Menu Zavřít

Nejen módní, ale i perspektivní

24. 5. 2012
Autor: Euro.cz

V roce 2020 bude české silnice a dálnice brázdit 135 tisíc vozů na elektřinu.

Svět postupně zaplavuje nová módní vlna: elektromobily. Automobilky se předhánějí, která z nich uvede na trh nejlepší vůz poháněný elektřinou, energetické společnosti zase v tom, která z nich postaví nejvíce dobíjecích stanic. Jednou z firem, které v elektromobilitě chtějí sehrát klíčovou úlohu, a to i celosvětově, je energetická skupina RWE. Ta v tuzemsku přednedávnem odstartovala ambiciózní projekt e-Mobility, zaměřený především na rozšiřování elektromobilů a infrastruktury nezbytné k jejich provozu. V této souvislosti stojí za zmínku, že RWE v Německu již provozuje takřka 600 dobíjecích stanic ve více než sto městech, v osmnácti evropských městech pak celkem přes osm set. Zákazníky koncernu jsou především města a obce, distributoři energií a provozovatelé vozových parků. Německá RWE pak zaměstnává 60 lidí, kteří se nezabývají ničím jiným než rozvojem již zmíněného konceptu e-Mobility.

bitcoin_skoleni

Český projekt

Pro Česko RWE rozplánovala svůj projekt do tří fází. Ta první potrvá zhruba do roku 2015. Za tu dobu si chce firma zmapovat poptávku po elektromobilech mezi velkými zákazníky a městy. V dalších fázích se počítá s postupným rozvojem infrastruktury pro elektromobily a jejich masivním rozvojem. „Účastníme se projektu Praha elektromobilní a pro účely testování jsme pořídili první dva elektromobily Citröen C-Zero. Ve druhé polovině roku otevřeme u sídla RWE Transgas první veřejnou dobíjecí stanici RWE v Praze,“ upřesňuje předseda představenstva RWE Transgas Martin Herrmann. O tom, zda mají elektromobily před sebou skutečně tak skvělou budoucnost, se vedou mezi odborníky vášnivé diskuse. Část z nich považuje vozidla poháněná elektřinou za módní vlnu, která za pár let vyšumí. Jiní naopak tvrdí, že brzo vytlačí z evropských, potažmo světových silnic vozidla s klasickými spalovacími motory. Dle studií společnosti RWE bude jezdit po evropských metropolích v roce 2015 tři sta tisíc elektromobilů a jejich počet bude v dalších letech dynamicky narůstat. „V roce 2020 by mělo na území České republiky jezdit 135 tisíc elektromobilů. V té době by již měla být vybudovaná infrastruktura, elektromobily budou běžnou součástí firemních vozových parků a poroste klientela z řad domácností,“ odhadl Herrmann.

Malé baterky

Větší rozvoj elektromobility je podmíněn několika faktory. Kromě jiného jejich politickou podporou, technologickým rozvojem a ochotou energetických firem investovat do rozvoje infrastruktury, tedy především dobíjecích stanic. Naopak většímu rozvoji zatím brání především vysoká cena akumulátorů a naopak jejich malá kapacita, tedy malá dojezdová vzdálenost elektromobilů. Další překážkou je i doposud nesjednocený standard dobíjecích stanic. S výjimkou samosprávy v několika městech, kromě jiného Prahy, zatím politici rozvoj elektromobility v tuzemsku nikterak nepodporují. „Samozřejmě bude velmi důležitá podpora státu, a to jak na centrální úrovni, tak i samosprávy. Samo o sobě to však stačit nebude. Půjde o souběh hned několika činitelů,“ tvrdí v této souvislosti senior manager společnosti RWE Transgas Pavel Tomíček. A které činitele to jsou? „Kromě vlády jsou to výrobci automobilů, energetické společnosti, výrobci baterií, výzkumné a vědecké instituce a pak samotný zákazník, který musí tuto novinku akceptovat,“ je přesvědčen Tomíček. Na otázku, jak velký je potenciál elektromobilů v České republice, odpovídá: „To je těžká otázka, na kterou asi dnes nikdo nezná odpověď. Myslím, že potenciál tu určitě je, pravděpodobně nebude tak velký jako v desetimilionových aglomeracích typu Londýna či Paříže. Určitě ale má šanci se stát, minimálně v první fázi rozvoje, součástí či doplněním tradičních způsobů osobní a veřejné dopravy.“ K nejpokročilejším evropským městům ve výstavbě infrastruktury pro elektromobily patří nizozemský Amsterdam. Vedení města rozhodlo o budování celoplošné infrastruktury dobíjecích stanic. Na projektu se bude podílet tamní distributor energií, společnost Essent právě ze skupiny RWE. Firma od Amsterdamu získala zakázku na instalaci minimálně 125 dobíjecích stojanů. Jejich počet se ale může zvýšit až na 750. První stojany Essent zprovozní do poloviny letošního roku. Nizozemská metropole počítá s tím, že do roku 2015 bude její ulice brázdit deset tisíc elektromobilů.

  • Našli jste v článku chybu?