Menu Zavřít

Nejlepší designové výrobky roku

31. 7. 2007
Autor: Euro.cz

Paleta oceněných sahá od kladiva s dělenou hlavou až po trysková letadla

Mezinárodní ceny za vynikající design (International Design Excellence Awards – IDEA) pro rok 2007 jasně ukazují, že se vývoj designu ubírá od úzkého estetického zaměření směrem k bohatší disciplíně zahrnující branding, služby, udržitelnost, medicínu – a dokonce i pohodlí a bezpečnost pilotů a pasažérů. To, co bývalo doménou techniků, obchodních poradců, ekologů a brand manažerů, patří dnes stále více do kompetence designérů. Odrazem tohoto rozšíření úlohy a definice designu je, že soutěž byla letos přejmenována. Přídavné jméno „Industrial“ (průmyslový) bylo nahrazeno adjektivem „International“ (mezinárodní). Zlaté, stříbrné a bronzové ceny si odnesli vítězové z dvaceti zemí za inovaci služeb v bankovnictví, rozvržení rozhraní mezi přístroji a piloty v kokpitu, vytvoření širokých korporátních a značkových strategií, podporu udržitelnosti s pomocí elektromobilů a vytvoření nových, lepších tvarů kladiv či montážních klíčů.
Tato oblast je natolik dynamická, že přitahuje celou řadu nových talentů. Zvláště studentské práce byly v roce 2007 překvapivě kvalitní, protože studenti si odnesli rekordních deset z 81 cen. (Soutěž pořádá nezávisle Americká společnost průmyslových designérů – IDSA a sponzoruje ji BusinessWeek.) Cenu The Best of Show za nejlepší prezentaci získal J. Ryan Eder z Cincinnatské univerzity za své pojetí cvičebního stroje, který vyhovuje vozíčkářům i plně pohyblivým lidem.
Nový název cen IDEA rovněž odráží vzrůstající mezinárodní charakter designové scény. Letos přišlo 595 přihlášek z 29 zemí a 1096 jich bylo z USA. Významný podíl cen si odnesly designérské týmy z Asie a Evropy. A jaké byly hlavní trendy? Zdaleka největší skupina vítězů, třináct z 81, byla zaměřena na ekodesign. Elektromobil Tesla Roadster získal zlato díky vzrušujícímu tvaru, který mu dalo Lotus Design Studio v Británii, a plně elektrickému motoru napájenému ze sítě. Tesla je pravý opak Priusu: obratný, rychlý vůz, který je ale též zelený. Herman Miller a firma fuseproject získali stříbro v designové strategii za lampu LEAF, v níž jsou použity LED diody, aby se uspořila energie. Stříbro získalo dětské auto na vodíkový pohon vyráběné šanghajskou společností Horizon Fuel Cell Technologies.
Druhým velkým trendem byly obnovené vynálezy, často využívající krásné nové tvary k vyjádření původní funkčnosti. Zlatem oceněný venkovní gril Fuego, jehož autorem je Robert Brunner, je zkonstruován tak, aby se každý na vašem patře nebo terase shromáždil okolo elegantního grilu připomínajícího palubní nástavbu, zatímco vy budete připravovat jídlo. Hasicí přístroj Home Hero, za který společnost Arnell Group získala zlato, vypadá tak pěkně, že ho lidé budou chtít vystavovat – takže i v případě požáru bude možná víc po ruce. Firma ATOMdesign přetvořila tradiční tesařské kladivo tak, že má dělenou hlavu, což snižuje uživatelovu námahu. A společnost Extremis přišla s novou konstrukcí slunečníku InUmbra, u něhož jsou kladky a šňůry schovány nad stínidlem.
V minulých letech byla většina cen IDEA udělována za design počítačů a dalších špičkových technologických výrobků. Ne tak letos. Přesto společnost Samsung Electronics získala zlato za LCD Monitor Mobius, zkonstruovaný společně s firmou IDEO. Nový kloubový systém umožňuje, aby se stojan a monitor nastavily do takové polohy, jaká vyhovuje individuálnímu uživateli. Letošní novinkou byly ceny za inovaci služeb. Společnosti Citicorp Credit Services a Ziba Design získaly bronz za RFID kartu SmartMoney, která se vejde do klíčenky. Platí se tak, že kartou mávnete nad čtečkou. Tým společností Bank of America a IDEO získal bronz za program Keep the Change (Drobné si nechávejte), který vybízí lidi ke spoření, jako kdyby ukládali drobné do zavařovací sklenice. Program banky byl rovněž odměněn mimořádnou cenou Catalyst Award. Ta se uděluje za kvalitní design výrobků, které jsou na trhu zvláště úspěšné. Hlavní porotce Keith Yamashita, předseda společnosti Stone Yamashita Partners, uvedl, že „Bank of America využila design k prozkoumání, zmapování a nakonec povzbuzení spořivosti lidí“.
Výrobkem, jenž získal nejvíce ocenění – dvě zlaté ceny IDEA a jednu stříbrnou plus čestné uznání v kategorii Catalyst Award – bylo velmi lehké tryskové letadlo Eclipse 500 firem IDEO a Eclipse Aviation. Letoun Eclipse vyhrál ceny IDEA v kategorii výzkumu, interakčního designu a dopravy. V této souvislosti Yamashita prohlásil: „V tomto případě je impozantní, kolik ekonomické hodnoty program vytvořil spojením designu se strategií.“
Firma IDEO si odnesla sedm cen IDEA: čtyři zlaté, jednu stříbrnou, tři bronzové plus čtyři ceny Catalyst Awards. V roce 2006 nevyhrála nic. Dalšími zásadními vítězi byly designérské firmy Formation Design Group se třemi cenami IDEA a Smart Design, která získala rovněž tři. Firma Continuum dostala čestné uznání v kategorii Catalyst Award za spolupráci se společností Master Lock a jednu bronzovou plaketu IDEA. Nejvyšší ocenění získaly čtyři americké firmy: Eclipse Aviation, Belkin, Stanley Works a Timberland. Porota byla letos přísná. Udělila jen 20 zlatých cen oproti 27 v roce 2006 a 38 v roce 2005. O dalších vítězných výrobcích se dočtete na následujících stránkách.

