Menu Zavřít

Nejlepší a nejhorší nápady

15. 12. 2006
Autor: Euro.cz

Koncepty, které mění svět podnikání - a celý náš život

===== Nejlepší nápady. =====

Práce zdarma Možná že se na rok 2006 bude vzpomínat jako na významné datum nehonorované práce. Ať už to způsobili vývojoví pracovníci s otevřenými zdroji, vášniví fanoušci, rozzlobení zákazníci nebo osamělí příznivci webu snažící se zvýšit sebevědomí trochou online pozornosti, podniky se naučily využívat bezplatné pracovní síly jako nikdy dříve. Natolik, že futuristé Alvin a Heidi Tofflerovi tvrdí, že „prosuming” neboli vytváření (producing) toho, co spotřebujeme (consuming), restrukturalizuje ekonomiku tím, že usměrňuje volné peníze ze skryté ekonomiky zpátky do té hlavního proudu, kterou sledují ekonomové. Pro mnoho lidí to představuje nehonorovanou práci navíc - tu, která se vykonává pro některé z největších korporací na světě. Tofflerovi tvrdí, že to radikálně promění způsob, kterým vytváříme, měříme a ovládáme bohatství. Tento posun zahrnuje všechno, od tvorby softwaru, jako je prohlížeč Mozilla Firefox, přes reklamu vytvořenou uživateli pro spot firmy Doritos pro finále amerického fotbalu Super Bowl 2007 až po online zpravodajské stránky, jako je Digg.com. To, že se uživatelé mohou účastnit tvůrčího procesu, přináší nejen nové nápady, ale dává jim to i přirozený podnět šířit informace a vytvářet mízu styku s veřejností. Pro marketingové pracovníky se obsah vytvářený uživateli stává cenným nástrojem pro výzkum trendů. Pro webové vývojové pracovníky se zpřístupnění zdrojového kódu lidem zvenku, aby ho využívali, stalo nedílnou součástí udržování konkurenční výhody. Koluje však už mnoho fám, že společnosti skrytě lidem platí, aby vystupovali jako vyslanci spotřebitelů, což nahlodává důvěru v nový model. Jak dlouho to potrvá, než ti, kteří nedostávají zaplaceno, si začnou vymáhat svůj podíl? Držte se jich, dokud můžete.

Obchod je to pravé Síla investičního bankovnictví slábne pod tlakem obchodování na Wall Street. Investiční banky přicházejí na to, jak vydělávat spousty peněz tím, že budou obchodovat téměř se vším, počínaje deriváty z hypoték lidí a konče emisemi s oxidem uhličitým. Bývaly časy, kdy investiční banky charakterizovalo to, že dávaly kvalitní rady prezidentům akciových společností, kteří se chystali přijmout zásadní rozhodnutí. Vypadá to však tak, že banky mohou vydělat stejné množství peněz, ne-li více, tím, že budou společnostem pomáhat s obchody na jejich vlastních účtech. Společnost Prudential Financial odhaduje, že obchodování prudce stouplo a činí 33 procent výnosů hlavních bank a makléřských firem oproti 26 procentům v roce 2003. Zvládnutí nových obchodních metod a jejich potenciálních rizik se stalo klíčem k úspěchu bank. Proto akcie banky Goldman Sachs, která stojí v čele obchodní smečky, šly na dračku a během jednoho roku stouply o 57 procent, na 200 dolarů za kus. Hvězdy mezi obchodníky dostávají bonusy až 40 milionů dolarů. To není špatné, že ne?

