Globální pandemie koronaviru negativně zasáhla většinu sektorů ekonomiky, ale automobilový průmysl patří mezi nejpostiženější obory. Ještě před propuknutím pandemie počítaly ambiciózní scénáře s celosvětovým prodejem osobních aut těsně pod hranicí 80 milionů aut. Poslední prognózy počítají s propadem zhruba o dvacet procent, tedy s výrobou a prodejem asi 64 milionů vozů. „Jsme ale v první, poměrně rané postcovidové fázi. Nikdo neví, jak hodně bude automobilový sektor ovlivněn, jaké rány utrpěl společný evropský ekonomický prostor. Netušíme, zda bude mít krize charakter písmene U, L, nebo V. Osobně si myslím, že to uvidíme nejdříve na konci léta,“ říká v rozhovoru pro týdeník Euro Luboš Vlček, šéf české divize firmy Škoda Auto.
* Předpokládáte, že jsme stále na trajektorii směrem dolů?
Nikdo v tuto chvíli nedokáže říci, kde se nacházíme. Máme tu spoustu podpůrných prostředků, které se „narodily“ v době karantény – ať už firemní opatření, nebo státní covidové pobídky. Cílem je, aby se sestupná trajektorie zastavila co nejdříve a aby byla co nejmělčí. Nicméně se obávám, že na onom pomyslném dnu ještě nejsme. Moudřejší budeme někdy v říjnu. A to je ryze český pohled. Tím, že je naše ekonomika otevřená a proexportní, bude hodně záležet na situaci v Evropě. Minimálně jednu věc už víme, a to, že zásadně bude postiženo jižní křídlo, tedy Itálie, Španělsko, Řecko. Zároveň prodáváme auta i na bonitních trzích, jako jsou Švýcarsko, Rakousko a Německo, tedy země, kde – alespoň se to tak zdá – rekonvalescence probíhá poměrně solidním tempem. Během pár měsíců se naplno ukáže, které trhy budou mít návrat k normálu rychlejší a kde to bude trvat podstatně déle. Z globálního pohledu neočekáváme návrat k normálu dříve než za dva roky.
* A v rámci Česka?
Faktem je, že naše země velmi dobře zvládla prvotní fázi krize, tedy ochranu zdraví obyvatelstva. Takzvanou akci první minuty, kdy bylo cílem ochránit zdraví a životy lidí, jsme v rámci Evropy zvládli výborně a to je samozřejmě dobrá výchozí báze pro návrat. Pokud se bavíme o prodejích aut v České republice, loni se tu prodalo přibližně 250 tisíc osobních automobilů.
Současný odhad pro letošek je mezi 170 tisíci až v nejlepším případě 200 tisíci vozy.
* Změnila korona nákupní apetit Čechů?
Hodně věcí se změnilo. U nových automobilů máme několik distribučních kanálů, všechny se dramaticky propadly. Privátní zákazníci se pomalu vracejí, což je milé překvapení, ale stále jsme hluboko pod loňským rokem. Kde však vidíme výrazné přešlapování, to jsou firmy. Propad v květnu je dramatický, přes padesát procent. Celý trh jde dolů a je to opravdu velká zátěž pro všechny značky. Pokud se podíváte na vývoj celého českého trhu, propad v dubnu byl přes 50 procent, v květnu přes 40 procent. V kumulaci za leden až květen hovoří statistiky Svazu dovozců automobilů o propadu v hodnotě 30,3 procenta. U ojetých vozů je návrat o něco lepší než u nových vozů. Zatím ale nechci být optimistický, uvidíme za dva, tři měsíce. Situace je složitá.
* Jaké je rozdělení trhu mezi privátní klienty a firmy?
Když to budeme hodnotit celým trhem, 27,6 procenta je retailový segment a 72,4 procenta fleetový, tedy firmy a veřejná správa. Ale třeba u modelu Superb jsou fleetové vozy dominantní, tvoří víc než 90 procent prodejů. Podobný poměr najdete v tomto segmentu i u jiných značek.
* Posiluje u Čechů v těžkých dobách domácí značka?
