V poměru k samotnému autu je velikost polovodičového čipu zanedbatelná, přesto se jedná o součástku, která je schopna dostat celé odvětví do pořádných problémů. Tím spíš, když není k dostání téměř nikde na světě.
Naposledy se o této skutečnosti přesvědčily automobilky Ford a konkurenční Stellantis (skupina vzniklá nedávným sloučením PSA a FCA). Jejich vedení již před časem dalo najevo, že kvůli globálnímu nedostatku tohoto stěžejního dílu bude upřednostňovat výrobu svých SUV a pickupů před ostatními vozy. Jednalo se o krok poměrně logický – právě tyto automobily se na domácím trhu těší zdaleka největší oblibě, a tudíž by ani potenciální ztráty z omezené produkce nemusely být natolik výrazné. Jenže nyní začínají narážet i zde.
„Hodně se (automobilky) snažily čipy alokovat tak, aby je dostaly do vozů, na kterých mají velkou marži a o které je velký zájem,“ potvrdila webu CNN analytička společnosti AutoTrader Michelle Krebsová. „Teď je to ale čím dál obtížnější.“
A výsledek? Zkrátka a dobře auta bez čipů. Místo toho, aby Ford své nově vyrobené bestsellery F-150 posílal rovnou k dealerům, nechává je odstavené na parkovištích vedle továren. Zde budou čekat tak dlouho, dokud do nich nebude možné namontovat i chybějící součástky. Což může být záležitost několika týdnů, ale dost možná i měsíců.
Vyhraje ten, kdo se předzásobil
Problém s hromadícími se vozy přichází navzdory sérii opatření, jež legendární automobilka v nedávné době zavedla. Ta spočívala především v omezení produkce. Méně fordovských pickupů než obvykle sjíždělo podle CNBC během února z výrobních linek v michiganském Dearbornu i missourském Kansas City.
Podobně se s nastalou situací snaží vypořádat rovněž Stellantis. Ten by podle Krebsové mohl z nejnovější bitvy tradičních rivalů tentokrát vyjít jako vítěz – v uplynulých týdnech a měsících totiž stihl vyrobit dost svých „čtyřkolek“ Ram 1500 Classic (přímého konkurenta vozu F-150) na to, aby zásoby vystačily na celých 149 dní. Což je bezmála dvaapůlkrát víc, než kolik činí průměr odvětví. Jinými slovy, díky zvolené strategii by ztráty nemusely být natolik vysoké jako v případě Fordu.
Nedostatek polovodičových čipů není pochopitelně problémem, který by sužoval pouze americké výrobce. Potýkají se s ním de facto všechny automobilky na světě včetně Daimleru, Toyoty i české Škody Auto.
https://autobible.euro.cz/skoda-enyaq-vs-tesla-model-y-vs-hyundai-kona-vw-id3-ceny-dojezd-vybava/
Od pondělí 22. března přerušil na dva týdny výrobu závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic ve středočeském Kolíně. Toyota si přitom přednostní dodávky čipů pojistila už před deseti lety v návaznosti na jadernou havárii ve Fukušimě. Od dodavatelů smluvně požaduje zásoby čipů na několik měsíců. Aktuální odstávku kolínská továrna zdůvodňuje „nepříznivými povětrnostními podmínkami v Severní Americe“. A největší český výrobce automobilů tuto verzi potvrzuje.
„Situaci zhoršily v únoru i sněhové bouře v Texasu, kde tamní velcí výrobci čipů museli zastavit nebo omezit produkci. Z tohoto důvodu nelze vyloučit další přizpůsobování výroby,“ řekl redakci Euro.cz tiskový mluvčí Škoda Auto pro Českou republiku Pavel Jína. Automobilka podle jeho slov „ intenzivně a s úspěchem“ pracuje na minimalizaci účinků celosvětového nedostatku polovodičů na výrobu.
„V závislosti na nové situaci v oblasti zásobování učiní společnost Škoda Auto vše, aby udržela stávající výrobu a po obnovení dodávek dokompletovala hotové vozy,“ pokračuje Jína. „Nadále pro nás zůstává nejvyšší prioritou, abychom uspokojili naše zákazníky a maximálně zkrátili čekací lhůty na objednané vozy.“ Připouští nicméně, že dostupnost čipů zůstane omezená i v následujících měsících.
Korona, špatný odhad a politika
Prvotní příčinu nedostatku čipů není těžké odhadnout. Když vloni na jaře rychle se šířící koronavirová nákaza přerostla v pandemii, byla spousta výrobních podniků nucena své továrny na nějaký čas zavřít. Výrobci automobilů byli mezi prvními.
Jak se bude situace vyvíjet, před dvanácti měsíci nikdo netušil. Všichni vyčkávali a snažili se být co nejkonzervativnější. Automobilky duply na brzdu a začaly hromadně rušit dodávky dílů včetně polovodičů, neboť předpokládaly, že k restartu ekonomiky dojde spíš později než dříve. Pak ale přišlo léto a s ním i částečné oživení. A právě zde nastává problém.
Zmíněné čipy se totiž dají využít k mnoha různým účelům a v mnoha různých průmyslových odvětvích. Široké uplatnění nalézají vedle aut třeba i v rámci spotřební elektroniky. A takové zboží šlo k radosti jeho výrobců i výrobců samotných čipů v uplynulých měsících doslova na dračku.
To potvrzuje i Jína ze Škody: „Rostoucí poptávka po spotřební elektronice, například kvůli práci z domu, na jedné straně a oživující se automobilový trh na straně druhé rovněž vedly od přelomu roku k omezení dodávek také v automobilovém průmyslu.“
Situaci následně zkomplikoval ještě jeden významný faktor, a sice politika. V září totiž administrativa bývalého prezidenta USA Donalda Trumpa umístila na černou listinu největšího čínského výrobce polovodičových čipů Semiconductor Manufacturing International Corporation (SMIC). Chtěla tak zamezit tomu, aby měl SMIC přístup k americkým technologiím, jelikož byla přesvědčena, že získané informace následně sdílí s čínskou armádou.
Zlepšení snad v dubnu
Americko-britská poradenská společnost IHS Markit zhruba před měsícem uvedla, že v důsledku globálního nedostatku polovodičových čipů by jen za první letošní čtvrtletí mohlo vzniknout o milion aut méně než obvykle. Dodací lhůty integrovaných obvodů jsou podle ní aktuálně dvojnásobně delší, přičemž k prvnímu zlepšení má dojít až v průběhu dubna. Na druhou stranu ale dodává, že do konce roku by se automobilkám mělo podařit výpadek vykompenzovat.