Vytěžení trendů Společenské sítě, blogy, vlogy, YouTube - to všechno po vás a vaší značce zanechává digitální stopu. Není tedy divu, že mnoho nových lidí, kteří se zabývají výzkumem a využíváním trendů, se vám snaží pomoci porozumět všemu tomu hlučnému rachotu. BlogPulse společnosti Nielsen BuzzMetrics vytváří zakázkové grafy blogových rozhovorů, v nichž měří vliv jednotlivých blogů a zkoumá, o čem si lidé píšou, od Hollywoodu (nekonečné řeči se vedou o Angelině Jolieové, ale upadá zájem o Paris Hiltonovou) po politiku (hodně se mluví o Nejvyšším soudu a už málo o deficitu federálního rozpočtu). Blog Logic+Emotion Davida Armana, který má v agentuře Digitas na starosti reklamu, nabízí vizualizace sfér vlivu v blogosféře a pořádá pestré rozhovory o trendech, jichž se účastní lidé zabývající se reklamou. Služba Google Trends využívá grafy a diagramy ke znázornění údajů o zvycích veřejnosti při vyhledávání na Googlu. Některé sítě by mohly razit cestu poplatkům za služby nebo modelům založeným na inzerci, poroste-li provoz a zájem. Prozatím však je většina těchto služeb úplně zdarma. Existuje dokonce i webová analytická stránka HitTail.com, jež zkoumá blogový provoz a modely vyhledávání, aby se naznačovala budoucí místa blogerům, kteří touží mít náskok před vznikajícími trendy a být na špici jejich žebříčků. Několika jednoduchými algoritmy lze rozpoznat nejen to, o čem lidé mluví, ale i to, o čem budou hovořit v budoucnosti. Potřebuje ještě někdo instinkt?

Získejte druhý život V roce 2006 se rychle rostoucí virtuální svět Druhý život (Second Life) stal nejvyhledávanější komerční online (ne)realitou. Připomíná videohru, ale lidé si tam vytvářejí avatary neboli svoje grafické obrazy a pak v tomto světě všechno budují, od budov po podniky. Tisíce lidí si vydělávají nejméně 20 tisíc dolarů ročně prodejem virtuálních oděvů, domů, nákupních středisek, her a podobně. V současnosti je velká poptávka po virtuálních pozemcích ze strany zavedených podniků, které všechny doufají, že se zvýší povědomí o tom, že jdou s dobou, budou-li přítomny ve Druhém životě. Společnost Starwood Hotels & Resorts vybudovala ve Druhém životě hotel, aby dělala reklamu svým nemovitostem v reálném světě. Agentura Reuters vyčlenila reportéra, aby zaznamenával události z tohoto virtuálního světa. Dokonce i šéf IBM Sam Palmisano se nedávno objevil v souvislosti se snahou této počítačové společnosti o ovládnutí 3-D světů. Firmy doufají, že se nejen dostanou k novým cílovým skupinám, ale že je ještě více zaujmou svými značkami než v prvním světě, kde má tradiční reklama zjevně klesající rentabilitu. Možná že virtuální světy naznačují budoucnost webu.

Malé a módní Člověk pozná, že je něco ve vzduchu, když Texasané, kteří milují trucky, vyměňují své velké vozy značek Expedition a Tahoe za menší korejské vozy a SUV. Jim Hardick, který vede obchodní zastoupení společností Chevrolet, Chrysler/Jeep a Kia Motors ve Fort Worthu, uvádí, že v měsících, kdy cena za galon benzinu jeden galon je 3,8 litru) dosáhla tří dolarů, v jeho prodejnách automobilů značky Kia zákazníci vyměňovali sportovní užitkové vozy za korejské kompakty. Hardick prohlašuje: „Nikdy jsem nic takového neviděl.” Zvykněte si na to. Rok 2006 znamená návrat malých vozů. V době stoupajícího prodeje a odbytu SUV se znovu vrátily do módy malé vozy. Prodeje subkompaktů jako Toyota Yaris (na obrázku) a Honda Fit letos stouply o 42 procent. Cena obou vozů, pěkně vybavených, se pohybuje kolem patnácti tisíc dolarů. Chcete další důkazy o tom, že malé je v módě? Podívejte se na nové modely BMW a Audi.

