Kdo poprvé vstupuje do podnikání, musí si vždy připravit mačetu, aby se prosekal nepřehlednou džunglí reklamy
Přijde začínající podnikatel do reklamní agentury a žádá zpracování komplexní reklamy. Zní to jako první věta vtipu. Je to totiž velmi zeširoka pojaté zadání práce a otázka, na niž nelze odpovědět během pár minut. Pojem marketing je pro laika nepřehledný les možností, v němž se dá snadno ztratit. Jak řekl jeden z nejznámějších blogerů ze světa marketingu Mark Schaefen: „Pokud někdo používá ‚jednoduchý‘ a ‚marketing‘ v té samé větě, utíkejte.“
Cíl je jasně stanovený – podnikatel chce dostat ze zákazníka co nejvíc peněz. A není lepší cesty než probudit v zákazníkovi tak velkou touhu po vašem zboží, že začne shánět peníze, kde se dá. A to jen proto, aby si váš produkt či službu mohl dovolit. A třeba se i kvůli vydaným penězům zadluží.
To je sen každého marketéra.
„Reklama není žádná věda,“ vysvětluje David Křiváček ze společnosti Le West. „Není třeba mít žádné speciální vysokoškolské vzdělání. Co naopak potřebujete, je obrovské množství selského rozumu a kreativity,“ uvažuje dál sedmadvacetiletý marketingový a mediální poradce, „nejlepší cestou je, když se zákazník stane spolu s marketérem výrobcem myšlenek. Nikdo vám totiž neřekne o produktu a službách firmy víc než klient sám. Zároveň je ale třeba klienta usměrnit tak, aby se v některých fázích výroby reklamy držel dál. Každý máme svoje řemeslo, a tak je to i s marketingem – klienti by nám v určité fázi neměli lézt do zelí.“
Logo a Facebook
Každý, kdo dělá v reklamě, potvrdí, že propagace je velmi individuální záležitostí.
Ale úplný začátek je vždy stejný. „První fází je tvorba loga, ale to není všechno. Aby se logo dalo použít v nejrůznějších situacích, vytvoříme i tzv. vizuální styl,“ říká Miroslav Tetour z reklamní agentury Blue & Blue.
„S logem, které si vytvoří klient doma sám v malování, velkou díru do světa neudělá, byť je sebenápaditější. Díky vizuálnímu stylu bude možné logo používat dál. Nemá smysl vytvořit pouze tvar loga a říct, že to bude modré. Modrá má mnoho odstínů. Dovést vše do dokonalosti nám dá hodně práce a bohužel mnoho našich zákazníků nechápe, proč by za zpracování grafiky mělo platit,“ pokračuje Tetour. Ceny log pro světové korporace, mezi něž se například řadí i Coca-Cola, se vyšplhaly do milionových výšek. A očividně se společnostem investice vrátila rychle. Oproti tomu úplným protikladem a výjimkou je firma Nike, která podle serveru Mediaguru.cz utratila za své logo pouze 35 dolarů.
„Praktická rada, na co si dát při tvorbě loga pozor, je, že by mělo být co nejjednodušší a mít co nejméně barev. A to z jediného důvodu. Pokud budete logo kamkoli tisknout, bude vás pestrost stát více. Protože za každou barvu se při tisku platí,“ podotýká Tetour.
Na otázku, kudy pokračovat s reklamou, odpovídá: „Nejprve web, pak polep auta, polep provozovny, instalace světelné reklamy na provozovnu a pak je také základem občerstvovací stoleček v provozovně. Klienti se k vám budou vracet rádi, navážete s nimi osobní vztah a to je nejlepší reklama.“ David Křiváček na to jde trochu víc od lesa. Klientům navrhuje komplexní řešení „all-in-one“. Tedy ve spolupráci s partnery se postará o klienta od webu přes grafiku až po veškerou tištěnou reklamu a správu online reklamy. Na rozdíl od Tetoura by začínajícímu podnikateli s omezeným rozpočtem nabídl úplně jiné řešení: „Pokud se jedná například o lokální firmu s kamenným obchodem, navrhl bych klientovi, aby všechno, co má, vrazil do Facebooku. Zaměřil bych se na zábavné příspěvky s hezkými fotkami. Polep auta a tištěná reklama jsou až třešničkou na dortu.“
Web, vstupní brána do podnikání
„Naše firma weby tvoří, a přesto bych začínajícím podnikatelům v některých případech doporučil šablonovité řešení webu, tedy systém, kam pouze vložíte obsah bez složitého programování,“ ujišťuje Křiváček. Uvědomuje si, že vytvoření webu na míru je pro začínající podnikatele obrovskou položkou v rozpočtu. „Vytvoření webu na míru stojí v základní podobě 20 tisíc až 30 tisíc korun, e-shopy od přibližně 60 tisíc a to je opravdu osekané, co to jde,“ dodává. Proto se Křiváčkovi vyplatí klientům poradit, že si mají nechat rezervu v rozpočtu, použít šablonovité řešení webu a peníze investovat do reklamy. Konkrétně do zmíněných sociálních sítí, Google AdWords a Sklik, případně do polepu auta a drobné venkovní reklamy. To pomůže firmě s rozjezdem. Teprve až začne klient vydělávat a cítit potřebu inovací, nabídne mu možnost lepších webových řešení na míru.
