Ostravský Globus a znojemský Albert nabízejí zákazníkům nejkvalitnější servis
Bezplatná Wi-Fi síť pro zákazníky, vlastní pekárna, výroba kynutých knedlíků či dětský koutek, kde můžou rodiče nechat své potomky a bez stresu se vydat mezi regály. Už i supermarkety v Česku se začínají předhánět v tom, kdo zákazníkovi kromě širokého výběru potravin a vyleštěného ovoce nabídne něco navíc.
Nicméně cesta je pořád ještě dlouhá.
A aby obchodníci vycházeli lidem vstříc o něco víc, vznikla nová značka Diamantová liga kvality. Ocenění, které letos poprvé v historii uděloval Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR společně s ministerstvem průmyslu a obchodu, pomůže zákazníkům najít obchody s nejkvalitnějšími službami a zbožím.
„Ocenění by měla prodejny motivovat, aby se trvale zlepšovaly,“ věří Marta Nováková, prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR. „Potvrdilo se, že v České republice máme řadu prodejen, které splňují vysokou kvalitu služeb, šíři sortimentu a vstřícnost zaměstnanců vůči zákazníkům,“ uvedla před slavnostním večerem, který se konal 15. listopadu v pražském prostoru La Fabrika.
Z devatenácti prodejen nominovaných řetězci Albert, Globus, Lidl a Tesco se nejvýše umístily jejich moravské prodejny.
Pomyslné zlato bral hypermarket Globus v Ostravě, těsně za ním skončil znojemský Albert.
Tajný nákup
A teď zásadní otázka: Jak se vlastně hodnotilo, kdo vyhraje? Nejdůležitějším kritériem byl takzvaný mystery shopping.
Dvojice porotců si pokaždé detailně prošla prodejnu a zaměřila se na několik klíčových záležitostí.
Posuzoval se vzhled obchodu včetně čistoty a třeba i uložení produktů v regálech, kvalita nabízených potravin a uzenin a v neposlední řadě vstřícnost k zákazníkům - jak dokážou prodavači poradit nebo jak rychle se umějí pokladní vypořádat s dlouhými frontami.
To ale není vše. Následovala kontrola dodržování hygienických pravidel anebo způsobu, jakým prodejna informuje o alergenech v prodávaných výrobcích.
„Zvýšená pozornost je věnována matkám s dětmi nebo starým lidem. Zaregistrovali jsme také zlepšující se spolupráci s lokálními dodavateli i to, že ve své nabídce myslí rovněž na zákazníky se zvláštními požadavky na výživu,“ upřesňuje Pavel Mikoška, viceprezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR pro obchod.
Po jídle i obuv
Vítězné prodejny se nyní budou moci dva roky honosit známkou Diamantová liga kvality. Ovšem nic není definitivní, a vítězové se proto musejí připravit na další neohlášené návštěvy kontrolorů.
I když je to jen pár dní, co Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR udělil historicky první ocenění, pořadatelé už dnes plánují, že soutěž do budoucna rozšíří.
Kromě prodejen s převážně potravinovým sortimentem budou o vítězství v Diamantové lize kvality pravděpodobně soupeřit i obchody s elektronikou, obuví či kosmetikou. 9
Žebříček nejlepších prodejen
(maximální možný zisk 200 bodů)
Cena za vynikající kvalitu České společnosti pro jakost
(zisk 195 a více bodů)
• Albert Znojmo, Vídeňská ulice
• Globus Ostrava-Plesná, Opavská ulice
Zvláštní cena prezidentky Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR
(zisk 180 a více bodů)
• Albert Okříšky, ulice Boženy Němcové
• Albert Znojmo, Vídeňská ulice
• Globus Ostrava-Plesná, Opavská ulice
• Lidl Beroun, Plzeňská ulice
• Tesco Roztoky u Prahy, Lidická ulice
• Tesco Brandýs nad Labem, Tovární ulice
Vítěz Diamantové ligy kvality
(zisk více než 150 bodů)
• Albert Olomouc, Zikova ulice
• Albert Okříšky, ulice Boženy Němcové
• Albert Znojmo, Vídeňská ulice
• Albert Znojmo, Brněnská ulice
• Albert Třešť, Revoluční ulice
• Albert Praha 4, Želetavská ulice
• Albert Praha 9, ulice Bratří Venclíků
• Albert Příbram, Brodská ulice
• Albert Děčín, Uhelná ulice
• Globus Ostrava-Plesná, Opavská ulice
• Globus Praha 5, Sárská ulice
• Lidl Příbram, Evropská ulice
• Lidl Beroun, Plzeňská ulice
• Tesco Brno, Vídeňská ulice
• Tesco Roztoky u Prahy, Lidická ulice
• Tesco Praha 9, Veselská ulice
• Tesco Brandýs nad Labem, Tovární ulice
Finalista Diamantové ligy kvality
(zisk 125 až 150 bodů)
• Albert Jihlava, Hradební ulice
• Tesco Expres Bělehradská Praha 2, Vocelova ulice