Web 2.0 se zaměřuje na korporátní sféru Možná že to způsobilo zjištění, jak snadno jejich děti nashromáždily stovky „přátel“ na portálu MySpace. Nebo sledování, jak všechny blogy zaplavuje virová nákaza špatných zpráv o jejich společnostech. Ať z toho či onoho důvodu, manažeři letos hromadně objevili nástroje společenských sítí. Jejich škála sahá od profesionálních sítí podobné té MySpace pro hledání zaměstnání nebo potenciálních zákazníků až po software mapující sítě, který manažerům pomáhá názorně vidět, kdo se na koho obrací s žádostmi o odborné posouzení. Rozsah aplikací je nekonečný. Společnost Goldman Sachs používá program pro společenské sítě SelectMinds, aby měla přehled o svých absolventech. Společnost Raytheon vytváří mapy ukazující vztahy mezi zaměstnanci, aby nacházela své nejvíce propojené lidi. A IBM má interní síť Dogear obsahující podnikové webové stránky nebo dokumenty, které si jiní zaměstnanci založili jako užitečné. S rostoucím zájmem o podnikové společenské sítě vzniká spousta nových produktů a služeb. Společnost Microsoft přijde v příštím roce se svým vlastním nástrojem na vytváření společenských sítí Knowledge Network (Znalostní síť) jako součásti sady Office 2007. Knowledge Network bude sbírat data z e-mailů a dalších dokumentů systému Office a vytvářet profil odbornosti uživatele.

Na pomoc Africe Ať to byli Bono a Bobby Shriver, kteří využili hvězd jako Chris Rock (na fotografii) ke spuštění iniciativy Product (RED), aby získali prostředky k boji proti AIDS, nebo Brangelina, jež jela porodit do Namibie, tento rok byl tím, kdy se Afrika stala (znovu) módní. Význam tohoto světadílu se zvětšil, protože se všichni, od celebrit po podnikatelské vzory, hrnuli k jejím branám. Mnohé k tomu vedla touha zmírnit utrpení způsobené nemocemi, bídou a zničujícími občanskými válkami v oblastech jako Dárfúr. Někteří se prostě chtěli na této vlně svézt, aby byli vidět, jak této kauze pomáhají. Mezitím se Madonně podařilo vytvořit vlastní spor, když se zjevně vyhnula řádnému postupu při adopci malého chlapce z Malawi. Afrika však v současnosti není jen předmětem charitativních snah. Se svými bohatými zdroji a obyvatelstvem, jemuž chybějí dostatečné služby, rovněž skýtá příležitost k podnikání. Multimilionář sir Richard Branson se jí už chopil prostřednictvím podniků, jako je letecká společnost Virgin Nigeria Airways a jihoafrická soukromá přírodní rezervace Ulusaba. Ani hrozba povstaleckých útoků nebo nepokojů nezmenšila zájem o země s tak bohatými energetickými zdroji jako Nigérie, která počátkem letošního roku získala investici 2,7 miliardy dolarů od obří ropné společnosti China National Offshore Oil. Čínská vláda rovněž uspořádala v říjnu v Pekingu summit afrických představitelů, což signalizovalo rostoucí význam regionu a pravděpodobnost budoucích třenic o velmi důležité aliance na tomto kontinentě. Předmětem nejnaléhavější pozornosti přesto musí být africká humanitární krize. Odhaduje se, že asi čtrnáct procent dospělých Afričanů je infikováno virem HIV a miliony jich zabila nebo vyhnala válka či hladomor. Podle Světové zdravotnické organizace si pouze malárie vyžádá každý rok nejméně milion mrtvých a snižuje tempo růstu některých zemí o 1,3 procenta. Zkorumpované režimy a občanská válka rovněž znesnadňují překonání obrovské příjmové propasti nebo poskytování pomoci. Společnosti s osiřelými dětmi a staršími osobami, které unikly smrti na AIDS, nemohou být stejně produktivní jako ty, v nichž žije mnoho mladých a zdravých dospělých. Svět si stále více uvědomuje, že prosperující Afrika může značně přispět k celosvětové ekonomice. Tento světadíl však potřebuje pomoc, aby se zbavil neduhů, jimiž příliš dlouho a do značné míry mlčky Afričané trpěli.

