Menu Zavřít

Nejistá budoucnost

30. 3. 2005
Autor: Euro.cz

Těžiště dalšího postupu se přesouvá na politiky

Činnost týmu, který připravuje odbornou analýzu jednotlivých zadání důchodové reformy formulovaných politickými stranami, se dostává do závěrečné fáze. Spolu s tím roste pochopitelně i zájem okolí o výsledky práce. V této souvislosti se v posledních týdnech objevily v médiích nepřesné a matoucí informace, které je třeba uvést na pravou míru.

Od října do června.

Loni na jaře se předsedové politických stran dohodli na založení takzvaného týmu expertů, který se zabývá důchodovou reformou. Od počátku října 2004 funguje také šestičlenná skupina, pro kterou se vžil název výkonný tým, a kterou jako koordinátor řídím. Je složená zejména z expertů ministerstev financí a práce a sociálních věcí. Má jediný úkol: kvalitně, odborně a apoliticky propočítat varianty reformy důchodového systému, které zadaly politické strany prostřednictvím svých zástupců v týmu expertů.
Politické strany se tohoto procesu účastní prostřednictvím svých delegátů. Ti mají monitorovat práci výkonného týmu, zajišťovat informovanost svých stran o stavu prací, o průběžných výsledcích a v neposlední řadě upravovat zadání variantu důchodové reformy za svou politickou stranu. Výkonný tým je následně analyzuje.
Vytyčil jsem časový harmonogram, který od počátku předpokládal, že na tuto ekonomickou analýzu bude potřebných devět měsíců. První dílčí výsledky jsme publikovali koncem roku 2004, první pracovní propočty zadání jednotlivých stran byly provedeny na přelomu února a března 2005. Dokončení takzvané závěrečné zprávy výkonného týmu plánujeme nejpozději do konce června, v ideálním případě do konce května 2005.

Podle plánu.

Jakkoliv se neinformovanému čtenáři může zdát doba osmi až devíti měsíců (říjen až květen/červen) na dokončení analýz několika zadaných variant důchodové reformy jako luxus, ubezpečuji, že pravý opak je pravdou. Vzhledem k ekonomické rozmanitosti zadaných variant, s ohledem na značnou šířku analytického záběru výkonného týmu a také při vědomí toho, že některé zadané podoby důchodového systému se v České republice dosud vůbec nemodelovaly, jsou uvedené termíny vskutku šibeniční.
Přesto se nám daří časové závazky plnit. Není pravda, že by v přípravě analýz nastalo jakékoli časové zpoždění. Konkrétně: říjen a část listopadu byla zasvěcena diskusi o tom, jaké demografické parametry a jaký dlouhodobý makroekonomický scénář použít pro pozdější výpočty. Poté jsme tvořili matematické modely pro analýzu důchodového systému. Nejprve se přirozeně začalo s modelováním budoucího vývoje důchodového systému za podmínky, že se nezmění dnes platná legislativa (takzvaná základní varianta). Následně jsme demonstrovali možnosti a efekty různých parametrických úprav dnešního systému. Výpočty byly dokončeny těsně před Vánoci loňského roku a prostřednictvím internetových stránek (www.reformaduchodu.cz) dány k dispozici odborné i široké veřejnosti.

Odložená prezentace.

Po novém roce jsme se zaměřili na přípravu modelů pro analýzu variant zadaných politickými stranami. Za pouhé dva měsíce se podařilo tyto modely nejen vyvinout a vyladit, ale také použít k získání prvních pracovních propočtů variant politických stran. Na konci února 2005 tak vznikly předběžné analýzy variant politických stran. Je škoda, že se o tyto výsledky prozatím nemůžeme podělit s odbornou veřejností, protože na žádost členů týmu expertů bylo dočasně odloženo publikování těchto materiálů.
Kromě toho, že tak prozatím nemůžeme získat velmi užitečnou zpětnou vazbu od odborné veřejnosti (užitečnou jak pro výkonný tým jakožto zpracovatele zadaných variant, tak i pro zástupce politických stran jakožto tvůrce zadání), se samozřejmě otevřel prostor i pro různé zbytečné mediální spekulace. Naštěstí je reálné očekávat, že do poloviny dubna budou tyto výsledky, a stejně tak i nové výpočty, publikovány a každý zájemce si tak bude moci o výsledcích a kvalitě analýz udělat vlastní nezkreslený obrázek.

