bude možné všechny zmiňované transakce provádět. Do konce letošního roku by mělo být takovým zařízením osazeno nejméně padesát míst, do budoucna firma počítá s nejméně s 1500 terminály rozmístěnými po celé republice.

Nejenom internet!

V Česku již pár let existuje několik kiosků nebo terminálů, které umožňují přístup na internet či posílání e-mailů. Předseda představenstva společnosti IQ Terminal (IQT) Radomil Čech se ale tvrdě brání případnému zařazování terminálů mezi „obyčejné“ internetové kiosky. „Naše zařízení je koncipováno jako informační a platební terminál, hlavním tahounem a trendem mají být bezhotovostní platby,“ říká Čech. Velkou výhodu vidí v otevřenosti systému a možnosti dovybavování terminálů. „Bude-li potřeba, je možné díky otevřenému technickému řešení do stánků zabudovat například tiskárnu cenin, takže se pomocí terminálů budou moci vyřizovat například parkovací lístky, sázkařské tikety či kupony na městskou hromadnou dopravu. Stejně tak ale lze kiosky vybavit třeba skenerem, vypalovačkou CD disků, počítáme i se zařízením technologie Wi-Fi. Vše je závislé na zájmech partnerů, jaké služby budou chtít lidem nabízet,“ vysvětluje Čech plány.
Technologii, kterou šéf firmy označuje za evropský unikát, začali vyvíjet technici společnosti CCS zhruba před třemi lety. „My jsme poté projekt od Českých radiokomunikací, které CCS v té době vlastnily, odkoupili a se stejným týmem lidí dotáhli do konce,“ konstatuje Čech. Sumu, kterou do nákupu technologie a vývoje IQT investoval, nechce prozradit, údajně jde o miliony až desítky milionů korun. „Všechny peníze pocházejí ze soukromých, ryze tuzemských zdrojů. Stejně tak všechny akcie společnosti jsou v držení managementu firmy,“ dodává obchodní ředitel IQT Alexandr Halíř.

Začnou na čerpačkách.

Možnost získání úvěru od banky na rozvoj projektu prý zatím není reálná. „Na úrovni managementů bank jsme našli poměrně vstřícný přístup, problém je však v nízkých příjmech, které projekt doposud přináší. Dokud v systému netečou reálné peníze, není možné uzavřít úvěrovou smlouvu,“ uvědomuje si Halíř. Věří však, že jakmile terminály začnou generovat příjmy, bude možné pomocí úvěrů financovat další rozvoj firmy. Obchodní plán projektu prý počítá s několika variantami, od optimistických po pesimistické. „Rizikovým faktorem je především výše příjmů, to jsou pouze odhady a predikce. I tak bychom se měli výhledově do tří let dostat na pozitivní cash-flow,“ je přesvědčen Halíř.
Pro rozjezd projektu se IQT spojil s českou pobočkou společnosti OMV, na jejíž čerpacích stanicích by do konce letošního roku mělo být umístěno prvních padesát terminálů, do poloviny příštího roku má jejich počet vzrůst na sto dvacet. „S OMV vyjednáváme již přes rok, také první testovací terminály pro přístup na internet byly instalovány na jejich stanicích,“ říká Čech. Velkým plusem spojení s čerpacími stanicemi je jejich non-stop provoz. „Kdo potřebuje zaplatit složenku či fakturu, uzavřít pojištění do zahraničí nebo koupit zájezd na poslední chvíli, nemusí čekat na otevření bank a pošt. Terminály v sobě spojují funkce bankomatu, platebního terminálu jako u běžných obchodníků i dalších služeb. Kiosek také zákazníkovi vydá na každou transakci stvrzenku a platební doklad,“ řekl Čech týdeníku EURO.

Defraudace nehrozí.

Na otázku možné zpronevěry peněz reaguje Čech razantně. „Veškeré platby jsou autorizovány a ověřovány společností Muzo, účet spravuje Československá obchodní banka, která splňuje zákon o platebních systémech, a naším partnerům garantuje, že se k nim dostanou peníze, jež zákazník za službu zaplatil. My žijeme z provizí za zprostředkování prodeje,“ zdůrazňuje Čech. Informace o údajích z platební karty „potečou“ vlastním odděleným kanálem do platebního centra Muza, IQT se k takovým datům prý vůbec nedostane. „Proto je v terminálu kromě dotykové obrazovky instalována i klasická gumová klávesnice pro zadání PIN karty, ze které se transakce provádí,“ objasňuje Čech.
Přesto přiznává, že bude nutné připravit mediální kampaň s důrazem na nemožnost zpronevěry peněz a osvětu IQ terminálů. „Před nedávnem jsme si na zhruba šestitisícovém vzorku dělali průzkum a 81 procent respondentů se vyjádřilo, že by neměli obavy o své peníze. Věřím, že nám v kampani pomůže banka i OMV,“ říká Čech.. Jiří Češka, který je v české pobočce OMV odpovědný za eBusiness a marketing komerční divize, týdeníku EURO potvrdil, že firma počítá s marketingovou podporou kiosků. „Jsem přesvědčen, že IQ terminály mohou zvýšit zájem zákazníků o produkty a služby naší společnosti a že lidé jednou nebudou navštěvovat naše čerpací stanice jen proto, aby doplnili pohonné hmoty,“ tvrdí.

FIN25

Chtějí do státní správy.

Terminály mají kromě plateb a jiných komerčních funkcí také nabídnout přístup na internet. Volně dostupné budou stránky partnerských firem a státní správy. Čech připouští, že IQT preferuje komerční stránku, ale systém firma nabídla i státu. „Myslíme si, že i v nemocnicích a na dalších veřejných místech je poptávka po takových službách. V jednání je rozmístění terminálů na poštách, kdyby vše dobře dopadlo, mohly by naše stánky umožňovat i elektronickou komunikaci se státní správou,“ vypočítává. Na podobné bázi, i když jen v lokálním měřítku, je již několik měsíců v provozu systém EVA (elektronická vlídná administrativa). Projekt, který zatím funguje ve Středočeském kraji, umožňuje zájemcům nejen vyřizovat dokumentaci s různými institucemi, posílat e-maily úředníkům, ale také například komunikovat s některými školami. Rovněž Český Telecom rozmístil po republice 35 kiosků, ze kterých je možné procházet internetové stránky, posílat e-maily a SMS zprávy či telefonovat. Mluvčí Telecomu Vladan Crha popírá informace, že by Telecom ustoupil od dalšího budování terminálů vzhledem k nezájmu veřejnosti. „Existuje velký prostor pro jejich využití ve státní správě, jak je to běžné mnohde ve světě. Určitě nechceme kiosky rušit, o dalším rozšiřování bude rozhodovat nový ředitel marketingu,“ dodává Crha. Vede internet (využívání kiosků Českého Telecomu)

  • 93 % prohlížení internetových stránek
  • 4 % telefonování
  • 2 % posílání SMS
  • 1 % vyřizování e-mailů

Pozn.: v procentech ze všech přístupů na terminály ČTc
Pramen: Český Telecom

  • Našli jste v článku chybu?