Mikropůjčky Nauč člověka chytat ryby a bude mít celý život co jíst. Ovšem jen tehdy, když si bude moci koupit rybářský prut. Před více než třiceti lety v Bangladéši profesor ekonomie Muhammad Júnus (vpravo) zjistil, že miliony jeho krajanů uvízly v pasti bídy, protože nedokázali shromáždit malé částky potřebné na nákup nezbytných výrobních nástrojů, jako jsou tkalcovský stav, pluh, vůl nebo rybářský prut. Poskytoval tedy svým chudým sousedům malé půjčky, zajištěné jen jejich slibem, že je splatí.
Mikroúvěr, jak se mu říká dnes, se stal v roce 2006 velkým úspěchem, protože dospěl ke dvěma obrovským milníkům. Počet nejchudších lidí světa s nesplacenými mikropůjčkami byl odhadnut na sto milionů. A šestašedesátiletý Júnus a banka Grámín, kterou založil, dostal Nobelu cenu za mír. Výbor Nobelovy ceny ocenil jeho strategii hospodářského a sociálního „rozvoje odspodu“.
To, že nastal čas nějakého nápadu, se pozná, když ho lidé začnou vtahovat i do oblastí, na něž jejich tvůrce ani nepomyslel. Některé banky, například Citigroup, poskytují půjčky na profitní bázi, což je v rozporu s Júnusovou představou neziskovosti. Jiné organizace, jako je Bangladéšský výbor na pozvednutí venkova (BRAC), jsou neziskové, ale mají holističtější představu než banka Grámín, protože kromě půjček poskytují zdravotní péči a sociální služby.

Maximální recyklace Výrobci dlouho ždímali efektivitu z lidí. Proč to nezkusit se surovinami? Nápad zvaný přepracování (remanufacturing) je prostý: odeberte použité zboží, zpracujte ho znovu, aby vypadalo „jako nové“, a opět ho prodejte. Výrobce koberců Interface používá zpracované odpadní materiály na vinylové vyztužení svých kobercových čtverců. Tento nápad existoval odjakživa, ale trvale vysoké materiálové a energetické náklady vedly v roce 2006 společnosti jako Caterpillar a Xerox k tomu, aby ho využily, a ušetřily tak mnoho peněz. Podnik na přepracování dieselových motorů firmy Cat, jedné z nejrychleji rostoucích součástí společnosti Peoria, se v červnu zvětšil téměř dvojnásobně díky miliardové akvizici firmy Progress Rail, která renovuje železniční vagony. A ve velmi vyhledávaných sektorech, jako jsou služby ropných polí, jediný způsob, jak mohla společnost jako Hanover Compressor, jejíž výrobky pomáhají vytlačovat zemní plyn z ložisek, rychle uspokojit rostoucí poptávku, spočíval v renovaci jejího inventáře podpěrných trámů. Výstavba nových trámů od nuly by trvala příliš dlouho. Dalším příhodným vedlejším produktem je to, že maximální recyklace je maximálně šetrná k životnímu prostředí.

Globální oteplování Toto byl rok, kdy ve velké části korporátního světa přestalo být globální oteplování kontroverzní a stalo se běžným problémem. Zvyšující se počet prvotřídních akciových společností, počínaje AIG, přes DuPont až po Duke Energy, oficiálně začleňuje klimatickou změnu do svých dlouhodobých plánů. Pro některé, jako je Wal-Mart, to znamená nové nadšení pro budování nízkoenergetických prodejen. Pro jiné, například GE, to znamená úpravu produktů tak, aby měly ultravysokou účinnost.
Proč ta změna? Mnoho vrcholných řídících pracovníků hovoří o tom, že si hrozbu klimatické změny uvědomili osobně. I na ty, kteří zůstávají skeptiky, ale najednou ze všech stran doléhá tlak. Velcí institucionální investoři nutí společnosti, aby se zodpovídaly za svou produkci oxidu uhličitého, protože se jako pasivum objeví v bilanci dříve, než se kdysi očekávalo. Pojišťovny upravují pojišťovací podmínky a zvedají sazby v reakci na silnější vichřice, větší požáry a delší období sucha. Zvyšuje se i počet právních případů projednávaných u soudů v souvislosti s klimatem. A přes odpor Bílého domu, vzhledem k tomu, že se politika Kongresu i ta lokální zbarvuje pořád víc do zelena, limity uhlíkových emisí už začínají nabývat konkrétní podoby.