VÍTĚZOVÉ V ROCE 2007… Kdo si odnesl nejvíce cen IDEA

DESIGNÉRSKÉ FIRMY * CENY
ZLATO STŘÍBRO BRONZ CELKEM
IDEO 4 1 2 7
Formation Design Group 1 - 2 3
Smart Design - 2 1 3
Arnell Group 1 1 - 2
fuseproject 1 1 - 2
Insight PD 1 1 - 2
Pentagram 1 - 1 2
Whipsaw - - 2 2

SPOLEČNOSTI * CENY
ZLATO STŘÍBRO BRONZ CELKEM
Eclipse Aviation 2 1 - 3
Belkin - - 2 2
Stanley Works - 1 1 2
Timberland - - 2 2

…A V POSLEDNÍCH 5 LETECH

DESIGNÉRSKÉ FIRMY * CENY
2003–2006 2007 CELKEM
IDEO 25 7 32
fuseproject 15 2 17
Continuum 13 1 14
ZIBA 13 1 14
Smart Design 9 3 12
Lunar Design 9 1 10
Pentagram 6 2 8
RKS Design 8 0 8
Antenna Design N. Y. 7 0 7
Formation Design Group 4 3 7
NewDealDesign 5 1 6
Whipsaw 4 2 6
Herbst LaZar Bell 5 0 5

SPOLEČNOSTI * CENY
2003–2006 2007 CELKEM
Samsung 14 1 15
Apple 10 1 11
Hewlet-Packard 11 0 11
Panasonic 9 1 10
Philips Design 10 0 10
Nike 8 1 9
BMW 8 0 8
Logitech 8 0 8
IBM 7 0 7
DaimlerChrysler 6 0 6
Motorola 5 1 6
Timberland 4 2 6

Pramen: Společnost amerických průmyslových designérů (IDSA)

ODPOVĚDNÝ STYL V dnešní době neexistuje téma, jež by designéry zajímalo více než životní prostředí. Designéři o své odpovědnosti za tvorbu věcí, které škodí této planetě, hovoří opravdu vážně. Nejvíce letošních vítězů (třináct z 81) navrhlo výrobky na podporu udržitelné ekonomiky a globálního životního prostředí.