Posiluje. Škoda Auto má v Česku drží výrazně víc než třetinu trhu. Nejde jen pouze o naplněná očekávání akcionářů, naše odpovědnost je podstatně širší, jsme i státotvorná firma. Když se podívám na širší souvislosti v ekonomice – tvoříme 9,5 procenta exportu země, máme výrazný podíl na HDP, jsme největší plátce daní z příjmu v Česku. Kdyby se Škodovce přestalo dařit, mělo by to fatální důsledek pro celou českou ekonomiku.
* Spočítali jste již náklady na téměř dvouměsíční odstávku výroby?
Je to těžko vyčíslitelné. Výpadek se pohybuje v desítkách tisíc automobilů, které jsme nemohli vyrobit. Ale měly ho všechny automobilky a my jsme to zvládli poměrně dobře. Pozitivní je i fakt, že jsou to ve velké míře objednané automobily. Máme před výrobou víc než dvě stě tisíc objednávek, které průběžně zpracováváme. V době karantény ale nešlo jen o nás, jsme součásti komplexního dodavatelského řetězce, kolem Škody Auto je na 1400 dodavatelů, z nichž je většina z České republiky, což je unikátní věc. Rozjet výrobu jsme museli společně.
* Byli jste nuceni propouštět nebo snižovat platy?
Ne. Dostáli jsme všem závazkům vůči zaměstnancům, nikdo nebyl pokrácen, vyplatili jsme i všechny odměny za rok 2019. Co se týče zaměstnanosti, nepropouštěli jsme a je našim cílem to tak i udržet.
* Přinesla vám krize něco pozitivního?
Je to složité období, ale na druhé straně vám to dá spoustu nových podnětů. Já osobně jsem se hodně naučil o lidech. Krize ukáže charaktery. Řada lidí se hlásila s tím, že chce pomoci. I takoví, od kterých bych to nikdy nečekal. A těch lidí byla absolutní majorita, což pro mě byl silný emotivní zážitek. Pak byla druhá skupina lidí, a je to naprosto legitimní, kteří se báli. Třetí minoritní skupina, té říkám přátelé Julese Verna, si chtěla dopřát dva roky prázdnin. I o tom jsme museli otevřeně hovořit, aby si to někteří nevyložili tak, že vážná situace znamená volno.
* Pár týdnů před vypuknutím koronavirové pandemie jste začali prodávat novou generaci Octavie, což je nejdůležitější auto firmy. Když se neznalý jedinec podívá na design, rozměry a celkové proporce, vidí zmenšený Superb. Nemůže ho Octavia kanibalizovat?
Jsem přesvědčen, že ne. V Česku prodáváme 85 až 90 procent superbů v nejvyšší výbavě, zejména jako řadu Laurin & Klement. Jsou to automobily na nejvyšší cenové úrovni oslovující náročnou klientelu. Pro nás je milým překvapením, jak je to auto oblíbené. Když se podívám do historie, tak ve druhé generaci jsme prodávali kolem 3600 superbů ročně, u nového modelu to zpočátku bylo kolem deseti tisíc, teď se prodeje ustálily kolem sedmi tisíc prodaných kusů. Jsem přesvědčen, že nová Octavia do našeho portfolia i na trh výborně zapadne.
* Není ale cena kombíku, která se v lepší výbavě pohybuje kolem 600 tisíc, poměrně ambiciózní?
Octavia má velmi specifický a postupný náběh. Avizovali jsme to již při pražské světové premiéře, kdy jsme na trh nejdříve vyslali ty modely, které se zde nejvíce prodávaly. Pro první vlnu byly vybrány tři motorizace a určité stupně výbavy. Nedávno jsme oznámili postupný náběh dalších verzí, motorizací i výbavy. Ve výsledku bude nabídka Octavie čtvrté generace nejširší, jakou jsme kdy měli. A cena, kterou zmiňujete, rozhodně nezůstane cenou vstupní, před pár dny jsme představili verzi začínající na 456 tisících. Rok 2020 je pro nás prakticky rokem Škody Octavie.
* Obecně na trhu panuje trend postupného zdražování klasických konvenčních aut kvůli tomu, aby se smazal propastný rozdíl vůči ceně elektromobilů…
To je všeobecný trend způsobený implementací nových technologií a celkově je to taženo dvěma faktory. Tím prvním je legislativa, kdy automobilky musejí plnit spoustu požadavků týkajících se primárně pasivní bezpečnosti a s tím spojených asistenčních systémů. Dále do výsledné ceny vstupuje agregátová politika. I konvenční motory procházejí výraznou inovací, implementuje se do nich nová, velmi nákladná technologie. Díky tomu může nová Octavia jezdit za čtyři litry benzinu. A je zřejmé, že to stojí nemalé investiční prostředky.