Matematika vás dostane Stále větší část ekonomiky se pouští do světa čísel. Protože většinu života trávíme online - pracujeme, hrajeme si, žijeme společenským životem a nakupujeme -, stáváme se jedním obrovským archivem. Zásobujeme sítě velkým počtem digitálních dat, která by dříve bledla na papíře nebo se ztratila v éteru. Všechny tyto bity informací jsou uloženy v databázích, z nichž mnohé jsou veřejným majetkem. Z obchodního hlediska se všechny tyto informace přímo nabízejí k tomu, aby byly rozloženy a zkoumány a změnily se v nové podniky, průmyslová odvětví a marketingové příležitosti. Matematika už nevládne jen na Wall Street a v Silicon Valley. V současnosti spoléhají na matematiky stále více průmyslová odvětví, počínaje výrobou potravin a nápojů, přes reklamu a konče zpravodajskými službami. Kalifornská poradenská firma Enologix používá algoritmy k imitování chemie vín, které vysoce hodnotí kritik Robert Parker. Online inzerenti využívají matematiku k optimalizaci efektivity kampaní. A Národní bezpečnostní agentura (NSA) používá kvantitativní prostředky k hledání modelů v telefonním a internetovém provozu, aby zjišťovala potenciální teroristické hrozby. Matematičtí nadšenci už nejsou zalezlí někde v administraci. Hrají v podnicích stále významnější roli - a dostávají vysoké odměny.

Zelená je dobrá Vkročíte-li do nového sídla společnosti Hearst těsně na jih od Centrálního parku, mohlo by vás napadnout, že byste se tam klidně nastěhovali. Atmosféra je tak nepodobná New Yorku: svěží a chladná, dokonce i když je globálně oteplené odpoledne. Tříposchoďová svažující se vodní stěna, zásobovaná skladovanou dešťovou vodou, udržuje v atriu se skleněnou střechou vlhkost po celý rok a v teplých měsících ho ochlazuje. Díky oknům budovy, která sahají od podlahy až ke stropu, a otevřenému půdorysu konstrukce proniká přirozené světlo hluboko do každého pochodí. A je-li dostatek denního světla, senzory automaticky sníží intenzitu stropního osvětlení. To pomohlo snížit výdaje za elektřinu o 25 procent. Budova společnosti Hearst (dole) je součástí početné skupiny ekologických staveb v letošní kategorii hvězd, kam patří také nové sídlo společnosti Adobe v Silicon Valley, instalace solárních panelů v sídle společnosti Google v kalifornském Mountain View a nová věž společnosti Bank of America v New Yorku. Očekává se, že skleněný div společnosti BofA, který se teď tyčí nad Bryantovým parkem, se stane nejekologičtější kancelářskou věží ve Spojených státech, až se dokončí živá zelená střecha se senzory, jež budou vědět, kdy pumpovat čerstvý vzduch do dusných zasedacích místností. Zdravější zaměstnanci. Představivost pracuje. Menší příspěvek ke globálnímu oteplování. Zelená je dobrá.

ETF: Hedgové fondy pro lidi? V posledním desetiletí nebyly burzovně obchodovatelné indexové fondy (ETF) prakticky ničím jiným než atraktivnější formou těch indexových podílových. Rok 2006 se však zapíše jako datum, kdy propukla inovace ETF fondů, která konečně umožnila běžným investorům přístup k něčemu užitečnému a novému v nekomplikovaném, levném balíku cenných papírů. Stejně jako v předchozích letech i v tomto roce se prudce zvýšila celková velikost ETF fondů. Aktiva ve výši 383 miliard dolarů koncem října znamenala, že ETF fondy vzrostly za dvanáct měsíců o 45 procent. Novinkou letošního roku bylo, že v důsledku pokrytí všech základních indexů, manažeři fondů museli hledat nové možnosti. Mezi letošní nabídky patřily fondy zajímající se o stříbro, ropu a další komodity a zároveň s nimi i ty, které investují do přehlížených odvětví, jako jsou technologie čisté energie a regionální bankovnictví. Firmy, jako WisdomTree Investments a Rydex Investments, se dokonce obrátily na univerzitní odborníky, aby vytvořily ETF fondy, které by se pokusily zlepšit výkon těch hlavních indexových. Fondy sektorů „stejné váhy“ firmy Rydex rozdělují akcie indexu S&P 500 do devíti rozsáhlých odvětvových seskupení, což umožňuje, aby výkon titánů trhu jako Exxon Mobil vévodil příslušné skupině stejně, jako je v čele běžných akciových indexů. Od splasknutí internetové bubliny investoři hledají svatý grál diverzifikace. Přidání mezinárodních akcií pomohlo, ale zámořské trhy sledují USA pozorněji. Pro nové ETF fondy proto existoval obrovský nevyužitý trh. Příští rok se pro řadu běžných investorů otevřou další možnosti jako například ETF fondy nemovitostí mimo USA a výstavby infrastruktury.

