Menu Zavřít

Nejštědřejší čínský filantrop

4. 6. 2009
Autor: Euro.cz

Cchao Te-wang dodává skla většině světových automobilek a sponzoruje studenty

Cena pro nejlepšího podnikatele roku letos poputuje na Dálný východ. Odvezl si ji tam čínský sklářský magnát Cchao Te-wang, jehož firma Fuyao Glass Industries je čtvrtým největším světovým dodavatelem automobilových skel. Prestižní soutěž, která se jako každý rok odehrávala v monackém Monte Carlu, organizovala auditorská a poradenská společnost Ernst & Young. „Je to velké překvapení a cítím, že na mě teď bude vyvíjen ještě větší tlak, abych byl úspěšný. Jinak bych se musel stydět a zahanbil bych nejen porotce, kteří mi dali tuto cenu, ale také celou Čínu,“ řekl Cchao Te-wang po předání ceny, kterou převzal z rukou řídícího partnera Ernst & Young Jima Turleye. Zdůraznil také, že úspěch patří i desítce tisíc jeho zaměstnanců a celé Číně.
Cao pochází ze skromných poměrů, s prvním byznysem, kterým byl prodej tabáku, začal v šestnácti letech. Později byl farmářem a prodavačem ovoce. V sedmdesátých letech už obchodoval ve sklárně ve Fuquianu. V roce 1985 továrnu převzal a začal vyrábět automobilová skla. Podle vlastních slov ho k tomu inspirovalo varování jeho spolucestující, aby si nenechal rozbít přední sklo, protože stojí stovky dolarů. „Řekl jsem si – je to jen kus skla, to bych přece dokázal udělat mnohem levněji,“ vzpomínal čínský podnikatel. Začal s výrobou a zjistil, že dokáže skla produkovat za nižší ceny než západní firmy, a přesto pořád utržit spoustu peněz. Za pár let ovládl sedmdesát procent čínského trhu a dnes dodává největším světovým automobilkám, jako je General Motors, Toyota, Chrysler nebo Volkswagen. „Myslím, že hlavním důvodem, proč jsem vyhrál, je fakt, že jsem firmu vybudoval od nuly,“ sdělil na dotaz týdeníku EURO vítěz. Pomoci mu mohl také jeho obdivuhodný postoj k dobročinnosti. V loňském roce se totiž rozhodl věnovat na charitu šedesát procent svého majetku, což představuje sumu kolem tří set padesáti milionů dolarů. Dělá to tak z něj nejštědřejšího filantropa v Číně. „Úspěch pana Cchao sahá daleko mimo automobilová skla. Firma Fuyao pomohla rozvinout čínský automobilový průmysl jako celek. Je také průkopníkem moderního řízení podniku v této zemi. Rozhodnout bylo letos opravdu velmi náročné, ale byly to především tyto faktory, které nás přesvědčily,“ řekl předseda poroty švédský podnikatel J. Christer Ericsson.

ROZHOVOR:
Musíte umět peníze vrátit společnosti

Vyrábíme špičkovou kvalitu za lepší ceny než ostatní, říká Cchao Te-wang.

Sympatický podnikatel je přesvědčen, že krize jeho obchodní plány neohrozí a pádu velkých automobilek, jako je například General Motors, se nijak neobává.

EURO: Co říkáte na to, že jste vyhrál právě vy? CCHAO: Myslím, že hlavně díky tomu, že jsem svou společnost vybudoval od nuly. To bylo jedno z nejdůležitějších kritérií. Poprvé jsem v oboru zkusil podnikat v roce 1985, kdy se ještě téměř veškerá automobilová skla do Číny dovážela. Dnes se do Číny neimportuje ani jedno procento, sami ovládáme asi sedmdesát procent čínského trhu a celosvětově desetinu. Dodáváme osmi největším světovým automobilkám, od General Motors přes Volkswagen až po Toyotu.

EURO: Jak finanční krize zasáhla váš byznys? CCHAO: Nedotkla se nás tolik, jako tomu bylo u západních firem. První čtvrtletí letošního roku bylo sice meziročně slabší o čtyřicet procent, ale ve druhém už jsme oproti loňsku o dvacet procent rostli. Výsledky prvního čtvrtletí také hodně ovlivnily Vánoce a čínský Nový rok – svátky, které byly hodně blízko sebe. Takže se tolik nevyrábělo.

EURO: Vidíte na krizi něco pozitivního? CCHAO: Automobilový průmysl se rychle mění a výrobci musejí kvůli konkurenci uvádět na trh stále častěji nové modely aut. Kvůli tomu vyrábíme série skel kolem dvou set tisíc kusů namísto dřívějších dvou milionů. A tyto výrobky ještě musíme posílat do mnoha různých částí světa. To nám ale vyhovuje, protože jsme byli zvyklí na zásobování domácího čínského trhu, který potřeboval menší série skel. Teď se umíme lépe přizpůsobit.

