Menu Zavřít

Nejlepší reklamní kampaň století? Putinovo Rusko ovlivnilo volby v USA

7. 2. 2018
Autor: Profimedia.cz

Rusko řízené Vladimirem Putinem potřebovalo v roce 2016 oprášit zašlou značku země, která byla považována za pouhou velkou „benzínovou stanici“. Ovlivněním amerických prezidentských voleb se to podařilo. Podle tvůrců Project Meddle by Rusko a prezident Putin měli získat ocenění za nejlepší reklamní kampaň tohoto století.

Ruský prezident Vladimir Putin si pro cenu za nejlepší reklamní kampaň těžko přijde. Nicméně podle anonymní skupiny reklamních kreativců Project Meddle je Rusko pod jeho vedením kandidátem na vítěze mnoha soutěží o nejlepší reklamní kampaň. Marketingoví odborníci oznámili, že zaplatili vstup do soutěží o nejlepší reklamu za projekt, který popisuje aktivity Ruska během americké prezidentské kampaně v roce 2016. Mají se zúčastnit soutěží Webby Awards, One Show, Cannes Lions, Clio Award a American Advertising Awards.

„Ať se nám to líbí, nebo ne, Rusko vytvořilo nejvlivnější kampaň století ,“píše se na stránkách Project Meddle. „Jako marketingoví profesionálové, kteří tráví svůj čas využitím stejných nástrojů, jsme pokořeni dovednostmi, inovací a dopady ruské kampaně, která ovlivnila americké volby. Nikoliv pozitivně,“ dodali autoři projektu.

780 milionů kliknutí

Zapojení Ruska do předvolební prezidentské kampaně ve Spojených státech v roce 2016 přineslo neuvěřitelná čísla, za která by byla každá reklamní agentura šťastná. Falešné zprávy pocházející z ruské dílny přinesly prostřednictvím sociálních sítí Twitter a Facebook 780 milionů kliknutí (každý dospělý Američan třikrát), 288 milionů zobrazení na Twitteru a „prakticky neomezené“ mediální pokrytí ve Spojených státech, ale i ve zbytku světa. A především zvolení „přátelsky nakloněného prezidenta pro Rusko“.

Genialita projektu podle serveru Mashable je v tom, že pohlíží na Vladimira Putina jako na běžného klienta reklamní a mediální agentury.

Jeho značka „putinovského Ruska“ byla na začátku roku 2016 vybledlá, navzdory válce na Ukrajině, země ruského medvěda nebyla považována za globální mocnost. Ekonomika utrpěla kvůli propadu ceny ropy a zemního plynu a byla považována za „benzínovou stanici, která se vydává za stát“, jak uvedl republikánský senátor John McCain.

Podle výše HDP (vliv na to má i slabý rubl) v dolarech, bylo Rusko na konci roku 2016 až na 12. místě podle velikosti ekonomiky, za Itálií, Brazílií, Kanadou i Jižní Koreou.

Největší ekonomiky světa za rok 2016 podle HDP (v mld. USD)
1. USA 18 624
2. Čína 11 199
3. Japonsko 4 940
4. Německo 3 467
5. Velká Británie 2 648
6. Francie 2 465
7. Indie 2 264
8. Itálie 1 850
9. Brazílie 1 796
10. Kanada 1 530
11. Jižní Korea 1 411
12. Rusko 1 283
13. Španělsko 1 232
14. Austrálie 1 205

Zdroj: tradingeconomics.com

Ruská „benzínová stanice“ tak potřebovala nutně marketingově oživit značku. Vsadila na sociální sítě koktejlem falešných zpráv (Papež podporuje Trumpa, Denzel Washington podporuje Trumpa) a znevažováním protikandidáta (Hillary není dostatečně zdravá na to, aby ovládala jaderné zbraně). Těmito způsoby dokázala v kampani dobýt trh tím, že byl zvolen Ruskem preferovaný kandidát Trump.

Posílení značky Putin

Kampaň dobře zafungovala a Putinova značka je nyní silnější, než byla dříve. S Ruskem pod vedením Vladimira Putina je třeba počítat i do dalších let (18. března se konají v Rusku prezidentské volby, Putin je jasným favoritem). Rusko už bude navždy zemí, kterému se podařilo ovlivnit americké prezidentské volby.

Svou aktivitou chce Project Meddle upozornit na to, jak mohou být demokratické volby snadno zmanipulovány dobře řízenou mediální kampaní. Odvolávají se na zprávu senátního výboru pro zahraniční vztahy, která varuje i pro rok 2018 před dalšími snahami ovlivnit volby v demokratických zemích po celém světě.

bitcoin školení listopad 24

Související články:

Putinovi přátelé? Američané jen opsali žebříček boháčů, zlobí se Kasperskij

Exploze fake news pomohla tradičním médiím. Důvěra v novináře výrazně vzrostla

 Dezinformační web - ilustrační foto


  • Našli jste v článku chybu?