Známý manažer se po odchodu ze Škodovky chce podílet na rozvoji AAA Auto
Vratislav Kulhánek (61) Absolvent pražské Vysoké školy ekonomické (1960 až 1966) a European Business School (1991 až 1992). V letech 1967 až 1977 působil v českokrumlovském Stavebním podniku (vedoucí oddělení financí a kontroly), 1978 až 1981 v Jihočeském stavebním centru (vedoucí oddělení ekonomiky), v letech 1981 až 1992 v Motoru Jikov České Budějovice (nejdříve referent pro hospodářské plánování, poté analytik pro zpracování dat, vedoucí oddělení nákupu, člen představenstva pro oblast obchodu a odbytu, nakonec v pozici předsedy představenstva). V roce 1992 nastoupil do firmy Robert Bosch v Českých Budějovicích na post výkonného ředitele a mluvčího společnosti. Od roku 1997 až do září 2004 byl předsedou představenstva Škody Auto, od října téhož roku je tamtéž předsedou dozorčí rady. Působí jako předseda výkonného výboru Českého svazu ledního hokeje, je členem dozorčí rady pojišťovny Kooperativa, angažuje se v dobročinných nadacích a vlastní konzultantskou společnost Industrial Advisors. S velkou pravděpodobností bude na nejbližší valné hromadě AAA Auto zvolen do dozorčí rady této společnosti. Je ženatý, má dvě dospělé děti. Hovoří anglicky, německy a rusky. K jeho koníčkům patří automobily, historie, literatura faktu, golf a tenis.
EURO: Po deseti letech odcházíte z největší české automobilky Škoda Auto. Proč jste si vybral právě AAA Auto Anthonyho Denyho? KULHÁNEK: Anthony Denny mi nabídl práci s velkým potenciálem, o níž jsem přesvědčený, že v ní zužitkuji všechny své zkušenosti.
EURO: Jak jste se vlastně s majitelem AAA Auto dostal do kontaktu? KULHÁNEK: To je veselá historka. Byl tu na návštěvě šéf GE Jeffrey Immelt a na oběd s ním byli pozváni prý typičtí představitelé českého průmyslu - šéf Telefóniky O2, šéf ČSA, zřejmě nejtypičtější představitel Anthony Denny a já. Protože se s Dennym známe už dlouho, například jsme společně ve vedení nadace pro děti, jejichž rodiče se zabili při autonehodě, vedli jsme rozhovor na téma burza a primární emise AAA Auto. Denny se mě ptal na můj názor a nabídl mi nějakou formu spolupráce. Vzal jsem si měsíc na rozmyšlenou. Členství v dozorčích radách v tom pojetí, v jakém je v Česku obvyklé, mě nevytěžuje. U stoprocentně vlastněných společností totiž hraje dozorčí rada pouze velmi teoretickou roli. Navíc se skutečně necítím tak stár a neduživý, abych skončil s nějakou systematickou smysluplnou prací a stal se důchodcem. Práce ve firmě, která má za sebou hodně kontroverzí, která bude muset zapracovat na své image, to všechno je velká výzva i pro hodně zkušené manažery. Zajímavé je, že se svými úvahami jsem se svěřil blízkým lidem, kteří mě do jednoho od podobného kroku zrazovali. Byli přesvědčení, že Dennymu jde jen o získání mediálně pozitivně přijímané tváře, někoho, jehož jméno není v branži úplně neznámé, právě ve snaze vylepšit svoje image. To jsem si samozřejmě uvědomoval. Do spolupráce s AAA Auto jsem šel s podmínkou, že nebudu vystupovat pouze jako seriózní tvář firmy, chtěl jsem se pustit do práce naplno. S tím Denny souhlasil.
EURO: Za jaké spektrum činností budete v AAA Auto zodpovědný? KULHÁNEK: Moje konkrétní role ve firmě bude podmíněná volbou při valné hromadě. Budu-li valnou hromadou zvolen, stanu se neexekutivním členem představenstva a předsedou rady ředitelů. To mi naprosto vyhovuje, především proto, že Denny se drží anglosaského modelu corporate governance. V kostce to znamená, že jsou exekutivní a neexekutivní členové, přičemž ti exekutivní provozují denní práci a neexekutivní plní roli dozorčí rady. Dohromady ale tvoří jeden celek. Můj přínos a to, proč mě Athony Denny do své firmy chce, jsou moje zkušenosti, právě třeba z tvorby hierarchie řízení společnosti. Mým úkolem bude zejména jmenovat výbor pro audit a nominační výbor a dohlédnout na to, aby společnost AAA Auto naplnila i pro ty nejkonzervativnější akcionáře přesně ta kritéria, která splňovat má.