SUCHÉ MUŠLE STEWARD FIRMY KOHLER
Design: Kohler
BRONZ Hladký eliptický tvar dává příjemné, elegantní a moderní vzezření systému, který likviduje výměšky bez spláchnutí vodou. Konstrukce nahrává snadné výměně existujících toaletních zařízení.

TESLA ROADSTER
Design: Lotus Design Studio (Velká Británie) a Tesla Motors
ZLATO Tento velevýkonný sporťák, zkonstruovaný tak, aby už elektromobily nebyly vnímány jako pomalé, nudné a bizarní výtvory, nýbrž jako vzrušující vozidla, dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za čtyři sekundy. Přesto neprodukuje žádné emise. Dojezd? Přes 320 kilometrů na jedno nabití akumulátorů.

UZAMYKATELNÝ STOJAN NA KOLA
Design: Lagranja Design (Španělsko) a Santa & Cole (Španělsko)
BRONZ Tento stojan je sestrojen takovým způsobem, aby chránil nejvíce odcizované části bicyklu. Okrouhlý tvar totiž umožňuje uzamčení obou kol. Měkká barevná polyuretanová pěna zase kryje železnou konstrukci, čímž zabraňuje eventuálnímu poškrábání jízdních kol.

STRATEGIE SVÍTIDEL LEAF FIRMY HERMAN MILLER
Design: fuseproject
STŘÍBRO: Lampou LEAF rozšiřuje značka Herman Miller sortiment - ze židlí na svítidla. Tato lampa používá LED diody, které mají o 40 procent nižší spotřebu než zářivky a desetinásobnou životnost. Při výrobě svítidla se využívá 37 procent recyklovaného materiálu.

OBYČEJNÉ VĚCI PONOVU Jednou z velkých předností a výzev designu jsou nové úpravy tradičních a důvěrně známých výrobků, které máme doma. Předměty každodenní potřeby mohou být nejen krásnější, zároveň ale i užitečnější. Určitou roli hraje technologie, ale snad ještě významnější je designérova představivost. Design může měnit naše privátní prostředí: od hasicích přístrojů po slunečníky, od jídelních hůlek po kladiva.

INUMBRA
Design: Dirk Wynants (Belgie)
STŘÍBRO Kladky a šňůry jsou zavěšeny nad kruhovým slunečníkem, takže na jeho spodku není žádná změť drátů. InUmbra rovněž zakrývá světlo níže než většina jiných slunečníků, a vytváří tak intimnější prostor.

HASICÍ PŘÍSTROJ HOME HERO
Design: Arnell Group
ZLATO Díky elegantnímu modernímu vzhledu bude asi více na očích – a tudíž přístupnější v případě požáru. Graficky je znázorněno, jak snadno jej lze použít.

LCD MONITOR MOBIUS
Design: Samsung Electronics (Jižní Korea) a IDEO
ZLATO Design se třemi otočnými klouby umožňuje výškové a úhlové nastavení pro větší uživatelské pohodlí.

ROLL N ROLL
Design: Tungchih Wu, student na Shih Chien University (Tchaj-wan)
BRONZ Koncept sady jídelních hůlek z kovových pásků, které se rovněž svinují do prstenu nebo náramku. Jsou zábavné a opakovaně použitelné, přičemž šetří lesy.

JEDNODOTEKOVÝ OTVÍRÁK KONZERV
Design: Daka Development (Hongkong)
ZLATO Tento bezdrátový a „handsfree“ otvírák konzerv se automaticky vypne, když se víčko otevře. Jeho břit a hnací kolečko se potom zatáhnou do pouzdra.

TESAŘSKÉ KLADIVO S DĚLENOU HLAVOU S2
Design: ATOMdesign a Vaughan & Bushnell Manufacturing
BRONZ Modulární konstrukce oddělující hlavu a vytahovák na hřebíky lépe tlumí nárazy a snižuje namáhání zápěstí a paže.

VENKOVNÍ GRIL FUEGO
Design: Pentagram a Fuego
ZLATO Poklop je zasouvatelný, aby se kuchař i hosté mohli kolem venkovního grilu bavit. Je tam prostor pro nádobu na šampaňské, pro koření a držák na utěrku.