* Snažíte se vyhnout pokutám za nesplnění emisních limitů?
Ano. A není to specifické téma pouze pro Škodu Auto, potká to každého, kdo nebude chtít platit pokuty za nesplnění emisních cílů. Tedy, za zdražováním aut není nějaká sofistikovaná snaha přibližovat ceny konvenčních aut a elektromobilů. Naopak u elektrických vozů bude pro příští roky velký úkol cenu optimalizovat. To však lze jen za předpokladu, že elektromobilů budeme vyrábět víc, a především pokud zvládneme efektivněji a rychleji snižovat náklady na baterie. To je pro elektromobil klíčová nákladová položka.
* Jak jste v Česku úspěšní s hybridními škodovkami?
Momentálně máme v nabídce Superb iV, náš první plug-in hybrid, a malé CitiGo iV. Cílem pro letošní rok je, abychom prodali zhruba 20 procent všech superbů v iV modifikaci, tedy kolem 1300 aut. Cíl byl letos také prodat dva tisíce elektrických Citygo iV. Je to nejdostupnější elektrické auto na trhu, vejde se do půl milionu korun. Při ceně baterie, která je enormní, to pro nás skutečně není věc, na které bychom zbohatli. Ale víme, proč to děláme: chceme Čechy naučit využívat tyto automobily a samozřejmě to má pro nás smysl při kalkulaci celkového balíku CO2 emisí, protože elektrická auta s nulou opravdu pomáhají. Kvóty tohoto auta na českém trhu jsou pro letošní rok vyčerpané. Ve druhé polovině roku pak přijde další model jako plug-in hybrid, nová Octavia.
* Je elektromobilita jediný směr, kterým se Škoda Auto ubírá?
Hodláme se koncentrovat na všechny technologie, které nám napomohou splnit emisní cíle. Elektromobilita však bude jen jednou, byť významnou součástí. Příkladem je nová Octavia, která nabídne nejširší agregátový mix, který jsme kdy ve Škodě měli: benzinové a dieselové motory nové generace, auta na plyn, hybridy, elektromobily. To je naše cesta.
* A vodík?
Vodík je hojně diskutované téma. My ale musíme pracovat tady a teď, karty jsou rozdány. Jako byste měli před sebou hokejový zápas a čekali dva týdny na nový typ bruslí, o kterých zatím mnoho nevíte. Jenže to nejde, zápas je třeba odehrát teď. Obecně se na vodíku pracovat bude a je otázkou, zda najde uplatnění u lodní dopravy, kamionů, autobusů nebo i u osobních automobilů. Záležet bude na spoustě věcí. Vodíkové molekuly mají svá specifika, jejich transport je poměrně náročný a výroba syntetického vodíku je dnes neskutečně drahá. Já osobně si myslím, že klíčovou roli bude mít u velkých náklaďáků a u lodí. O tom se dnes prakticky nemluví, ale když se podíváte na jeden středně velký tanker, tak ten obeplutím země vypustí do ovzduší tolik emisního mixu jako téměř 300 tisíc osobních aut průměrného věku za necelý rok.
* Jaké je aktuální složení agregátového mixu ve Škodě Auto?
Stále u nás vládne benzin, aktuálně prodáváme kolem 69 procent aut s benzinovým motorem. Diesel drží asi 27 procent, CNG 1,5 procenta a 2,5 procenta prodaných aut připadá na ostatní, tedy elektrické či hybridní pohony. Určitě chceme zůstat u CNG. Máme v tomto segmentu výbornou zkušenost, jsme v úzkém vztahu s klíčovými hráči na trhu, dokonce jsme i členy Českého plynárenského svazu. Ve střednědobém horizontu bych byl také rád, kdyby se nám podařilo zavést takzvaný zelený plyn. Systém funguje například ve Švýcarsku, infrastruktura na výrobu je poměrně náročná, ale zároveň to znamená emisní stupeň nula, tedy srovnatelnost s elektromobily.