EURO: Okamžitě po oznámení vašeho záměru vstoupit do AAA Auto se vynořily spekulace o tom, jak se zachová Škoda Auto a koncern Volkswagen. Neodcházíte kvůli střetu zájmů? KULHÁNEK: Rozhodně si nemyslím, že jde o konflikt zájmů mezi Škodou Auto jako výrobcem nových vozů a prodejcem ojetých aut. Ovšem dovedu si představit, že by to tak někdo mohl vnímat. Připravili jsme tedy společnou dohodu s koncernem Volkswagen, který mě do čela dozorčí rady Škody Auto dosadil. Dohodli jsme se, že ve Škodě Auto po deseti letech práce skončím. A musím dodat dvě věci. Jednak je deset let poměrně dlouhá doba na jednu firmu, jednak to bylo deset let, během nichž jsem nechal ve Škodovce svůj poměrně silný otisk.
EURO: Prý se zdvojené členství v dozorčí radě Škody Auto a AAA Auto nelíbilo hlavně ve Škodovce, koncern Volkswagen se v tom zpočátku nijak neangažoval. Myslíte, že Škoda Auto nechce být se skupinou Anthonyho Dennyho příliš spojovaná? KULHÁNEK: Tenhle problém podle mě nikdy nevznikl. Spíš to na některé lidi mohlo působit kontroverzně, hlavně vzhledem ke kontrastu dobré pověsti Škody Auto a nepříliš dobré minulosti AAA Auto. A ohledně střetu zájmů je nutné posoudit, zda jsou vůbec obě firmy v konkurenčním postavení. Moje představa a představa Anthonyho Dennyho, kterým směrem mají Áčka jít, dokonce spíš vyznívají ve prospěch Škody Auto.
EURO: Skutečně? Jakým způsobem? KULHÁNEK: Naší filozofií je prodávat ojetá auta, která byla poprvé přihlášená v České republice a pouze v naprosto mizivém množství je dovážet. To by mělo zkultivovat celý vnitřní trh, z čehož budou profitovat všichni, jak Škoda Auto, tak my. Možná z toho vznikly určité fámy nebo spekulace, ale oficiálně nikdo ze Škody Auto nic neprohlásil. A fámy komentovat nebudu.
EURO: Argumentoval proti vám někdo prodejem nových vozů v síti AAA Auto? KULHÁNEK: Áčka prodávají nové škodovky, takže ani tady to nemůže být konkurenční boj. Navíc musejí mít od Škody Auto povolení. Možná, že to trochu tlačí na obchodníky Škody Auto, koneckonců prodej ojetých aut je významnou součástí jejich byznysu. Ale ten tlak je poměrně malý, nové vozy nejsou rozhodně core byznysem AAA Auto.
EURO: Práci pro Dennyho se nyní budete věnovat naplno? KULHÁNEK: Najednou tu vzniká něco, co musí velmi rychle získat velmi dobrou pověst, garantovat kvalitu vozů a také jejich originalitu. Navíc hlavní zaměření AAA Auto je směrem do Maďarska, Rumunska, Bulharska, Chorvatska, Srbska, uvažujeme také o Ukrajině. Je to šance podílet se na vybudování něčeho velkého, nadnárodního. To je úžasný potenciál prokázat a hlavně využít všechny zkušenosti, které člověk za celý život nashromáždil. Já bych stejně tak jako tak v dozorčí radě Škody Auto brzy skončil. Funkce předsedy dozorčí rady Škody Auto na jednu stranu zní opravdu skvěle, ale prostor k práci, k ovlivnění vývoje firmy je tam opravdu malý. AAA mi umožní dát firmě kus vlastní tváře.