EURO: Jak dlouho mohou trvat problémy automobilového průmyslu? CCHAO: Těžko říci, jak dlouho se bude odvětví z krize vzpamatovávat. Určitě v automobilovém průmyslu dojde k určité konsolidaci. Naše firma má zase výhodu ve velkých finančních pobídkách čínské vlády, která nám pomáhá s likviditou i podporuje spotřebu.

EURO: Nepřijdete brzy o svého velkého odběratele General Motors, který bankrotuje? CCHAO: General Motors je ve vážných finančních problémech, ale jsem pevně přesvědčen, že nezanikne. Tento týden jsem od společnosti dostal pozvání, abych se čtvrtého června zúčastnil v Detroitu oslavy, kterou firma pořádá pro svých deset největších dodavatelů. Přece by mi to jinak neposílali, kdyby v budoucnost sami nevěřili. Ať to dopadne jakkoli, věřím, že GM v nějaké podobě přežije. Myslím si, že i díky zásahu americké vlády Baracka Obamy dosáhne firma co nejdříve dohody s odbory, které jsou v amerických automobilkách silné.

EURO: Evropští výrobci automobilových součástek rádi upozorňují na horší kvalitu čínských výrobků. Co na to říkáte? CCHAO: To je nesmysl. Kdyby byla naše skla málo kvalitní, tak by je automobilky nekupovaly. Dodáváme i pro BMW, Mercedes či Audi, což jsou značky, které symbolizují kvalitu. Na mercedes by firma nedala špatná skla.

EURO: Loni jste na dobročinné účely věnoval přes 300 milionů dolarů. Na jaké projekty jsou tyto peníze určeny? CCHAO: Jako podnikatel musíte umět vydělat peníze, ale také je vrátit zpět do regionu, odkud pocházejí. Pomáhám hlavně studentům dosáhnout dobrého vzdělání, což považuji za klíčové. Náš charitativní fond je určen především k podpoře studentů na univerzitách a absolventů, kteří po vysoké škole nemohou najít práci.

EURO: Je podle vás Čína zemí budoucnosti? („Je to země přítomnosti,“ odpovídá místo Cchao Te-wanga překladatel Paul Go, jinak řídící partner hongkongské pobočky společnosti Ernst & Young.)
CCHAO: Nevěřím, že jen tak předběhneme USA nebo Japonsko. Potřebujeme nejdříve vynaložit obrovské peníze na rozvoj vlastní ekonomiky a infrastruktury, než se přiblížíme Západu. A to nás bude stále brzdit. Ale je jasné, že jsme díky finanční krizi, která Čínu tolik nezasáhla, získali určitou výhodu.

BOX:
Krize do Monte Carla nedorazila Prestižní mezinárodní soutěž již po více než dvacet let organizuje společnost Ernst & Young. Nominováni jsou do ní vítězové národních kol, tedy podnikatelé roku jednotlivých zemí. Ti se do celostátních soutěží přihlásí buď sami, nebo je zaregistruje někdo z jejich okolí. Finále se tradičně koná v jednom z nejluxusnějších letovisek světa, v monackém Monte Carlu. Malé město na azurovém pobřeží, které je rájem boháčů a celebrit tak po jeden víkend v roce hostí pravděpodobně největší počet dolarových miliardářů na čtvereční kilometr. Téma finanční krize do jinak luxusního světa vnášeli hlavně zástupci tisku, jinak v záplavě sklenic šampaňského a skvělého jídla úplně zaniklo. Monte Carlo zůstalo symbolem úspěchu a bylo vidět, že jednotliví účastníci se dobře baví. V lobby luxusního hotelu Hermitage tak společně popíjeli český vítěz Vladimír Kovář se slovenským protějškem Petrem Zálešákem a u vedlejšího stolu s početným doprovodem zasedl nejstarší účastník, všemi respektovaný dvaadevadesátiletý Brazilec Waldemar de Oliveira Verdi, který se vesele bavil s chilským kolegou. „Získal jsem tu řadu zajímavých obchodních kontaktů,“ pochvaloval si také čínský vítěz Cchao Te-wang. Právě navázání dobrých vztahů s dalšími úspěšnými lidmi je podle všeho největší devízou, kterou si jednotliví soutěžící odvezou. Mezi podnikateli roku jsou lidé z velké řady různých oborů. Letos mezi nimi byli průmyslníci, majitelé maloobchodů, vinař nebo třeba prodejci počítačových her. Většina z těchto podnikatelů působila dojmem velmi přátelských a ochotných lidí, kteří se v monackém městečku i se svými rodinami dobře baví. Samo vyhlášení vítězů proběhlo po opulentní večeři, při které byli přítomní pánové oblečeni do smokingů, dámy měly večerní šaty a popíjela se nejlepší francouzská vína. K jídlu hrál orchestr a pro pobavení přítomných vystupovala taneční sestava umělců z kanadského Cirque de Soleil. Těsně před vyhlášením vítěze byla nad hlavami hodujících soutěžících nenápadně odsunuta střecha a přítomným se otevřel výhled na nebe a také na ohňostroj nad krásným monackým zálivem. Přesto se již po několik let objevují návrhy na přemístění soutěže. Mluvilo se například o Los Angeles nebo i o českých Karlových Varech. Ty ale nemohou Monte Carlu konkurovat jak v nabídce vhodných prostor, tak ani v prestiži.

