Pryč jsou doby, kdy horským cestám dominovaly ruský GAZ nebo rumunské ARO. Svahy českých hor nyní brázdí desítky západních SUV s pohonem 4x4. Rumuni však ještě neřekli poslední slovo, na trh přichází Dacia Duster.
Autor: Renault
Duster je nový model automobilky postavený ve spolupráci s Renaultem na podvozku osvědčeného levného loganu. Základní cenovka 259 900 korun s DPH činí z dusteru nejlevnější SUV na trhu. V tomto případě se jedná o nejnižší výbavu Access s pohonem přední nápravy. Za příplatek 40 tisíc korun, tedy celkovou cenu 299 900 korun, je ale možné mít stejný vůz s pohonem všech kol. Jedná se tak o nejdostupnější pětimístný vůz, který nese označení 4×4.
Nová dacia si odbyla národní novinářskou premiéru v polovině května ve Štěchovicích u Prahy. Týdeník Profit měl možnost vůz krátce vyzkoušet v terénu i na silnici. Má smysl o dusteru uvažovat jako o autě k podnikání? Naše první jízdy v terénu dopadly pro rumunské SUV poměrně dobře. Auto zdobí velké nájezdové úhly a světlá výška 200 až 210 milimetrů, která mu umožňuje zdolávání vysokých překážek. Stabilita stroje na terénním polygonu byla výborná. Není divu, zaručuje ji zadní víceprvková náprava převzatá od Nissanu. Japonský původ má i ústrojí pohonu všech kol, na které byla naroubována nová samonosná karoserie se slušnou tuhostí. Do těžkého terénu ale rumunský vůz nedoporučujeme, nemá redukci rychlosti, krátký první a druhý převodový stupeň ji nemůžou nahradit.
TROCHU LACINÝ INTERIÉR |
Jak to vypadá uvnitř dusteru? V kabině jsme při jízdách ve Štěchovicích našli přístrojovou desku připomínající levnou Dacii Sandero. Přední sedadla zase evokují kokpit loganu, jejich rozměry, boční vedení i seřizovací rozsahy jsou daleko od špičky ve třídě. Více ale bude překážet nemožnost podélného seřízení sloupku volantu. Přesto je interiér dusteru mnohem dospělejší než u loganu, komfort může zlepšit příplatková kůže. Kufr má celkem solidní objem 475 až 1636 litrů (u verze 4×4 je to 408 až 1570 litrů). |
Také na silnici se duster chová komfortně, na rozdíl od logana byl náš turbodiesel dobře utlumen. Řidič musí být jen připraven na hbité vytáčení motoru při akceleraci z klidu na první dva krátké stupně a následný odskok na delší trojku. Nová šestistupňová manuální převodovka jinak funguje hladce, motor tahal už od nízkých otáček bezvadně.
Podnikatele žádající od svého vozu alespoň základní komfort tak může zklamat hlavně výbava, protože za většinu prvků se připlácí. Nejlevnější verze Access má nelakované nárazníky, kliky dveří i kryty zpětných zrcátek a 16palcová ocelová kola bez okrasných poklic. Také stabilizační systém je příplatkový, stejně jako rádio. Zcela je třeba zapomenout na automatickou převodovku, Dacia automaty prostě nevyrábí.
V nejlevnějším základu tak nechybějí jen dva airbagy a posilovač řízení. Vyšší verze Ambiance za příplatek 25 tisíc korun přidává střešní ližiny, boční airbagy, centrální zamykání s dálkovým ovladačem a elektrické stahování předních oken. Navíc si lze připlatit za paket Modularita (+7000 korun), který obsahuje výškově stavitelné sedadlo řidiče a volant a dělená zadní sedadla. Kromě základního zážehového motoru je možné zvolit i vznětový 1,5 dCi o výkonu 63 nebo 80 kilowattů.