Menu Zavřít

NEJLEPŠÍ KNIHY ROKU

5. 11. 2001
Autor: Euro.cz

Amazon.com

Editoři celosvětově největšího a nejznámějšího knihkupectví Amazon.com sestavují nejen žebříček bestsellerů, ale i Top 10 nejlepších knih dle jejich výběru. Žebříček knih, které v daném roce vyšly poprvé. Nejde tedy vždy o knihy nejprodávanější, jako je tomu v žebříčku bestsellerů. Nicméně mnohé z nich mají šanci stát se tituly velmi vlivnými a mezi nejprodávanější se dostat v příštích letech. Představujeme prvních sedm z nich.

1. Leading the Revolution. AUTOR: GARY HAMEL. VYDAL HARVARD BUSINESS SCHOOL V SRPNU 2000.

Autor Gary Hamel, externí profesor London Business School, vysvětluje ve své knize základní principy radikálních inovací v byznysu, které jsou podle něho založeny na zničení a přetvoření starého konceptu. Odmítá představu, že inovace leží z větší části v rukou dot.com entit, jako jsou AOL a Amazon. Nejdůležitější je prosazení správné ideje. Toho je podle Hamela schopný kdokoliv z nás. Každý může být strůjcem revoluce uvnitř své společnosti. Je skeptický k vynálezům pocházejícím z laboratoří, velké objevy prý nevyžadují vysokoškolský titul. Kromě otázek týkajících se inovací analyzuje též samotný koncept Nové ekonomiky.

2. The Working Life: The Promise and Betrayal of Modern Work. AUTOR: JOANNE B. CIULLA. VYDAL TIMES BOOKS V ÚNORU 2000.

Práci většina z nás vykonává, aniž bychom moc uvažovali, proč pracujeme. Zvažujeme jen, jestli nás daná práce baví, jestli nám přináší dostatek peněz a uspokojení. Joanne Ciullaová se v této knize věnuje filozofickému, sociologickému a praktickém pohledu na povahu pracovní aktivity a její roli v našich životech. Ukazuje, že i když si myslíme, že disponujeme větší porcí svobody než dřívější generace, žijeme v pracovně orientované společnosti a právě práce determinuje naše životy. Joanne Ciullaová učí etiku a kritické myšlení na Virginské univerzitě v Richmondu.

3. The Mystery of Capital: Why Capitalism Triumphs in the West and Fails Everywhere Else. AUTOR: HERNANDO DE SOTO. VYDAL BASIC BOOKS V ZÁŘÍ 2000.

Pád berlínské zdi a kolaps komunismu ve východní Evropě nepřinesl jednoznačný rozkvět kapitalismu v postkomunistickém a rozvojovém světě, jak mnozí očekávali. Autor této knihy, významný peruánský ekonom a poradce tamních prezidentů a premiérů, argumentuje, že příčina neúspěchu netkví v nedostatku kapitálu, prodejného zboží či podnikatelského ducha. Problémem je podle Hernanda De Sota nutnost ustavit neviditelnou síť práva, která změní mrtvá aktiva v likvidní kapitál. Například je nutné, aby šlo lehce získat peníze na podnikání zastavením domu nebo emitováním akcií na likvidním veřejném trhu. Tuto knihu vysoce ocenili i nositelé Nobelovy ceny za ekonomii Ronald Coase a Milton Friedman, autor proslulé knihy Konec historie Francis Fukuyama či Margaret Thatcherová.

4. Living on the Fault Line: Managing for Shareholder Value in the Age of the Internet. AUTOR: GEOFFREY A. MOORE. VYDAL HARPERBUSINESS V KVĚTNU 2000.

Autor knihy Geoffrey Moore, ředitel společnosti Chasm Group zabývající se marketingem, tvrdí, že internet změnil všechno. Mnoho společností podle Moorea už zjistilo, že podíl na trhu je cennější než zisky. Virtuální integrace trumfuje vertikální integraci a oddělení informačních technologií, kdysi obývající nehostinné zadní kanceláře, je v současnosti jednotkou dělající nejdůležitější byznys.

5. The Social Life of Information. Autoři: John Seely Brown a Paul Duguid. VYDAL: HARVARD BUSINESS SCHOOL V ÚNORU 2000.

Známý zákon Gordona Moora předpověděl, že výkon počítačů se bude zdvojnásobovat každých osmnáct měsíců. Výhody různých počítačových a informačních systémů jsou obvykle měřené v chladných číslech výkonu, rychlosti či šířce přenosového pásma. Pro uživatele jsou ale podstatné i jiné parametry – například jak často systém spadne, a kolik hodin frustrací tak uživateli přinese. Autoři knihy, John Seely Brown, hlavní vědec společnosti Xerox, a Paul Duguid, historik a sociální teoretik, napřeli svoji pozornost právě do této široké a hluboké mezery mezi realitou a bombastickou reklamou na nové informační a počítačové systémy.

6. The Cluetrain Manifesto: The End of Business As Usual. AUTOR: CHRISTOPHER LOCKE A KOL. VYDAL PERSEUS V ÚNORU 2000.

Internet zasáhl přímo solar plexus amerických korporací, staví byznys vzhůru nohama. Zákazníci a zaměstnanci mohou mnohem snadněji a levněji spolu navzájem komunikovat, a jejich ovládání je nyní tedy mnohem obtížnější. Cluetrain manifest byl původně vytvořen několik autory pracujícími v IBM, Sun Microsystems, Linux Journal a NPR a publikován na webové stránce (www.cluetrain.com). Obsahoval devadesát pět tezí popisujících podle autorů novou realitu zasíťovaného trhu. Například teze číslo 2 tvrdí: „Trh tvoří lidští jedinci, nikoliv demografické sektory nebo teze číslo 74 varuje: „Jsme imunní vůči reklamě. Zapomeňte na ni .

7. The Power of Gold: The History of an Obsession. AUTOR: PETER L. BERNSTEIN. VYDAL JOHN WILEY & SONS V ZÁŘÍ 2000.

WT100

Historik a ekonom Peter Bernstein začíná nesmrtelným výrokem španělského krále Ferdinanda: „Získat zlato, pokud možno humánně, ale v každém případě získat zlato. Bernstein popisuje od počátku civilizace lidskou posedlost po objevování, vlastnění a prodávání zlata. Popisuje, jak se z něčeho tak nepotřebného stal objekt obdivu, symbol síly a ceny.

(podle recenzí editorů Amazon.com)

  • Našli jste v článku chybu?