ÚŽASNÉ POMŮCKY Jedním z nejvýznamnějších cílů designu je vytvářet výrobky a postupy, jež lidem s tělesným postižením umožní účastnit se celé škály aktivit, které společnost nabízí. Univerzální design znamená tvorbu věcí, které může používat každý bez ohledu na momentální schopnosti. V této kategorii došlo v roce 2007 ke skutečným průlomům.

ACCESS
Design: J. Ryan Eder, student na University of Cincinnati
ZLATO Koncept elegantního a snadno ovladatelného cvičebního stroje vhodného pro invalidní i tělesně zdatné sportovce. Zjednodušené ovládací prvky umožňují, aby si stroj nastavili lidé s omezenou hybností. Háky přístroje zajišťují invalidní vozík.

UNIVERZÁLNÍ TOALETA
Design: Changduk Kim a Youngi Hong, studenti na Daejin University (Jižní Korea)
ZLATO Koncept zaoblené, apartní toalety, která lidem upoutaným na kolečkové křeslo – ale i všem ostatním – umožňuje sklouznout dopředu přímo na mísu. Odstraňuje společenské stigma a zároveň zlepšuje životní styl. Oddělená deska, o níž lze opřít hruď, zvyšuje stabilitu.

SVĚTLEM OVLÁDANÁ MYŠ A KLÁVESNICE LOMAK
Design: Peter Haythornthwaite, creativelab (Nový Zéland)
ZLATO Nový systém myši a klávesnice umožňuje lidem, kteří nemohou používat paže, aby pracovali nebo si hráli na osobním počítači.

E-SULLIVAN
Design: Taeho Wang a Seungho Chung, studenti na Institutu designu, IIT
STŘÍBRO Koncept přenosného, příručního komunikátoru pro hluchoslepé, který převádí obsah komunikace v reálném čase, brouzdání po webu a tištěné zprávy do Braillova písma.

HYBATELÉ ZMĚNY Ceny zvané Catalyst Award měří komerční tržní úspěch výrobků s kvalitním designem. Avšak tato tvorba se dnes už netýká jen vzhledu. Držitelé cen Catalyst Award a čestných uznání využili výzkum a strategii z oblasti designu k tvorbě zcela nových značek a k obnově starých. Design byl využit k vytvoření příjemnějšího prostředí pro pasažéry a piloty, čímž vznikla nová kategorie pro cestování tryskovými letadly.

VELMI LEHKÝ TRYSKOVÝ LETOUN ECLIPSE 500
Design: IDEO a Eclipse Aviation
ČESTNÉ UZNÁNÍ K tomu, aby vznikl zvláštní zážitek z aeronautiky v nové třídě soukromého tryskového letadla pro šest pasažérů, byl využit strategický design. Výsledkem výzkumu mezi piloty i pasažéry je lepší přístrojová deska a dokonalejší osvětlení a nabídka zábavy. Letounů Eclipse 500 se prodalo více než konkurenčních jetů.

EKOLOGICKÉ VÝROBKY PANGEA
Design: IDEO a Pangea Organics
CENA CATALYST AWARD K upoutání pozornosti zákazníků k ekologickým výrobkům pro péči o tělo byla vytvořena strategie značky. Po zavedení nové identity a nového balení se výnosy ztrojnásobily.

PROGRAM SPOLEČNOSTI BANK OF AMERICA
„DROBNÉ SI NECHÁVEJTE“
Design: IDEO a Bank of America
CENA CATALYST AWARD Designéři oslovili matky z generace baby-boomers, které spořily tak, že ukládaly drobné do zavařovací sklenice. V programu Drobné si nechávejte se nákupy pomocí karty Visa zaokrouhlují nahoru na celé dolary a rozdíl se převádí na spořitelní účet. Během půldruhého roku po zahájení přitáhl tento projekt 2,5 milionu zákazníků.

bitcoin_skoleni

VISACÍ ZÁMEK TITANIUM SERIES FIRMY MASTER LOCK
Design: Continuum a Master Lock
ČESTNÉ UZNÁNÍ Designový výzkum ukázal, že 70 procent kupujících na masovém trhu jsou ženy, které se zaměřují méně na zámek a více na to, co je zabezpečováno. Designová strategie, jež segmentovala zámky pro jízdní kola, nástroje a technická zařízení, zabrala v expandovaných maloobchodních prodejnách takových firem jako Target a AutoZone.

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

  • Našli jste v článku chybu?