Menu Zavřít

Nejen pivo a buráky

14. 9. 2005
Autor: Euro.cz

Konsolidace podnikání přinesla do britských pubů lepší jídlo a vyšší zisky

Celá léta byl pub na rohu ulic Pimlico Road a Ranelagh Grove v jihozápadním Londýně zašlou, tmavou špeluňkou, kde bylo k dostání sotva víc než teplé pivo a buráky. Díky novému nájemci a modernizaci za 1,3 milionu dolarů teď pub The Ebury nabízí elegantní posezení, koktejly a nóbl pokrmy, jako mořského platýze s velkými krevetami a broskvemi podušenými na sektu. Zastaralý pub vynášel sedm tisíc dolarů týdně. Teď vydělává desetkrát tolik. „Stará putyka se změnila,“ říká Tom Etridge, který tuto hospodu vedl od roku 2003.
Adaptace je nejnovější směr velkých změn v podnikání v pohostinství.Většina z 60 tisích britských občerstvovacích zařízení je v současnosti majetkem velkých řetězců díky vlně konsolidace, která začala před pěti lety. Společnost Enterprise Inns PLC, vlastnící The Ebury, loni rozšířila svůj majetek a patří jí téměř devět tisíc pubů. Zaplatila totiž čtyři miliardy dolarů za čtyři tisíce hostinců společnosti Unique Pubs. Noví majitelé utrácejí spousty peněz za to, aby proměnili samu podstatu toho, co se v Británii rozumí pod pojmem pub. „Pryč jsou dny, kdy pubům vévodili muži popíjející pivo,“ tvrdí James Ainley, ředitel londýnské divize investiční banky Dresdner Kleinwort Wasserstein. „Puby teď nabízejí mnohem přitažlivější prostředí pro muže i ženy, pro mladé i staré.“
Klíčovou součástí nového prostředí je jídlo. Podle londýnské společnosti Mintel International Group, zabývající se výzkumem trhu, dosáhnou letošní prodeje jídla v pubech závratné výše 11,52 miliardy dolarů, což je třicetiprocentní vzestup ve srovnání s rokem 2000. Britské sdružení pivnic a pubů (British Beer & Pub Association – BBPA) uvádí, že puby mají pořád ještě většinu příjmů z prodeje nápojů, ale podávání jídel dosáhlo takové popularity, že jídlo teď nabízí přes 80 procent pubů. A nabídka je kvalitnější. „Pinta špatného zvětralého piva ve špinavé sklenici prostě neprojde,“ tvrdí Ted Tuppen, generální ředitel firmy Enterprise.
Přechod na kvalitnější jídla zvyšuje zisky a zvedá ceny akcií. Enterprise a další velký řetězec Punch Taverns PLC vydělávají tak, že pronajímají své renovované puby individuálním nájemcům a potom jim prodávají pivo. Oba řetězce dosáhly loni rekordních výsledků. Hrubý zisk firmy Enterprise vyskočil o 23 procent na 380 milionů dolarů při osmačtyřicetiprocentním nárůstu příjmů na 1,3 miliardy dolarů. Zisk firmy Punch se zvýšil o 38 procent na 280 milionů dolarů a její prodeje stouply o 49 procent na 1,1 miliardy dolarů. Dobře si vedly i menší koncerny jako Mitchells & Butlers PLC a Greene King. Neuškodilo ani nedávné hospodářské zpomalení. „Když ekonomika zpomaluje, lidé mají sklon nejezdit na dovolenou, ale utrácejí víc za levnější položky, jako je jídlo v restauracích,“ tvrdí Charles Wilson, analytik akcií u londýnské makléřské firmy Bridgewell Securities. Odborníci očekávají, že změna předpisů, prodlužující otevírací dobu pubů, která začne platit v listopadu, také pomůže ziskové marži.

MM25_AI

Nezvratný důkaz?

Proto se může vyplatit úsilí modernizovat i menší hostince. Vezměme si pub The Landseer v severním Londýně, kterou vlastní Punch. Když si ho téměř před dvěma lety pronajal restauratér Tom Crown, dohlížel na adaptaci v hodnotě 80 000 dolarů a najal nového šéfkuchaře. Roční prodeje se zvýšily o 30 procent na zhruba 16 200 dolarů týdně v letošním roce. Stejně tak renovací pubu The Wells v nóbl londýnské čtvrti Hampstead se zatuchlý bar změnil v elegantní podnik. „Teď chodíme do pubu kvůli jídlu a je docela dobré,“ prohlašuje Hardie Peter, britský inženýr v důchodu, jenž The Wells navštěvuje.
Majitelé pubů nemohou být se sebou spokojení. Vláda vyhrožuje, že do roku 2008 zakáže kouření v hostincích, v nichž se prodává jídlo. Obdobný zákaz měl ovšem v Irsku na prodeje minimální dopad, takže vedoucí pracovníci tvrdí, že je to neznepokojuje. Francis Patton, ředitel zákaznických služeb firmy Punch, říká: „při boomu či bankrotu, puby jsou tu dál“.

Copyrighted 2005 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

  • Našli jste v článku chybu?