Menu Zavřít

Nejsme na prodej

10. 12. 2008
Autor: Euro.cz

Moravské pivovary odmítají spekulace o námluvách

Každý rok jeden přírůstek – loni Krušovice, letos Drinks Union. Bude-li nizozemský Heineken udržovat stejné tempo a svou potenci, mohl by napřesrok opět rozšířit svou českou rodinu. Nadnárodní gigant se ale s choutkami na další akvizice nesvěřuje. „V současné době neexistují v České republice žádné akviziční plány, které by bylo možné specifikovat. Společnost Heineken se vždy zajímá o možnosti růstu na trzích, na kterých je zastoupena. Z pochopitelných důvodů ale žádné konkrétní záměry nekomentuje,“ sdělila mluvčí Heinekenu v Česku Kateřina Eliášová. Zdroje týdeníku EURO hovoří o tom, že Heineken dlouhodobě krouží kolem moravské skupiny PMS Přerov zastřešující pivovary Holba, Zubr a Litovel. „Je logické, že o naše pivovary je z řad velkých investorů zájem. Žádná jednání se ale nekonají. Nejsme na prodej,“ rozhodně vyvrací zprávy o námluvách generální ředitel a spolumajitel PMS Petr Fridrich. „Zdroj těchto informací musí vědět víc, než víme sami,“ dodává.

Sami chtějí růst Poslední česká ucelená skupina drží s podílem necelých pěti procent na tuzemském pivovarském trhu čtvrtou příčku. Po osobních jednáních mezi akcionáři PMS a vyslanci Heinekenu, která týdeníku EURO potvrdilo několik zdrojů, už lidé z nadnárodního kolosu nejsou v poslední době v Přerově vidět. Svůj zájem o ovládnutí pivovarské trojice Holba, Zubr, Litovel a díky tomu o pevnější ukotvení na moravském trhu mohou ale průběžně připomínat méně okatě. Ostatně o prodeji Drinks Unionu nadnárodnímu Heinekenu se tak dlouho nepotvrzeně spekulovalo, až si majitel severočeských pivovarů Milan Hagan s pivovarnickým gigantem plácli.
Dá se předpokládat, že stejně, jako měl Hagan svou cenovou představu, má ji i šéf představenstva a spolumajitel PMS Karel Kuropata. Vlastníky PMS k prodeji ovšem nic netlačí a také jej veřejně kategoricky vylučují. „Pivovary jsou ekonomicky úspěšné a stabilní, mají velmi dobré výrobky, což se mimo jiné dlouhodobě projevuje i na prestižních degustacích,“ hodnotí generální ředitel Fridrich. Četná ocenění vnímá i jako zpětnou vazbu a utvrzení v tom, že se vyplatí orientace na kvalitu. „Na všechny druhy piv – lehké, výčepní a ležáky – používáme stejné kvalitní suroviny,“ dodává.
Jako jeden z akcionářů potvrzuje, že se skupina chce naopak rozšiřovat a pokukuje po jiných, pokud možno zdravých a dobře fungujících pivovarech. Jenže takových už v Česku k mání mnoho není, navíc se na trhu potkávají mimo jiné s K Brewery Group. Obě skupiny – PMS prostřednictvím společnosti Holba – se zajímaly o pivovar v Náchodě. „Kvůli netransparentnímu výběrovému řízení jsme z něj ale odstoupili,“ připomněl Fridrich.

Nejdou na každou cenu O rostoucím renomé moravských značek, na němž skupina trvale pracuje, svědčí fakt, že své produkty nehodlá prodávat za každou cenu. Třeba velmi lacino do řetězce Kaufland, s nímž se dle informací týdeníku EURO nedomluvila na dalších dodávkách a zajistila si výhodnější odbyt. „Do Maďarska jsme vyváželi velké množství piva v plechovkách. Když ale tlak na cenu dále zesílil, nepřistoupili jsme na něj a nahradil nás někdo jiný. Máme spíš zájem vyvážet značky a postupně pro ně budovat zázemí,“ říká Antonín Chytil z PMS.
A dolehne na ryzí pivo z hor a celou PMS také finanční krize? „Zásadně by se neměla promítnout. V předstihu si možný vývoj vyhodnocujeme a neočekáváme významný propad. I v letech, kdy se průmyslu nedaří, se pivo drží. Hlídáme ale náklady a přemýšlíme o možných úsporách,“ uvádí Chytil. Dodává, že v minulosti pivovary hodně investovaly a peníze vložené do snižování spotřeby energie se úspěšně vracejí. V porovnání s minulým rokem je letošní výstav celé trojice za prvních devět měsíců o tři procenta nižší. V tuzemsku se prodej meziročně snížil o čtyři procenta, export se zhruba drží. „Rozhodující je pro nás tuzemský zákazník. Ani silný lokální patriotismus našich spotřebitelů ale nestačí, v tvrdé konkurenci o ně musíme stále bojovat,“ konstatuje Chytil. PMS má na moravském trhu asi čtvrtinový až třetinový podíl. Morava ale v pití piva zaostává za Čechami, kde spotřebě ještě výrazněji pomáhají zahraniční turisté. „Marketingové aktivity každým rokem rozšiřujeme. Největší objem výdajů jde do regionální podpory značky a prodeje, lahvové pivo podporujeme celostátně. Sázíme na to, že pevný kořen nám pomůže,“ uzavírá Chytil.

GRAF:
Kolik uvařili
Výstav piva za skupinu PMS v roce 2007 (v tisících hektolitrů)
Celkem PMS*937
Holba*437
Zubr*273
Litovel*227
Pramen: PMS Přerov

GRAF:
Dolů a nahoru
Vývoj produkce skupiny PMS (v tisících hektolitrů)
2003*965
2004*956
2005*916
2006*912
2007*937
Pramen: Český svaz pivovarů a sladoven

BOX:
Ze sbírky medailí
Nejvýznamnější letošní ocenění pro pivovary PMS
České pivo 2008 – soutěž organizovaná Českým svazem pivovarů a sladoven:
skupina získala šest z patnácti udělovaných medailí – zlato pro světlý výčepní Zubr Gold, dvě stříbra – pro tmavý výčepní Zubr Classic a světlou výčepní Holbu Classic, třikrát bronz pro světlý ležák Litovel Premium, tmavý výčepní Litovel Dark a nealkoholické pivo Litovel Free.

MM25_AI

Zlatý pohár Pivex – Pivo 2008:
– z degustační soutěže si pivovary PMS odnesly pět z devíti udělovaných medailí. Zvítězil Zubr Premium jako nejlepší ležák, Zubr Gold se stal absolutním vítězem mezi světlými výčepními pivy. Stříbrné medaile si z Brna odvezly Litovel Premium a Litovel Free, bronz získala desítka Zubr.

European Beer Star – soutěž organizovaná Pivovarskou akademií Doemens v Mnichově – Holba Premium získala stříbro a Zubr Premium bronz.

  • Našli jste v článku chybu?