Ještě není rozhodnuto

Soukromý kapitál Cítíte to chvění? Investiční společnosti v oblasti soukromého kapitálu (private equity), jako jsou Kohlberg Kravis Roberts, Blackstone Group, Carlyle Group a Texas Pacific Group, vyvolávají seismickou změnu krajiny průmyslových odvětví, výrobou polovodičů počínaje a provozem nemocnic konče. A to je teprve začátek. V roce 2006 private equity firmy koupily společnosti na celém světě v hodnotě 628 miliard dolarů. Bankéři odhadují, že nashromáždily kupní sílu představující dva biliony dolarů. Je to dobré? Pro investiční firmy, z nichž mnohé jsou penzijní fondy a nadace, jsou výnosy dosahované private equity společnostmi - přes 20 procent - darem z nebes. Soukromé kapitálové investiční firmy dosahují vynikajících výnosů tím, že ve společnostech, které vlastní, uskutečňují více provozních zlepšení než dříve. Přesto si některé společnosti v majetku private equity firem vedou hůř. Asi 64 procent výnosů soukromých kapitálových investičních firem dosud pochází z toho, čemu Wall Street s oblibou říká „finanční inženýrství“ společností. Teď záleží na private equity hráčích, aby se nenechali strhnout svým nadšením pro velké peníze.

SarbOx Úmysly byly dobré. Za dva roky od chvíle, kdy byl schválen, se však ze Sarbanes-Oxleyho zákona stala hromádka regulačních nejasností, které americké podniky stojí ročně miliardy dolarů v podobě nákladů na zajištění jeho dodržování. Teď se horečně vyvíjí úsilí, aby se novelizovala tato právní norma, jíž se klade za vinu, že zmrazila trhy, vyvolala odčerpávání kapitálu a vyhnala investice a investory za hranice. Dlouho očekávaná zpráva výboru nejvyšších představitelů Wall Street přišla 30. listopadu s výborným nápadem: Povrtejme se v tom. Výbor doporučil, aby místo zrušení Sarbanes-Oxleyho zákona v něm byly provedeny menší změny, například odškodnění malých podniků a lepší vedení ze strany regulátorů v tom, jak se má zákon aplikovat. Zákon nebyl nikdy prověřen tak, jak by si zasloužil, protože se po zhroucení Enronu a WorldComu spěchalo s jeho přijetím, ale americká Komise pro cenné papíry (SEC) v čele s předsedou Christopherem Coxem (nahoře) doufá, že do jara provede nápravu. Kvůli Sarbanes-Oxleymu zákonu upravil loni výkazy příjmů rekordní počet společností kótovaných v USA - téměř 1300, tedy více než osm procent z jejich celkového počtu.

Nejhorší nápady.

Zpětné datování opcí vyvolalo největší korporátní vyšetřování od poloviny sedmdesátých let. Koncem roku čelilo otázkám týkajícím se udělování opcí přes 200 společností, mezi nimiž byly Cablevision, Barnes & Noble a Broadcom. Více než 75 z nich se chystá upravit výkazy příjmů, aby započítaly poplatky, jež přesahují pět miliard dolarů. Asi 66 vedoucích pracovníků přišlo o místo a několik jich bylo obžalováno. V červenci, nedlouho předtím, než měl být bývalý šéf firmy Comverse Technology Jacob „Kobi” Alexander (vlevo) a další dva členové jejího vedení obžalováni z podvodu spojeného se zpětným datováním, Alexander zmizel. Pátrání zjistilo, že je v Namibii a brání se vydání do Spojených států, kde mu hrozí pětadvacetiletý trest odnětí svobody.

