Spotřebitelský časopis dTest se vydal na nákupy do okolních zemí a srovnal nejlevnější potraviny v supermarketech v Německu, Rakousku, České republice, Slovensku a Polsku. České masné výrobky, točený salám, měkký salám a silné párky, skončily ve srovnání na chvostu. U salámů vyhrálo dvakrát Německo, v případě párků to bylo Polsko. Také u kysaného zelí a rybích prstů potraviny z českého supermarketu propadly. Je to způsobeno přísnější legislativou u sousedů.
Mnoho obyvatel České republiky vyráží na nákupy potravin do okolních zemí. Redakce časopisu dTest se proto vypravila do supermarketů Kaufland v Německu, Rakousku a ČR, v Polsku to byla Biedronka a v Rakousku Spar.
Při srovnání výrobků dTest vycházel z úvahy, že český zákazník popiskám složení výrobků v cizím jazyce nerozumí nebo je nečte. Proto se orientuje podle ceny. Do nákupního košíku tak redaktoři zařadili nejlevnější výrobky. Nejedná se tedy o tolik omílanou dvojí kvalitu potravin stejných výrobců, ale o srovnání toho, co je v dané zemi možné koupit za nejméně peněz.
„Při nákupech jsme měli pouze dvě kritéria výběru. Vzhledově se muselo jednat o výrobky podobného typu a vždy jsme kupovali ten nejlevnější produkt, který byl v nabídce,“ vysvětlila šéfredaktorka časopisu dTest Hana Hoffmannová.
Salám i párky na chvostu
V případě točeného salámu, měkkého salámu a tlustých párků výrobky zakoupené v ČR nevyšly dobře. U točeného salámu byl český výrobek třetí ze čtyř. U měkkého salámu byl pátý z pěti. U silných párků třetí ze čtyř. Německý výrobce naopak zvítězil u prvních dvou položek, u silných párků obsadil druhé místo. První byl polský produkt.
Potravinová bezpečnost v Evropě: Jak se falšuje olivový olej
Dobrý byznys: falšování olivového oleje vynáší stejně jako drogy
Časopis posuzoval obsah masa a jeho druh (vepřové a hovězí), obsah škrobu, barviva, obsah tuků.
“V kategorii uzenin, do které jsme vybrali silné párky a měkký a točený salám, české zboží žádné prvenství nezískalo, rozdíly v kvalitě však nebyly až tak propastné. Měkký salám nebo silné párky obsahem masa nestačily na německé a v porovnání s jinými jim uškodil vyšší obsah tuku, případně soli. U točeného salámu patřil český výrobek mezi ty masitější. Obsahoval však jen vepřové maso, a proto jej předběhly točené salámy z Německa a Rakouska, ve kterých bylo navíc i hovězí. Českému výrobku ubralo ve srovnání body i to, že si pomáhal škrobem,“ napsal dTest.
Srovnání točeného salámu | ||||
---|---|---|---|---|
Německo | Rakousko | ČR | Slovensko | |
Cena (za 100 gramů v Kč) | 9,6 | 16,8 | 11,6 | 11,6 |
Obsah masa (v %) | 70 | 65 | 70 | 27 |
Druh masa | vepřové, hovězí | vepřové, hovězí | vepřové | vepřové, drůbeží strojně oddělené |
Barviva | Ne | Ne | Ne | Ano |
Škrob | Ne | Ne | Ano | Ano |
Tuk (g/100 g) | 26,5 | 18,0 | 29,7 | 17,0 |
Sůl (g/100g) | 1,85 | 1,9 | 2,0 | 2,4 |
Pořadí | 1. | 2. | 3. | 4. |
Zdroj: dTest
Kromě srovnání salámů a párků, se redaktoři spotřebitelského časopisu podívali i na mražené rybí prsty, lahůdkový salát, jahodový jogurt a kysané zelí.
ČR na prvním místě? Ani jednou
České zboží na první místo nedosáhlo ani jednou, zato třikrát bylo poslední. Německé produkty, prodávané za podobnou jednotkovou cenu, naopak zvítězily dvakrát. Polský výrobek vyhrál v případě lahůdkového salátu (český byl čtvrtý z pěti) a silných párků.
Rakouský výrobek slavil „zlato“ v případě jahodového jogurtu (český byl druhý z pěti), kysaného zelí (české zelí bylo páté z pěti). V kategorii nejlevnějších rybích prstů vyhrál výrobek prodávaný na Slovensku (výrobce byl německý, české rybí prsty byly poslední, výrobce byl také německý).
„Ukázalo se, že přísné právní předpisy pro kvalitu potravin v Německu a Rakousku nastavují kvalitativní laťku výš,“ interpretovala výsledky srovnání Hoffmannová. Německo i Rakousko definuje legislativně širší okruh výrobků.
„Česká legislativa dává výrobcům ohledně receptur větší volnost. Důslednější stanovení požadavků na minimální kvalitu by možná bylo přínosem pro zákazníky,“ navrhla řešení, jak se v budoucích letech dostat častěji na stupně vítězů při nakupování nejlevnějších potravin v supermarketech. V zahraničí podle společnosti GfK nakupuje 15 procent českých domácností, 61 procent z nich v Německu.
Související články: