Menu Zavřít

Nejužší z úzkých

7. 4. 2008
Autor: Euro.cz

Ani povedený minivůz se nevyhnul infantilním prvkům

Vozům typu Chevroletu Spark se často říká třetí auto do rodiny. To je ale přinejmenším ve srovnání s aktuální situací v Česku trochu zavádějící. Model velkého sedanu, menšího SUV a miniauta je obvyklý spíše za mořem, a to ještě ve velkých městech, kde minivozy najdou opodstatnění. Ceny ropy, hrozící recese a na americké poměry vysoká inflace však pomalu ničí ustálený nákupní zvyk i ve Spojených státech. Automobilky, například Ford nebo právě GM, které nezachytily trend nástupu úspor na všech frontách, zejména snižování spotřeby a cen, nyní ohlašují ztráty v desítkách miliard dolarů a restrukturalizují jako o život. O ten jim také ostatně jde. Takže to možná bude naopak, a do Ameriky importujeme úzus po Česku. Auta typu sparku, atosu, ayga, C1 nebo Peugeotu 107 nebudou již nadále třetím vozem do rodiny, ale naopak prvním a často jediným. Hlavně pro mladé rodiny, jimž pozitiva miniautíček plně vyváží negativa. Tedy bude jim vyhovovat malá spotřeba, vysoká obratnost, nízká cena a její malý pokles v čase, snadné parkování a pohyb po městě, nízké provozní náklady, a naopak dokážou přimhouřit oko nad menším vnitřním prostorem, malým kufrem, nepohodlím na delších cestách a také relativně nižší mírou bezpečnosti.
V typických městských podmínkách se však většina těchto negativ neprojevuje. Běžné mladé rodiny tvoří obvykle pouze dva dospělí, a těm je na předních sedadlech dobře. Mají dost místa nad hlavou i pro nohy ve všech uvedených zástupcích třídy. Spark je trochu výjimečný tím, že je nejužším autem na trhu. Přímým porovnáním centimetrů vyjde, že několikanásobný Mr. Olympia Dorian Yates by při předvádění pózy „široká záda“ každým loktem o několik centimetrů vyčníval z oken, ovšem známé rčení praví, že nikdo není dokonalý. Vzadu je také místa překvapivě dost, ovšem bohužel na úkor zavazadlového prostoru. Do toho se vejde sotva středně velký nákup, což není nic moc.
K dalšímu negativu, tedy nižší aktivní i pasivní bezpečnosti, je nutno podotknout, že v městském provozu platí rychlostní omezení na padesát kilometrů za hodinu, povrch vozovek je v zimě pravidelně ošetřovaný a dobře osvětlený. Proto se drtivá většina městských dopravních nehod odehraje v rychlostech, při nichž se ani nenafouknou airbagy.
Skutečně nepříjemné je dlouhé cestování. Na dlouhé trasy se ani spark, ani ostatní zástupci této kategorie rozhodně nehodí. Aby mělo auto alespoň standardní jízdní vlastnosti, musí mít relativně tvrdě nastavený podvozek, zejména kvůli nízké hmotnosti a v porovnání s délkou superobřímu rozvoru. Cesta například z Prahy do Brna po D1 je docela utrpením. Jednak při limitní stotřicítce už je motor vozu hodně slyšet a na pohodě nepřidá ani neustálé podřazování v kopcích, kdy s miniauty závodí už i otrlejší kamiony. Navíc se projeví zákon malého objemu, kdy litrový motor vykazuje na dálnici vyšší spotřebu než ve městě. Zatímco pro městský režim auto uspokojí zhruba šest litrů na sto kilometrů, na dálnici je to o dva litry více. Je ale nutné poznamenat, že vůz vyšší rychlosti po stránce stability zvládá velmi dobře. Nekýve se při přejezdu vyježděných kolejí, záď neustřeluje, dobře drží stopu a brzdy jsou dostatečně dimenzované.
Samostatnou kapitolou je design miniaut. Bůhví proč je snahou všech automobilek navrhnout tyto vozy co možná nejvíce infantilním způsobem. Ve sparku tak ze středové konzoly „kouká“ obličejík, složený ze dvou kruhových výdechů klimatizace a červeného nosánku – spínače výstražného osvětlení. Toyota Aygo má zase mimozemskou anténu, prostě každý něco. Výměnou za nízké provozní náklady se ale na to dá zvyknout.

Klady
provozní náklady
obratnost
nízká spotřeba
dostatek prostoru
nízká cena

zápory
infantilní interiér

MM25_AI

tabulka:
Chevrolet Spark
motor: zážehový čtyřválec
objemem: 995 cm3
výkon 48,5 kW
zrychlení: 14,1
rychlost:156
spotřeba: 6,2, 7,8, 7
cena: od 156 000 Kč

  • Našli jste v článku chybu?