Sdělíme to e-mailem Kdo to kdy pochopí. Firma RadioShack propustila některé zaměstnance e-mailem a vysloužila si tím mnoho nepříjemné publicity. Bývalý floridský republikánský kongresman Mark Foley si zničil kariéru tím, že korespondoval online a skončil v rehabilitačním zařízení. Pak tu je Kevin Hunsaker, bývalý ředitel společnosti Hewlett-Packard pro etické záležitosti. Když se při interním šetření zeptal, zda metoda, kterou společnost používala k získávání záznamů telefonních hovorů, je „poctivá“, dozvěděl se, že je „na hraně, ale poctivá“. Místo toho, aby požadoval vysvětlení, odvětil: „Neměl jsem se na to ptát.“ Kdepak, to tedy měl.

Kdybych to udělal Nikdy to neměl udělat. Vydavatelka Judith Reganová označila knihu O. J. Simpsona, v níž se podrobně líčí, jak měl v roce 1994 spáchat vraždu své bývalé manželky Nicole Brownové Simpsonové a jejího přítele Rona Goldmana, za „zpověď“. Kniha vyvolala celosvětové opovržení coby „špinavý trik“, na který se bude vzpomínat jako na to nejhorší z americké kultury. Nakonec zasáhl šéf Judith Reganové, předseda News Rupert Murdoch, a zastavil vydání knihy i vysílání televizního speciálu. Až však poté, co se díky předběžným objednávkám kniha Kdybych to udělal (If I Did It ) vyhoupla mezi prvních dvacet nejpopulárnějších titulů internetového obchodu Amazon.com.

„Pretexting“ Jak vyřešit problém žvanění členů představenstva před reportéry? Úniky informací nepochybně mohou být nejen drobnou mrzutostí, ale i vážným problémem a prostředkem, který používají opoziční ředitelé k předávání klíčových informací investorům. Ať tomu bylo jakkoli, dnes je jasné, že společnost Hewlett-Packard měla odolat pokušení a nechovat se jako hollywoodský soukromý detektiv. Poté, co se zdálo, že opakovaně unikají informace z vrcholného vedení, předsedkyně Patricia C. Dunnová zahájila šetření, při němž najatí vyšetřovatelé používali agresivní metody - nejznámější z nich byl takzvaný „pretexting“. Tedy vydávali se za někoho jiného, v tomto případě za majitele telefonních přístrojů, nebo lhali, aby získali záznamy soukromých telefonických hovorů. Pro společnost s neposkvrněnou pověstí při dodržování podnikové morálky to znamenalo ohromný zvrat. A názornou lekci z ohrožení falešnou etikou - nebo bohorovného přehlížení falešného etického chování.

Wall-Mart se snaží držet krok s módou Pokusy vedoucích pracovníků této maloobchodní společnosti sídlící v arkansaském městě Bentonville dát diskontní módě šmrnc značky Target uvázly na mrtvém bodě. Firma Wal-Mart Stores dokonce uveřejnila inzeráty v módním časopise Vogue, přestože její modely (nahoře) byly všechno jen ne podle módy. Pokusy o průnik na digitální frontě se staly často zesměšňovaným fiaskem. Společenská síť na webové stránce firmy s názvem The Hub byla napodobeninou portálu MySpace, ale s cenzurovaným obsahem. Ukázalo se, že blog, který založila jedna dvojice cestující v rekreačním vozidle, je financován společností, což bylo velké faux pas styku s veřejností.

MM25_AI

„Dostupné hypotéky“ Závratný vzestup trhu s nemovitostmi způsobil, že příliš vysoké ceny zabránily mnoha Američanům vlastnit domy. Úvěrové instituce přišly s bezvadným řešením: s neobvyklými hypotékami. Tyto půjčky s upravitelnou hypoteční sazbou a s možností odkoupení měly umožnit pracující vrstvě splácet co možná nejmenší částku na jejich měsíční hypotéky. Při splátkách nižších než dlužný úrok však dlužníci vlastně zvyšují celkový nesplacený zůstatek, což je stav, kterému se říká negativní amortizace. Jakmile nesplacený zůstatek dosáhne určité částky, u půjčky se nastaví vyšší splátky. Dlužníci letos viděli druhou tvář půjček s upravitelnou hypoteční sazbou: zamaskované „dluhové bomby.“

Copyrighted 2006 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

  • Našli jste v článku chybu?