* Pokud chcete udržet svůj tržní podíl, musíte v Česku přes krizi prodat 80 tisíc aut…
Ano, je to tak. Letos budeme mírně pod minulým rokem, kdy jsme prodali zhruba 85 tisíc vozů. Ale věřím, že se nám to podaří a bude to opravdu velký úspěch. Tržní podíl se nám nicméně daří ještě zvyšovat, protože nejlepší je, když nabízíte a prodáváte chtěné zboží. Například nový Kamiq je veleúspěšný model, obecně je segment městských crossoverů a SUV velmi populární.
* Do tohoto segmentu jste přitom vstupovali, alespoň ve srovnání s konkurencí, poměrně opožděně. Jak jste na tom s SUV a crossovery dnes?
My své kroky občas trochu víc promýšlíme (smích). Co se týče zmíněného vozu Kamiq, přestože přišel později, má po roce 28procentní podíl na trhu a dostal se na první místo segmentu. Karoq a Kodiaq pravidelně obsazují první a druhou příčku prodejů v Česku, což se projevuje i na tržním podílu, který se v SUV segmentu blíží k 39 procentům. Letos očekáváme prodej přes 9000 kamiqů, v SUV dohromady 23 tisíc automobilů. Více jak každé čtvrté auto, které letos prodáme, tak spadá do kategorie SUV či crossover. To je víc než trh. Je zřejmé, že česká společnost bohatne. Nejde jen o Škodu, když se podíváte na čísla za pět měsíců letošního roku, tak v českém žebříčku top 10 se objevily dvě ryze prémiové značky. Také se, díky změně v myšlení lidí, auta prodávají a financují jinou formou; víc než padesát procent privátní klientely jde přes operativní leasing. Tím, že se zlevnily peníze a lidé se s tím naučili pracovat, se Česká republika za posledních osm let výrazně přiblížila trendům, které známe na západ od nás.
* Kolik procent aut prodáváte přes finanční služby?
Celý trh se u individuálních prodejů pohybuje kolem 50 až 60 procent, u firemní klientely je podíl operativního leasingu výrazně nad 50 procenty. Jsou sice firmy, které si kupují ještě do majetku takzvaně za hotové nebo na finanční leasing, ale operativní leasing je trend.
* Budou některá auta zlevňovat?
Nelze toho docílit. Podívejte se, kolik stála auta před deseti patnácti lety a kolik stojí dnes. Řada vozů je levnějších, navíc výrobci do aut v průběhu let přidali strašně moc techniky. Výrazně složitější jsou opravy i samotný prodej aut. Prodejci musejí znát ne jednu nebo dvě, ale v případě škodovky až osm modelových řad a 43 derivátů. Dále prodávají finanční produkty a pojištění, takže musí mít zkoušku ČNB. To je nezpochybnitelná výchozí nákladová struktura. Aby tento systém zůstal životaschopný, alespoň nízká marže se tam musí udržet. A věřte, že je doopravdy nízká. Ceny v Česku jsou také jedny z nejnižších v Evropě a profitabilita automobilek není příliš vysoká.
Z globálního pohledu neočekáváme v automobilovém průmyslu návrat k normálu dříve než za dva roky. Luboš Vlček (53) ?? Ř editel společnosti Škoda Auto pro Českou republiku, je zodpovědný za veškeré prodejní, marketingové a poprodejní aktivity na domácím trhu. ?? Ve firmě Škoda Auto a koncernu Volkswagen pracuje od roku 1992. ?? Mimo jiné řídil prodejní aktivity společnosti VW Kassel v zámoří, odpovídal za mezinárodní prodeje značky Škoda v Beneluxu a jihozápadní Evropě, řídil také celosvětový prodej originálních dílů. ?? V letech 2012 až 2014 byl výkonným ředitelem Volkswagen Group China pro oblast fleetového prodeje, ojetých vozů a poprodejních aktivit. ?? Je ženatý, má tři děti. Největší vášní je rodina, cyklistika, lyžování, zahrada a chalupaření. Odhad prodeje aut v Česku se pro letošek pohybuje mezi 170 tisíci až 200 tisíci vozy.
O autorovi| Michal Hron Ondřej Hergesell, hron@mf.cz hergesell@mf.cz