Menu Zavřít

Nejhodnotnější značkou Google, raketově roste Amazon

8. 6. 2016
Autor: Vince Smith, Flickr.com (CC BY 2.0)

Tradiční žebříček sta nejhodnotnějších značek BrandZ ovládl v letošním roce Google. Na čelo tabulky se vrátil po roční přestávce, kdy jej předstihl Apple. Jako obvykle jsou na špičce značky z oblasti technologie.

Žebříček sta nejhodnotnějších značek BrandZ, doplněné o rozsáhlou zprávu, sestavují už jedenáctým rokem poradenské firmy Millward Brown a WPP.

Oproti loňskému roku se změnilo pořadí na prvních dvou místech. Apple zažil propad značky o osm procent, naopak Google o 32 procent vyrostl a po roční přestávce je tak opět v čele. Jasně dominují značky z technologického odvětví, kterých jsou mezi prvními pěti čtyři. Vklínila se mezi ně jen telekomunikační firma AT&T.

Top 10 nejhodnotnějších značek
Značka Odvětví Změna hodnoty v % Změna pořadí
1. Google Technologie 32 +1
2. Apple Technologie -8 -1
3. Microsoft Technologie 5 0
4. AT&T Telekomunikace 20 +2
5. Facebook Technologie 44 +7
6. VISA Platby 10 -1
7. Amazon Obchod 59 +7
8. Verizon Telekomunikace 8 -1
9. McDonald's Fast food 9 0
10. IBM Technologie -8 -6

Zdroj: žebříček BrandZ

Nejvíce rostla hodnota značky Amazon, největšího internetového prodejce světa, které analytici vypočítali nárůst o 59 procent. To jí zajistilo skok o sedm míst nahoru a umístění v první desítce. Z ní naopak vypadla Coca-Cola, která zažila mírný propad hodnoty o čtyři procenta.

Jak upozorňuje David Roth, výkonný ředitel WPP, hodnota značek se za posledních jedenáct let zvedla o 133% navzdory následkům světové finanční krize. Nárůst lze přitom pozorovat neustále. Jediným obdobím, kdy se hodnota nezvedla, ale ani neklesla, byly roky 2011 a 2012.

Velký skok o čtrnáct procent vypozorovali analytici v roce 2015. V nejnovějším žebříčku byl zaznamenán nárůst o tři procenta. I to je však podle Rotha obdivuhodné, vzhledem k faktu, že rekordně poklesly ceny ropy a zpomalil se ekonomický růst Brazílie, Ruska a Číny.

MM25_AI

Podle Rotha jsou za neustálým růstem hodnoty dva faktory: účel a zkušenost. Účelem a smyslem značky by mělo být víc než jen vydělávání peněz. Ideálně by svým zákazníkům měly dát pocit, že nějakým způsobem zlepšují jejich život a dělají ho variabilnější. To se podle něj projevilo například na variabilitě odvětví dvaceti značek, které si oproti loňsku nejvíce polepšily. Jsou mezi nimi například již zmíněný Amazon ale také obchod s domácími potřebami Home Depot nebo pizzerie Domino’s Pizza.

S účelem souvisí i zkušenost, kterou zákazníkům poskytuje značka mimo své produkty. Proto jsou podle tvůrců žebříčku důležité například promo akce nebo specializované obchody.

  • Našli jste v článku chybu?