Menu Zavřít

Nejsme politická strana ani firma

29. 9. 2011
Autor: Euro.cz

Časté úpravy nejen daňových zákonů přinášejí nejistotu a odrazují investory, je potřeba shoda na základních principech, říká daňový poradce Michal Frankl

Komoru daňových poradců České republiky (KDP ČR), která v sobě sdružuje na 4000 daňových poradců, čeká po patnácti letech důležitá změna vedení. Dlouholetý prezident Jiří Nekovář už znovu nekandidoval. „Nové prezidium by mělo být schopné pracovat stejně efektivně jako doposud. Je potřeba jistých změn, mělo by ale jít o evoluci, ne o revoluci,“ říká jeden z kandidátů do prezidia Michal Frankl, který byl náměstkem ministra financí i exporadcem premiéra Jana Fischera.

Pracuje se na velké řadě změn, které může komora minimálně připomínkovat. Nepřichází změna prezidia v nevhodnou dobu? Komora si za minulé roky vydobyla renomé, které je fakticky větší, než by odpovídalo početně relativně malé komoře. Co se týče té změny, komora má velkou míru kontinuity díky fungování odborných sekcí, které se věnují jednotlivým oblastem, a tak na jejich činnost nemá změna prezidia bezprostřední dopad. Spíše jde o to, aby nové prezidium umělo s jejich výsledky i nadále pracovat tak efektivně. Valná hromada volí devítičlenné prezidium, do něhož je momentálně přes dvacet kandidátů. Po letech se nad budoucím prezidentem skutečně vznáší otazník, protože autorita Jiřího Nekováře byla taková, že dosud šlo v podstatě o jeho potvrzení ve funkci.

Jiří Nekovář ale zatím nikomu z kandidátů podporu nevyjádřil, je to tak? Nejsme politická strana, kde by ten souboj byl takto dramatický. Z rozhovorů s ním vím, že má zájem na tom, aby prezidium bylo složené z kvalifikovaných lidí, kde bude celá řada schopných kandidátů na prezidenta. Důležitý je i ten moment, že komora je instituce demokratického typu, že nejde o styl řízení jako v představenstvu či managementu firmy. Musí se naslouchat názorům druhých, mít funkční zpětnou vazbu a moderátorskou schopnost. Je třeba řídit diskusi tak, aby se došlo k funkčnímu konsenzu a názoru, s nímž se prezidium i většina komory bude schopná identifikovat.

S jakou vizí kandidujete do prezidia vy? Rozhodně nechci nikomu vnucovat svůj pohled na věc, chci pomoci hledat konsenzus. Jinak mám program „tří E“. Jde o empatii, o čemž už jsme mluvili. Důležitá je efektivnost, aby i KDP jako každá instituce fungovala co nejlépe. Třetí E představuje evoluci – prosazování změn, kde jsou nepochybně potřeba – opak revoluce, ne změny pro změny nebo na efekt.

A jaké změny KDP potřebuje? Když to řeknu obecně, je potřeba se poprat o to, aby se větší množství daňových poradců cítilo integrální součástí komory. Důležitá je i obrana prostoru svobodného povolání před zásahy státu. Je tu permanentní snaha ukládat daňovým poradců nové povinnosti, které s výkonem profese nesouvisejí. Jako například oznamovací povinnost – lze to pochopit u podezření z praní špinavých peněz nebo terorismu, ale aby se podobné věci ještě více nerozšiřovaly. Klient se musí ke svému poradci obracet s podobnou důvěrou jako k advokátovi.

bitcoin_skoleni

Jak se díváte na chystané změny systému, jako je třeba jednotné inkasní místo? Samotný princip JIM – jedno místo pro odvody daňové i veřejných pojištění a s tím i jeden kontrolní objekt – je správná věc. Jde jen o to, aby se to dobře provedlo. Spolupráce jednotlivých institucí při přípravě zákona nebyla úplně ideální, takže se trochu obávám, že v textu zákona, který je v Poslanecké sněmovně, je celá řada problémů. Celá věc potřebuje seriózní odbornou diskusi, aby byl efektivně naplněn správný cíl. Mám pochybnost, že se to stihne do 1. 1. 2013, klidně by se to mohlo i o rok posunout. Vyžaduje to organizační práci ze strany státu i podnikatelů, kteří se na to musejí být schopni připravit. Proto by i legisvakance – doba, než platný zákon nabude účinnosti – měla být delší než rok. Obávám se, aby to nedopadlo tak, že během ní dojde k novelizaci věcí, které se úplně nepovedly.

A nehodil byste se s tímto přístupem spíše do státní správy, abyste mohl tento přístup ovlivnit? Pár let jsem v ní strávil, takže to znám i z druhé strany, ale i ve státní správě jsem hájil stabilitu práva a bojoval proti překotným novelizacím. Moje poslední angažmá bylo v nejužším týmu poradců premiéra Jana Fischera, ale to je pozice, z níž jako úředník nemáte v podstatě kam přestoupit. Považuji to za hezkou tečku svého působení ve státní správě.

  • Našli jste v článku chybu?