Arthur Paul vymyslel logo Playboye i první obálku s Marilyn Monroe „Je to docela jednoduché. Byl ten správný člověk na správném místě ve správný čas" tak Hugh Hefner vzpomínal na rok 1953, kdy založil magazín Playboy a najal prvního zaměstnance. Byl jím chicagský ilustrátor a designér Arthur „Art“ Paul (18. ledna 1925 - 28. dubna 2018).
Prvním úkolem, který Paul jako artdirector Playboye dostal, byla obálka premiérového prosincového vydání. A tak se zrodila dodnes chválená titulní strana se sedící a mávající Marilyn Monroe.
Arthur Paul se ovšem proslavil něčím jiným než „pouze“ grafickým stylem a kompletní vizuální podobou Playboye. Hugh Hefner po něm chtěl, ať novému časopisu vymyslí rozpoznatelný symbol, „třeba něco jako králík“. A tak Paul sedl ke stolu a kreslil. Během hodiny se pod jeho rukama zrodilo jednoduché a dnes už notoricky známé logo Playboye - zajíček s motýlkem. A od třetího vydání se začal objevovat na obálce.
„Ten obrázek jsem nakreslil během pár minut. Kdybych věděl, jak známá značka se zněj stane, věnoval bych tomu víc času - a určitě by to nedopadlo tak dobře“ smál se Paul v roce 1994.
Jeho začátky přitom nebyly vůbec jednoduché. Jeho otec pocházející z Ukrajiny zemřel, když byl Paulovi jeden rok. Už od dětství proto musel se svým starším bratrem živit celou rodinu - vydělával například roznášením novin po Chicagu.
Dostal se na uměleckou školu, během druhé světové války ale musel nastoupit do armády. V roce 1950 promoval na Designovém institutu v Chicagu. Jeho studentské práce byly velmi silně ovlivněny jednoduchými a čistými liniemi německého bauhausu. To je důvod, proč i po 65 letech působí nenáročný symbol zajíčka stále čerstvě a pořád dobře plní svůj úkol. Hefner jej použil i na svém soukromém tryskáči, přímo v Chicagu zase redakci Playboye najdete podle směrovek se zajíčkem. Nic víc není třeba.
Art Paul později vzpomínal, že v roce 1953 kývl na nabídku Hugha Hefnera především proto, že od něj dostal slib naprosté tvůrčí svobody a šanci vytvořit kompletní vizuální podobu Playboye. I díky tomu se tak časopis mohl později chlubit ilustracemi Andyho Warhola či Salvadora Dalího.
V magazínu vydržel až do roku 1982 a za svou práci posbíral stovky cen. Ani po odchodu z Playboye nepřestal malovat, přivydělával si jako grafik na volné noze v televizi i reklamě.
Třiadevadesátiletý Arthur Paul zemřel v nemocnici v Chicagu v neděli 28. dubna. Podle lékařů na zápal plic. I když Playboy v minulosti prošel řadou změn, které zřejmě Hugh Hefner v roce 1953 nečekal, zajíček s nastraženýma ušima stále zůstává.
Ten obrázek jsem nakreslil během pár minut. Kdybych věděl, jak známá značka se z něj stane, věnoval bych tomu víc času - a určitě by to nedopadlo tak dobře.
O autorovi| Ondřej Stratilík, stratilik@mf.cz