Menu Zavřít

Nejen pro blondýny

18. 3. 2009
Autor: Euro.cz

Hezké, rychlé, úsporné a poměrně levné auto

Mezi lidmi koluje spousta vtipů o blondýnách, které si vybírají auto podle barvy, nebo tak, aby jim ladilo ke kabelce. Fiat 500 je jedním z mála vozů, jež jsou pro podobné typy jasně předurčeny, avšak nejen pro ně. Roztomilý vzhled, trocha retra, hodně zajímavých detailů a pětistovka coby trhák prodejů je na světě. Je módním doplňkem, kabelkou i nákupní taškou, pokaždé však také zaručeně elementem, který okamžitě vzbudí pozornost. Minimálně v Česku a v Polsku, kde dodnes existují silné reminiscence původního modelu, jsou pozitivní emoce zákazníků zajištěny. Automobilka se u nás ani moc neobtěžovala s nějakou výraznou reklamní kampaní. Fiat 500 si nenuceným šarmem a správnou mírou odkazu na legendárního předchůdce zajistil svou pozici mezi stylovými miniauty tak nějak přirozeně. Pětistovka je jedním z mála současných automobilů, které jejich výrobci nestíhají kvůli zájmu zákazníků sundávat z výrobních pásů.
S autem typu Fiat 500 se dá žít poměrně snadno, pokud na něj majitel neklade přehnané nároky. Přestože má ve srovnání s ostatní stylovou konkurencí vzhledem k proporcím obrovský kufr, v řeči absolutních čísel je to pořád méně než dvě stě litrů. Nákup pro dva na týden se do něj vejde bez problémů, pro pět na měsíc už sotva. Stejně tak v případě lyžařského výletu do Alp páteře a pozadí cestujících ocení větší sedan nebo kombi. Nehledě na fakt, že dlouhé cesty po dálnicích nejsou v případě miniaut až tak ekonomické, jako jejich provoz ve městech a okolí. Malé objemy motorů totiž znamenají ve vyšších rychlostech vysokou spotřebu – klidně stejnou, jakou auto vykazuje v náročném městském režimu jízdy. Na druhé straně bez jakékoliv snahy o úspornou jízdu a při častém ježdění ve třech s plně naloženým kufrem dokáže Fiat 500 jezdit za průměrných 6,7 litru benzinu na sto kilometrů, což je úžasná hodnota. Lehkou nohou a s předvídáním křižovatek by neměl být problém jezdit i ve městě pod pět litrů. Zde je jasně vidět obrovský vliv hmotnosti vozu na jeho spotřebu. Necelých devět set kilogramů pětistovky značně ulehčuje práci motoru.
Co se týká pohybu ve městě, je Fiat 500 úžasné auto. Minimální převisy karoserie vepředu i vzadu spolu s malým poloměrem otáčení dělají z vozu agilní, mrštný a obratný nástroj, který se městskou džunglí dokáže proplést o poznání rychleji než třeba velká těžká SUV. Díky kvalitnímu podvozku s poněkud sportovnějším nastavením zvládá pětistovka rychlé odpichy z křižovatek, nerovnosti městských vozovek a nezastaví ji ani mokrá dlažba v zatáčce. Daní za jízdní vlastnosti jsou poněkud drsnější pocity v zádech, ale celkově lze říci, že poměr mezi sportovním charakterem podvozku a komfortem jízdy je téměř ideálním kompromisem.
Jestli je kromě vzhledu a citu pro detail na tomto vozu ještě něco výjimečného, je to jeho cena. Tam kde mini stojí tři čtvrtě milionu nebo model MiTo půl, pětistovka přijde na méně než tři sta tisíc, a navíc se skvělou a bohatou základní výbavou. A to se vyplatí.

Klady
design
spotřeba
jízdní vlastnosti
velký kufr

Zápory
méně místa na zadních sedadlech

bitcoin_skoleni

Tabulka:
Fiat 500
motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec
objem: 1242ccm
výkon: 51kW
převodovka: manuální pětistupňová
zrychlení 0–100: 12,9 s
rychlost: 160 km/h
spotřeba: 6,4/4,3/5,1
cena: 320 000 Kč – testovaný vůz

  • Našli jste v článku chybu?