Za nejobjektivnější zdroj je možné považovat výsledky měření nezávislých společností, jako je právě P3 Communications. V testu se měří kvalitativní parametry pro hlas i data, v měření jsou zastoupena velká i malá města a hlavní silniční tahy. V posledních letech v kvalitě sítě podle P3 vedl Vodafone, v listopadu 2017 nás v hlasových službách i v celkovém skóre předběhl jeden z konkurentů a nyní jsme prvenství získali zase zpět.
Dalším ukazatelem jsou pak zákaznická měření, například na DSL.cz, Netmetr a Ookla. Výsledky speedtestů zákazníků se zaznamenávají a prezentují na webech těchto nezávislých společností. Vodafone si i v těchto ukazatelích vede skvěle a důkazem jsou certifikáty, které jsme obdrželi od DSL.cz za nejrychlejší LTE síť v České republice za roky 2016 a 2017.
Kromě toho každý operátor provádí vlastní porovnávací (benchmarking) měření. Ta slouží pro interní účely, abychom věděli, jak si na tom stojíme v porovnání s konkurencí. Tyto výsledky ale veřejně neprezentujeme, protože nejsou z nezávislého zdroje. Průzkumy mezi zákazníky jsou dalším zdrojem vnímání operátorů, ale je to nejsubjektivnější zdroj. Málo zákazníků má přímou aktuální zkušenost s více operátory a vnímání ovlivňuje například reklama nebo obecné povědomí, které se mění jen velice pomalu.
Rozsah LTE pokrytí je možné porovnat na webu ČTÚ: lte.ctu.cz. Díky masivní výstavbě sítě jsme byli v posledních letech v rozsahu LTE pokrytí na špici.
Obecně je LTE pokrytí v České republice na velice dobré úrovni a u všech operátorů již přesáhlo 99 procent populace.
Každý měsíc přibývají nové vysílače a věřím, že postupně zmizí i lokální bílá místa, která zatím mají sem tam všichni operátoři. •
O autorovi| Jiří Švarc, ředitel pro rozvoj sítě ve Vodafonu