BOX - ROZHOVOR:
Důležitá je vize Letos bylo rozhodování obzvlášť těžké, říká předseda poroty J. Christer Ericson

EURO: Podle jakých kritérií vybírá porota vítěze? ERICSON: Máme několik základních kritérií. Je to především podnikatelský duch. Dále se hodnotí finanční výsledky, globální dopad podnikání, vize společnosti, jak se ji daří uskutečňovat, osobní integrita a také společenská odpovědnost a prospěšnost.

EURO: Jak vypadá proces výběru vítěze? Přidělují se body za každé kritérium? ERICSON: To, jak každý z porotců kandidáty ohodnotí a která kritéria upřednostní, je na něm. Klademe ale důraz hlavně na finanční výkonnost firmy. Každý porotce se ale musí rozhodnout sám a vybrat si toho podnikatele, kterému dá svůj hlas. Potom se sejdeme a spočítáme to. Ten z finalistů, který dostane nejvíce hlasů, vyhrává.

EURO: Co když je počet hlasů vyrovnaný? ERICSON: I to se stává. Pokud porotci hlasují tři proti třem, tak jako předseda poroty mám klíčový hlas a rozhodnu.

EURO: Může se stát, že šest porotců vybere šest různých kandidátů a nikdo nebude mít většinu? ERICSON: To se může také stát, i když si na takový případ nepamatuji. Teoreticky bychom ale v takovém případě zopakovali analýzy jednotlivých kandidátů a společně bychom u každého z nich prodiskutovali jednotlivá kritéria bod po bodu. Například u finančních výsledků bychom podrobně probrali, kdo má větší růst, kdo méně dluhů a podobně. To bychom bodově ohodnotili a zjistili, kdo má nejlepší skóre. Není to ale tak, že větší a bohatší společnost automaticky vyhrává. Srovnáváme totiž i věk a startovní podmínky podnikatelů, může se stát, že vedle šedesátiletého miliardáře máte mladíka s mnohem menší firmou, který toho ale v poměru k věku dokázal více.

FIN25

EURO: Hraje v rozhodování roli i politika? Například pokud byl loni evropský vítěz, nemají letos více šancí Američané nebo Asiaté? ERICSON: Nad tím jsme samozřejmě také přemýšleli, ale řekněte sám, máme diskriminovat například švýcarského kandidáta jen proto, že Švýcaři už dvakrát vyhráli? Bylo by to k němu spravedlivé? Takže takové pravidlo rozhodně nemáme, volíme toho nejlepšího bez ohledu na to, ze kterého regionu je.

BOX:
Kdo také soutěžil: země*jméno vítěze*firma*obor Austrálie* Rod Jones* Navitas*vzdělávání
Belgie*Chris Van Doorslaer* Cartamundi* hrací karty
Brazílie*Waldemar de Oliveira Verdi* Rodobens* doprava
Česká Republika*Vladimír Kovář* UNICORN*software
Francie*Franck Provost* Groupe Franck Provost* síť kadeřnických salonů
Chile*Aurelio Montes* Montes* vinařství
Německo*Götz W. Werner* dm-drogerie markt*síť drogerií
Maďarsko*Károly Gerendai* Sziget Cultural Management* hudební festivaly
Itálie*Gian Luca Sghedoni* Kerakoll* stavební materiály
Japonsko*Hirojoši Išibaši* Weathernews* zpravodajský kanál o počasí
Střední východ*Sobhi A. Batterdží*Saudi German Hospitals*síť nemocnic
Mozambik*Lourenço do Rosário* Universidade Politécnica* vysoká škola
Nový Zéland*Michael Hill* Michael Hill International* síť klenotnictví
Polsko*Marcin Iwiński a Michał Kiciński* CD Projekt* distribuce a vývoj počítačových her
Rusko*Sergej Vychodcev*VELLE* potravinářství
Slovensko*Peter Zálešák* Nay* prodej elektroniky
Švýcarsko*Klaus-Michael Kühne* Kühne + Nagel* doprava
Turecko*Yılmaz Yılmaz a Gülden Yılmaz* Koton* výroba a prodej oděvů
Ukrajina*Borys Ložkin* United Media Holding* média
USA*Matthew Szulik* Red Hat* software

  • Našli jste v článku chybu?