EURO: Škodovku tedy opouštíte hlavně kvůli potřebě seberealizace v náročném projektu? KULHÁNEK: Opravdu to chce změnu. Sedím třeba v dozorčí radě Kooperativy, což je zajímavá práce, ale možnost zásahu do exekutivy je naprosto bezvýznamná, dozorčí rada tam hraje pouze kontrolní roli. Naopak v tom anglosaském modelu se mi otevírá prostor pro něco, co každého láká - vložit do firmy vlastní myšlenky a ovlivňovat růst a vývoj společnosti přes hranice země, z níž původně pochází. Po Škodovce je tady prostě jen další etapa, na kterou se ale velmi těším. Kromě klasické kontrolní činnosti, řízení zmíněných výborů pro audit a nominačního, jsme se s Anthonym Dennym domluvili, že mu budu dělat svého druhu poradce. Moje myšlenky a nápady, na něž bych v dozorčí radě třeba Škody Auto mohl v klidu zapomenout, se budou prostřednictvím exekutivy v AAA Auto realizovat. Například chci Dennyho přesvědčit, že je nutné nabízet minimálně jeden rok garance na to, že auto je bezvadné – podobně jako u nových vozů. Při nějaké závadě by měla naběhnout standardní oprava, což zase vyžaduje investice do servisu. Bude se také dlouhodobě sledovat kvalita a spokojenost zákazníků, což AAA Auto dnes ještě nedělá. Je to totiž poměrně složitý proces, musíte si najmout agenturu, protože provádět takové průzkumy interně je vzhledem k požadavku na jejich objektivitu pochopitelně rizikové. Takové analýzy musí být hloubkové a dlouhodobé. Těch možností, které můžu vnést do prodejního cyklu, je spousta.
EURO: Máte na mysli sblížení prodeje nových a ojetých vozů? KULHÁNEK: Bezesporu. V každém případě prodáváte nějaké auto a kupuje ho nějaký zákazník. Aby byl spokojený, musíte mu pouze dát to, co chtěl. A on pak přivolá dalšího zákazníka. Na druhé straně musíte zvládnout vlastní nákup. Příliš mě nevzrušují takové ty stížnosti na Áčka, že jsou loupeživá, že dávají špatné ceny. To je přece byznys. Nemůžu koupit draho a levně prodat, to je poněkud těžko dlouhodobě udržitelná strategie. Když je prodávající nespokojený s nabízenou cenou, ať prodá jinde. Ale nesmí se stát, že by na námi prodaném voze byla vada, o který by věděl prodejce a neinformoval zákazníka a nepromítl ji do ceny auta. V zásadě by žádná taková vada vůbec neměla být. Naopak musí existovat záruka, že na vozech nejsou přetáčené tachometry, že auta nejsou vážně bouraná. Takové vozy se v prodeji prostě nesmějí objevit. Klienta musíme naučit nám důvěřovat, musíme mu zaručit, že v síti AAA Auto bude mít kdykoliv dostupný servis. Zkrátka že koupí auto, dostane roční záruku a servis mu v rámci záruky auto kdykoliv opraví.
EURO: Pro AAA Auto tedy chystáte zásadní změnu image? KULHÁNEK: Ano, i tak by se to dalo říct. AAA Auto je největší prodejce ojetých vozů v Česku, nadnárodní skupina prosazující se v zahraničí, její akcie se obchodují na dvou burzách. To je velmi silný základ, na němž se dá stavět, třeba i ve sponzoringu. Seriózní firma musí podporovat seriózní věci. Jsme-li nejlepší v Česku, koho můžeme podporovat? Opět ty nejlepší, třeba Národní divadlo nebo Českou filharmonii. Musíme převrátit myšlení zákazníka, v němž dosud převládá pocit, že byznys s ojetými vozy je trošku chucpe. Kdyby se tímto směrem pustili další větší prodejci ojetých aut, celá ta nekorektní část tohoto byznysu by umřela na úbytě.
EURO: Budete přesouvat vozy ze západu na východ vzhledem k jejich stáří? KULHÁNEK: Ne. Počet dovezených aut odkudkoliv nebude tvořit více než sedm nebo osm procent z celkového prodeje. To platí pro český trh.