„Některé cílové skupiny zákazníků se doslova válí na internetu,“ připojuje úvahu, „například – otevírám místní obchod s kojeneckými potřebami, kde budu cílit na maminky.
Tedy ženy, které jsou často aktivní na internetu, v diskusích, na sociálních sítích. Na ty zkrátka nemá smysl mířit jinde v otázce poměru cena/výkon.“
Poděkování klientům
Jakmile už jsou obchody rozjeté, radí marketingoví experti nezapomínat na poděkování klientům pomocí dárků. To je téma především pro období před vánočními svátky. Nejupřímněji působí osobní návštěva někoho významného z firmy. Optimální vztah mezi klientem a zákazníkem by měl fungovat jako v rodině.
Přátelský a osobní přístup v tomto případě není pouhou frází, ale klíčovou myšlenkou k udržení zákazníka v dlouhodobém horizontu a je také nejlepší reklamou.
Nejvhodnější volbou dárku je bezpochyby něco, co se dá sníst či vypít.
Dobrým nápadem je nechat si vyrobit lahve s vínem s vlastním logem. Ideální je i kvalitní propiska či pero s logem firmy, protože propisky většina z nás neustále ztrácí. Málokdo pak pohrdne třeba stylovým deštníkem. Naopak nejméně oblíbená jsou mezi klienty trička s logem firmy. Zaprvé je obtížné odhadnout velikost a zadruhé ne každý chce chodit s logem vaší firmy přes celá záda po ulici. Pozor i na kalendáře a diáře, jen málo lidí je nakonec upotřebí.
Když je vše špatně
Noční můra každého podnikatele: Zákazníci zkrátka nepřicházejí, reklama zřejmě zklamává. A pracovníkovi z reklamní agentury nezbývá než utěšovat klienta, aby nebyl smutný, že jemu to všechno také přišlo jako dobrý nápad, jen ostatní to nepochopili.
Ve skutečnosti za takovou situaci může deset nejčastějších chyb v reklamě: 1. Podnikatelé si nadefinují cíle a při schvalování odkývají „třetí světovou“.
To, co jim následně chybí, je trpělivost, a pokud výsledky nepřijdou hned, začnou za sebou pálit mosty. Takže reklama nemá čas začít fungovat.
2. Lidé se snaží v marketingové džungli vyznat sami, ale to žádný smrtelník nezvládne.
3. Web leží ladem bez aktualizace.
4. Klient žádá po marketérovi: „Udělej to nějak, potřebuji to rychle, ale nemám čas se tím zabývat a podklady si sežeň, kde chceš.“ 5. Není důležité, aby se to líbilo zadavateli,
ale aby to fungovalo.
6. Volba více reklamních agentur najednou. 7. Absence kvalitních fotografií.
8. Tištěná reklama na nesmyslných místech,
například na sáčcích na pečivo.
9. Nejhorším klientem je ten, který je schopný poptat patnáct firem jen proto, aby získal výrobu vizitek o 150 korun levněji. Což se nikdy nemůže vyplatit ani reklamní agentuře, ani klientovi. Kvůli řešení takových drobností často klienti přicházejí o velké peníze, které by získali, pokud by se místo „šikany“ reklamních agentur věnovali své práci. A zároveň ztrácejí čas, kdy by reklama mohla už dávno fungovat.
10. Snaha natěsnat na malou plochu co nejvíce textu.
Reklama není žádná věda. Není třeba mít žádné speciální vysokoškolské vzdělání. Co naopak potřebujete, je obrovské množství selského rozumu a kreativity. Nejvhodnější volbou dárku je bezpochyby něco, co se dá sníst či vypít. Dobrým nápadem je nechat si vyrobit lahve s vínem s vlastním logem.
O autorovi| Markéta Mazancová, spolupracovnice redakce