Dvě ladicí etapy.

V březnu byla vylaďována jednotlivá zadání politických stran. Výkonný tým vedl paralelní debatu se zástupci všech pěti stran o pracovních modifikacích jejich zadání a prováděl co nejoperativněji příslušné propočty. Na konci měsíce politické strany sestavily nová zadání a výkonný tým provede znovu jejich podrobnou analýzu. Ta by měla být k dispozici politikům i veřejnosti ještě v první polovině dubna. Úpravy zadání jsou nezbytnou součástí celé přípravy a předem se s nimi v harmonogramu počítalo. Vynechat je, či uspěchat, by bylo chybné. Je třeba důkladně otestovat, jak se nové systémy důchodového zabezpečení mohou chovat na dekády dopředu. Teprve poté se, obrazně řečeno, ve výkonném týmu „vypnou stroje“ a veškerá pozornost jeho členů se soustředí na finalizaci závěrečné zprávy.

MM25_AI

Politická diskuse.

V červnu skončí činnost výkonného týmu a experti se vrátí zpět do svých institucí. Jistě by bylo možné modelovat další a další varianty důchodové reformy, precizovat a upřesňovat již provedenou analýzu apod. Otázkou je ovšem přidaná informační hodnota dalšího prodlužování etapy ekonomického modelování. Pro brzké zavedení jakékoliv důchodové reformy by naopak bylo mnohem účinnější zahájení seriozních politických diskusí o získaných výsledcích. Materiály k takové diskusi existují, jak bylo zmíněno, dokonce již nyní a v průběhu následujících dvou měsíců budou dále zdokonaleny. Těžiště další práce na důchodové reformě se tak v jistém smyslu slova přesouvá z výkonného týmu a jeho analýz do politické sféry, která by se měla pokusit dojít k politickému rozhodnutí, nemá-li přijít dosud vykonaná práce vniveč.

Otazník.

Pokud je snaha o důchodovou reformu myšlena opravdu vážně a seriózně, jistě bude v brzké době následovat rozhodnutí a příprava podmínek pro tvorbu navazujících odborných analýz, které mohou významným způsobem pomoci v rozhodování o budoucnosti důchodového systému. Tentokrát nepůjde již o modelování variant reformy. Mělo by se jednat spíše o analýzu vazby důchodového systému v jeho různých podobách na celkové ekonomické, sociální, legislativní, regulační a jiné prostředí.
Zabezpečena bude jistě i dostatečně transparentní a srozumitelná komunikace zvoleného řešení důchodové reformy směrem k občanům. Aby pokud možno každý měl přístup ke správným informacím, věděl, co se děje a proč, jak se ho osobně mohou chystané změny dotknout … Jedině tak se dá postupně získat důvěra veřejnosti v důchodovou reformu a v důchodový systém jako takový, bez které se reforma v praxi snad dělat ani nedá.
Tímto voláním si neříkám o prolongaci činnosti výkonného týmu. To není možné ani žádoucí. Pouze upozorňuji, že rozhodování o důchodové reformě by mělo být založeno na mnohem širším spektru informací, než které dokáže výkonný tým připravit během své krátké činnosti. Doposud totiž nikdo rozhodl, co bude po květnu nebo červnu, kdy výkonný tým ukončí činnost. Bylo by škoda přetrhnout docela dobře započatou práci a riskovat zpoždění v zavedení důchodové reformy jen proto, že ve víru všedních dní nedokážeme uvažovat a jednat s dostatečným časovým předstihem a nadhledem.

  • Našli jste v článku chybu?