EURO: Ten je ale vzhledem k současnému rozložení expanze pro AAA Auto západ unie… KULHÁNEK: No jistě, ale ani tak není třeba auta odněkud někam převážet. Bavme se o vozech starších deset let. Ročně se třeba v Česku prodá sto padesát tisíc nových aut. To je za deset let milion a půl. To neznamená nic jiného než to, že je zde dostatečné množství pětiletých vozů, prvně registrovaných v Česku, a naopak není sebemenší důvod je odněkud dovážet. Když se v jakékoliv zemi podaří vnitřní cyklus ojetých vozů rozběhnout, oživí to i prodej nových vozů. Vztahy mezi novými a ojetými jsou tu hlavně v nižším poklesu ceny zánovních aut. A tím pádem to neškodí ani importérům nových vozidel, ani Škodě Auto. Škodí naopak kvantitativní dovoz vraků. Ano, jsou klienti, kteří budou chtít fajnovosti. Když se ročně v Česku prodá osmdesát tisíc ojetých vozů, věřte mi, že dovoz šesti tisíc aut typu Wiessmannu nebo Ferrari vnitřní trh neohrožuje a nezhoršíte ani průměrný věk. Ten zhoršuje hlavně zrušení regulací dovozu ojetin zákonem o silničním provozu z loňského léta. Kvůli tomuto zákonu průměrný věk naprosto jednoznačně vzrostl, přitom vozy starší už jen dvanácti let nesplní ani normu Euro 1. Navíc často nejsou udržované, takže jejich emise jsou zcela katastrofální. To ničí životní prostředí, ohrožuje bezpečnost silničního provozu, je to zkrátka hrůza.
EURO: Takže ekologie vás také oslovuje? KULHÁNEK: Musíme jet zeleně. Když někde prodáváme vozy, budou parkovat na asfaltu, kde bude zaručená environmentální čistota jak skladu, tak prodeje. Když se podíváme na různé bazary na loukách, nechápu, jak je mohou zodpovědné orgány ochrany životního prostředí tolerovat.
EURO: Uvítal byste zavedení poplatků třeba k povinnému ručení rostoucích s věkem vozidla? KULHÁNEK: Rozhodně ano, jenže pravděpodobnost, že něco podobného projde v současném složení Parlamentu, je nulová. Co ale jde už dnes, je kontrola STK. Běžně tam chodí lidé jen s espézetkou. Policie dokonce chytila řidiče bez SPZ a on se jim vymlouval, že ho nemá, protože jeho kamarád s ním šel na technickou prohlídku. Já mám opravdu vážné obavy, že toto nijak výrazně nevybočuje z běžného stavu a praxe. Kdyby však STK fungovaly tak jak mají, musely by jejich prohlídky být mnohem dražší. Pak si každý snad rozmyslí, vlézt tam s nějakým vrakem za padesát tisíc a zaplatit za prohlídku patnáct.
EURO: Jedna věc je důraz na ekologii v Česku, které na ni obecně hodně slyší. Chcete ale podobné principy prosazovat třeba i v Rumunsku? KULHÁNEK: Máte možná pravdu v tom, že společenská poptávka po ochraně životního prostředí není v Rumunsku tak silná, jako u nás. Mám ale určitou hypotézu. Když se podaří vytvořit právě v Rumunsku prodejnu odpovídající naší corporate identity, v příjemném prostředí, s odborně kvalifikovanými prodejci, v níž auta budou mít výborný technický stav a dostupný servis, a ještě navíc budeme klást důraz na environmentální stránku věci, budeme mít obrovský náskok před konkurencí. A že ten zelený trend přijde i tam, o tom dle mého názoru není sebemenších pochyb.
EURO: Jak se manažerská práce na plný úvazek projeví na vašich ostatních aktivitách? KULHÁNEK: Volby do hokejového svazu jsou příští rok v červnu a já už na nich nebudu kandidovat. Mám ale vlastní firmu, specializující se na konzultace, kterou si ponechám. Troufám si totiž tvrdit, že proti běžným konzultantům v průmyslu toho leccos navíc znám a můžu předat. Z dalších aktivit můžu jmenovat třeba zmíněnou dětskou dopravní nadaci, do níž hlavně sháním peníze. Dále Akademická rada VŠE, dozorčí rada Kooperativy a předsednictvo olympijského výboru, je toho hodně. Nic mě ale příliš časově nevytěžuje, takže kromě hokeje se svých aktivit vzdávat nebudu.