Menu Zavřít

Nejtvrdší oříšek pro Apple? Indie

27. 5. 2016
Autor: CC BY SA 2.0: b k via Flickr.com

Jednat s Indy nemusí být zrovna jednoduché. Na vlastní kůži se o tom mohl přesvědčit výkonný ředitel společnosti Apple Tim Cook. Ten poté, co v Pekingu formálně potvrdil investici do místní obdoby Uberu Didi Chuxing, odcestoval do Indie. V zemi chce prolomit ledy, které dosud brání významnější expanzi Applu na místní trh.

To, co Apple láká, je zejména stále se zvyšující poptávka po chytrých telefonech v jedné z nejdynamičtěji se rozvíjejících ekonomik světa. Navzdory tomu, že globálně prodeje spíše klesají, v Indii je tomu přesně naopak.

Minulý rok bylo v zemi o rozloze menšího kontinentu prodáno více než 100 milionů tzv. „smartphonů“. Podle serveru fortune.com pak experti pro tento rok odhadují, že by prodeje mohly narůst o celých 25 procent.

Apple má naproti tomu na prodejích v zemi podíl pouhá dvě procenta. S plány konečně významně proniknout na slibný trh přitom přišla společnost v tom samém roce, kdy vůbec poprvé v historii zaznamenala pokles globálních prodejů proslulého telefonu iPhone.

Cestu k vytouženému cíli měly Applu vydláždit rozsáhlé plány a investice. Podle informací, které vyplynuly na povrch již během několika dní Cookovy návštěvy, by v zemi mělo vzniknout vývojové středisko se zaměřením na rozvoj aplikace Apple Maps. Zároveň by Apple chtěl v Indii rozjet i „inkubátor“, který by měl poskytnout podporu místním technologickým startupům.

Ojeté iPhony Indové odmítli

Není sice pravda, že byste v Indii nemohli sehnat jediný iPhone. S definitivní platností zde však prozatím nenaleznete Apple Store, který by prodával výhradně produkty stejnojmenné společnosti.

Další překážkou, která Indům v přístupu k technologii Applu brání, je cena. Podle serveru CNN se cena jednoho iPhonu na místním trhu pohybuje v relaci, která odpovídá osmi měsíčním platům průměrného Inda.

Společnost, která je známá tím, že své produkty z důvodu zachování kvality nezlevňuje, tak stojí před náročnou otázkou, jak zpřístupnit telefony i méně movitým zákazníkům v jedné ze zemí s nejvyšší mírou chudoby na světě

Tim Cook chtěl problém vyřešit šalamounsky. V rámci jeho návrhu by totiž Indové mohli kupovat repasované produkty druhé kategorie, které by Apple v zemi nabízel prostřednictvím svého outletu.

Jeho záměr však narazil na tvrdý odpor iniciativy „Make in India“ propagující podporu rozvoje a prodeje těch zařízení, které aspoň částečně vznikají přímo v Indii za přispění místních prostředků a pracovní síly, následně pak v téže věci i na odpor úředních orgánů.

Apple žádal od úřadů výjimku

Podle indického ministerstva financí musí americký výrobce nejdříve vyhovět zákonu zohledňujícímu dostatečné využití místních zdrojů. Server endgadget.com uvádí, že podle aktuální legislativy v zemi musí celých 30 procent technologických produktů, které na trhu nabízí prodejce se zahraničními vlastníky, zahrnovat produkty, které jsou sestavovány přímo v Indii.

Pro Apple a otevření jeho obchodů to nesporně znamená problém, který se může snadno stát nepřekonatelným. Společnost je známá tím, že má každou činnost během montáže pod svou kontrolou a využívá levné pracovní síly z asijských zemí jako je např. Čína. Výjimku, o kterou americký výrobce žádal, smetly indické úřady ze stolu.

Změní indická zkušenost iPhone?

Budou se tedy iPhony montovat v Indii? Těžko říct. Pro indického premiéra Narendru Modiho by to podle principů „Make in India“ bylo ideální. Před úspěchem Applu však stojí i výzva v podobě konkurence. Zdaleka nejsilnější pozici má na trhu s chytrými telefony v zemi korejský Samsung. Ten podle statistiky serveru IDC India držel v minulém roce na celkovém koláči prodejů podíl 26,8 procenta. Na druhém místě se pak umístila mimo Indii jen málo známá společnost Micromax se 14,5procentním tržním podílem.

Místní výrobce spotřební elektroniky Micromax je proslulý výrobou cenově dostupných telefonů, které přesně odpovídají standardům a specifickým požadavkům indické klientely. Podle CNN mezi ně patří například možnost mít v telefonu dvě sim karty a využít tak v signálem špatně pokryté Indii síť od dvou mobilních operátorů zároveň. Bonusem je také dlouhá výdržnost baterie, která i v případě výpadku proudu či špatné dostupnosti elektřiny nabídne uživatelům až 30 dní bez dobití navíc.

„Pro mnoho Indů je jejich telefon jedinou osobní věcí, kterou mají“, uvedl pro CNN Vineet Taneja, výkonný ředitel Micromaxu. „A my jsme přispěli k jeho demokratizaci“, dodal. Jak si s demokratickými poměry na indickém trhu bez výjimek pro nadnárodní korporace poradí Apple, ukážou až následující měsíce.

MM25_AI


Přečtěte si více o záměrech a investicích Applu v Číně.

5 teorií o tom, co sleduje Apple v Číně

  • Našli jste v článku chybu?